AK47 Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Jeg har aldri gjort det før, men vurderer å bygge min egen PC, både fordi jeg tror det vil være lærerikt og billigere. Det er en god stund siden jeg kjøpte ny maskin. Siden den gang var har det jo skjedd noe nytt. Jeg ser for eksempel på AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz Socket AM2. Og da kommer vel ukens idiotspørsmål: Betyr det at det er to prosessorkjerner? Og hvis det er to prosessorkjerner, det betyr vel ikke da at det er hele 6GHz? Hvor mye blir det egentlig? Jeg vil bygge en maskin som takler dagens spill - og ser jo for eksempel at det er stor prisforskjell på AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz Socket AM2 og AMD Athlon 64 X2 4000+ 2.1GHz Socket AM2, men spørsmålet da blir hvor stor forskjellen er ytelsesmessig. Jeg tenker også på min stakkars lommebok. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Dual betyr at du kan gjør to ting i farten til 3GHz, ikke at du kan gjøre 1 ting i farten til 6GHz. Med flere CPUer øker du altså ikke hastigheten, men hvor mange ting du kan gjøre samtidig. Det finnes programvare som er laget for å benytte seg av flere kjerner. De vil få en reduskjon i tiden de bruker, men den vil aldri være tid/kjerner siden det er overhead og deler av programmet som ikke kan deles opp. Fordelene med flere kjerner er at alle OS bruker flere enn 2 prosesser samtidig. Dermed kan de prosessene som bruker litt av CPUen ligge på den ene, mens de proessene som bruker max ligger på den andre. Dermed opplever man ikke at maskinen låser seg når du kjører en prosess som bruker 100% av en kjerne. En fordel i spill er da at spillet får hele den ene kjernen så kan OS og slikt ligge på den andre uten å forstyrre. Lenke til kommentar
AK47 Skrevet 9. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2008 Takker for et godt svar :-) Har du noen gode råd for valg av prosessor? Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Takker for et godt svar :-) Har du noen gode råd for valg av prosessor? Intels prosessore er vel et godt valg for de som ikke har lite penger.. Selv har jeg bestillt AMD 6000+ pga. pris. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Kort sagt kommer det 100% ann på programmet du bruker, og hvor godt de har klart å implementere støtte for flere tråder der. Dersom programmet er godt multitrådet, og er ideelt for det kan du i praksis få samme ytelse om om du hadde en enkelt 6Ghz prosessor. Har programmet ingen støtte eller dårlig, så får du gjerne bare ytelse som om du hadde en enkelt 3Ghz. Er det en mellomting så blir det noe i mellom naturligvis Det som er veldig viktig å huske på er at noen programmer er relativt "lett" å programmere til å gi veldig bra multivore støtte. Jo mer forutsigbar oppgaven er, jo lettere. Jo mer interaktiv (og dermed uforutsigbar ettersom brukeren hele tiden kommer med input), jo vanskeligere er det. Dermed er (gode) verktøy for kryptering, encoding/dekoding og annen tallknusing relativt lett å få tl å skalere tett opp til 100% på alle kjernene. For spill derimot er oppgaven mye vanskligere, ettersom (enkelt forklar) maskkinen ikke vet på forhånd hva som skal gjøres får du utfører handlinger som betinger hva som skal skje. Dermed skalerer spill generellt sett mye dårligere, men god programmering kan veie opp en del. Typen spill har også mye å si naturligvis ettersom det er stor spennvidde i hva et "spill" er Så det finnes unntak slik som Supreme commander (et 3D RTS spill) som skalerer meget bra. Og, etterhvert som multicore prosessorer blir enda mer standard så blir det nok enda bedre støtte etterhvert som bedre programmeringsverktøy for det kommer på banen, og mer fokus blir satt på multicore ytelse. Håper dette gav bedre innsikt Skal du kjøpe noe nytt nå, så er dualcore minimum vil jeg si. Singlecore er absolutt på vei ut. Både Intel og AMD har gode prosessorer og er prismessig ganske så konkurransedyktige med hverandre. Den største forskjellen er at AMD ikke har prosessorer som konkurrerer med Intels på den høyeste prisklassen. Skal du ha en mid-end eller økonomi prosessor så er begge produsentene gode valg. -Stigma Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Takker for et godt svar :-) Har du noen gode råd for valg av prosessor? Si oss hva ditt budsjett er, så skal vi komme med forslag Intels dualcore prosessorer rundt 2,4-2,6Ghz er meget god ytelse for pengene. Husk at antall GHz ikke kan direkte sammenlignes ved midnre du sammenligner prosessorer innenfor samme produktserie (men hvis det er tilfelle er ytelsen ganske linjær i forhold til antall GHz, ie. 4Ghz = dobbelt så rask som 2GHz). Så, ikke se på forskjellen på GHz mellom AMD og Intel er det jeg prøver å si Se heller på tester på nettet for å få en idè om hvordan prosessorene fra de forskjellige selskapene yter i forhold til motstanderens alternativ. -Stigma Lenke til kommentar
Tokse Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 (endret) AK47, siden du skal spille så kan det være lurt å se litt på 3Dmark-resultatene her: http://service.futuremark.com/search/3dmark05.action Der kan man søke og se på hvordan de forskjellige prosessortypene presterer i forhold til de skjermkortene som er mest aktuelle for deg, og motsatt, for å peile inn hva du kan få mest fps ut av å sette pengene i, og hva som kan være en fornuftig kombinasjon av prosessor/skjermkort. Vet du om du vil ha mulighet til å overklokke med systemet ditt forresten? Det er viktig for valg av hovedkort og RAM. Prisguiden er fin å bruke for å sammenligne priser. Endret 9. februar 2008 av Tokse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå