Gå til innhold

Setter ikke inn i databasen

Anbefalte innlegg

Hei,

Har et script som skal sette inn en liten PM i PM tabellen min, Gratulerer du har blit blablabla..

Problemet er at den setter ikke inn i tabellen min..

Noen som vet hva som kan være galt?

Får heller ikke ut noen feilmelding, Det fungerer i PM scriptet mitt..

<?php

function rankpm () {
$rank = rank($l[rank]);
$til = $l[brukernavn];
$fra = $l[brukernavn];

$send = mysql_query("INSERT INTO `pmessages` ( `title` , `message` , `touser` , `from` , `unread` , `date` ) VALUES
     ('Rankforfremmelse', 'Gratulerer! Du har blitt $rank', '$til',  '$fra', 'unread', NOW())") or die(mysql_error());

$send = mysql_query("INSERT INTO `pmessages2` ( `title` , `message` , `touser` , `from` , `unread` , `date` ) VALUES
     ('Rankforfremmelse', 'Gratulerer! Du har blitt $rank', '$til',  '$fra', 'unread', NOW())");
}

function rankmelding($value) {

if($l[rankp] > 100 AND $l[rank] == 1) {
$rank = $l[rank] + 1;
$query = mysql_query("UPDATE users SET `rankp`='1', `rank`='$rank' WHERE `brukernavn`='$l[brukernavn]'");
rankpm ();
}
elseif($l[rankp] > 100 AND $l[rank] == 2) {
$rank = $l[rank] + 1;
$query = mysql_query("UPDATE users SET `rankp`='1', `rank`='$rank' WHERE `brukernavn`='$l[brukernavn]'");
rankpm ();
}
elseif($l[rankp] > 100 AND $l[rank] == 3) {
$rank = $l[rank] + 1;
rankpm ();
}
elseif($l[rankp] > 100 AND $l[rank] == 4) {
$rank = $l[rank] + 1;
rankpm ();
}
elseif($l[rankp] > 100 AND $l[rank] == 5) {
$rank = $l[rank] + 1;
rankpm ();
}
elseif($l[rankp] > 100 AND $l[rank] == 6) {
$rank = $l[rank] + 1;
rankpm ();
}
elseif($l[rankp] > 100 AND $l[rank] == 7) {
$rank = $l[rank] + 1;
rankpm ();
}
elseif($l[rankp] > 100 AND $l[rank] == 8) {
$rank = $l[rank] + 1;
rankpm ();
}
elseif($l[rankp] > 100 AND $l[rank] == 9) {
$rank = $l[rank] + 1;
rankpm ();
}

}
?>

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva får du dersom du prøver;

echo "<pre>";

var_dump($rank);

var_dump($til);

var_dump($fra);

echo "</pre>";

Og eventuelt resten av variablene du skal sette inn? Dersom noen av disse er datatype array, kan spørringen ofte bli blank, som i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt problemer med å $var=mysql_query() or die() ikke vil fungere, enten så har jeg bruk kun mysql_query() or die() eller $var=mysql_query(). Prøv med kun

mysql_query("INSERT INTO `pmessages` ( `title` , `message` , `touser` , `from` , `unread` , `date` ) 
VALUES ('Rankforfremmelse', 'Gratulerer! Du har blitt {$rank}', '{$til}',  '{$fra}', 'unread', NOW())") or die("Insert feil, pmmsg: ".mysql_error());

Er også greit å legge variabler i {} når de står inne i tekst strengen, det forteller php entydig hvor variablen begynner og slutter.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...