Siege Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Hei, lurer på hvordan man "lager" en server pc. Når jeg sier lage mener jeg ikke direkte lage. Det jeg mener er hvilke operativsystem som skal på den og hvordan jeg kobler den opp til nette? Takk for alle henvendelser. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 denne kan jo være fin å se på: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=818603 Ellers kommer det litt ann på hva du skal bruke den til, men til det meste ville en linuxserver fungerere veldig bra. I forhold til å koble den til internett så er det som å koble en hvilken som helst annen maskin til nettet. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Når du skal lage ein server, kan du vel bruke mange operativsystem, nesten kva som helst, men eit system som er dedikert til server-drift med lite GUI og fjas kan jo vere å foretrekkje. Du kan t.d bruke det gratise Ubuntu Server, eller du kan bruke Debian. Begge desse to er linux-distribusjonar. Viss du elskar windows, kan du bruke noko som heter windows 2003 server. No er ikkje eg noko meister i serverar, men eg har no prøvt dette på vår gamle desktop-pc, og det eg gjorde (med vanleg winXP, though...), var å installere noko som heiter xamp, der du får med både apache-webserver-applikasjonen, du får med PHP og MySQL som er det meste du treng (i starten i alle fall). Viss du vil kople til serveren med ftp, så må du setje opp ftp-server, og viss du vil ha eit domene peika mot serveren, så trur eg du må ha noko som heter navneserver, men det er eg litt usikker på, sidan eg aldri har gjort det. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Tråden var feilpostet og har blitt flyttet til riktig kategori. (Vennligst ikke kommenter dette innlegget. Reaksjoner på moderering gjøres via PM/melding) Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Om du skal sette opp proffesjonelt med mail,web,antivirus og samba kan PLESK være en ting om du velger et domene, utover det koster det penger nøyaktig 199 dollar i året men er sånn du ordner i nettleseren så da trenger du ikke så mye erfaring med linux da allt er forklart utenom wget kommandoen.Du kan ha intil 30 domener for den prisen,skal du sette opp på en windows 2003 server krver den IIS og ikke Apache.Flere tjenester kan du også sette opp som NFS om du har flere linux maskiner men det har du vel ikke ettersom du spør om dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå