Gå til innhold

Hvordan finne maksvekt i benkpress?

Snusi

Anbefalte innlegg

På søndag skal jeg finne 1RM (1 repitisjon maks). Hvordan skal jeg gjøre dette? Jeg bryr meg egentlig ikke hva jeg kommer til å få, men må ha det for å lage et program for bryst. Hvordan er oppvarmingen? Hvor lange pauser osv...

Har selvfølgelig en som står bak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vet vel sånn ca. hva du klarer å løfte går jeg ut i fra?

1. Start med oppvarming på vanlig måte.

1.5 Her er det noen som må ha noen "aktiviseringsløft", for å klare og løfte tungt, f.eks. 5 rep på 75%. Hva som er rett for deg må du nesten bare prøve deg frem til.

2. Start selve løftinga på en vekt du vet du får opp, men som alikevel er "tung", ta en rep.

3. Legg på 5kg, ta en rep.

Gjenta til det stopper, du kan evt. legge på 2.5kg eller 1.25kg hvis du har mulighet hvis forrige løft gikk tungt.

Hvis du skyter over 1RM, og du la på 5kg, kan du f.eks. prøve å ta av 2.5kg og prøve igjen.

Lenke til kommentar

Takk for tipset! Når du sier oppvarming på vanlig måte, mener du da løping eller lignende? Eller tenker du på selve benkpressen, med lette vekter?

Hvor lange pauser skal jeg ha mellom de tunge løftene? Jeg regner med at de skal være lange.

Endret av Snusi
Lenke til kommentar

Når jeg skal makse bruker jeg følgende måte:

bruker kg fra forrige makse økt, er 4-5 uker siden...

-stanga 10-20 reps.

-40 10 reps

-50 5 reps

-70 5 reps

-80 4 reps

-85 3 reps

-90 2 reps

-95 2 reps

-100 1 Rm - Maxløft. var fornøyd da løfta rundt 150 % av kroppsvekten min ;)

sånn ser minn maxløft øvelse ut, om den er god kan diskuteres men funka for meg ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...