Gå til innhold

Ikke eksisterende: CoreTemp problemer på E8400 og Asus Q-Fan2

BrorBsd

Anbefalte innlegg

Ettersom at jeg går og venter på at min E8400 skal ankomme så har jeg brukt en del tid på å lese om andres erfaringer med klokking og temperaturer av denne prosessoren.

Det ser ut til at mange av Intel’s 45 nm prosessorer har en ”bug” i avlesning av kjerne temperatur. Det kan virke som at sensoren I kjernen henger på en del av dem. På en annen side så ryktes om at temperaturavlesningen av selve cpu stemmer relativt godt.

Ettersom at jeg har planer om å bruke den integrerte viftestyringen i mitt Asus P5K-E hovedkort så er det jo naturlig å spørre seg hvordan Q-Fan2 vil oppføre seg med denne prosessoren. Jeg har planer om å overklokke og bruke en Schyte Ninja som kjøling, og med litt hell så klarer jeg å få denne til å være stille ved Idle.

På meg høres det naturlig ut at Q-Fan2 vil benytter seg av CPU temp og ikke Core Temps, men har ikke lest dette noe sted.

Noen som har innformasjon om hvordan core temp buggen vil påvirke Q-Fan2?

Endret av BrorBsd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Satt og lette etter informasjon om dette i store deler av kvelden i går og fant ut nok betryggende ting.

1) Asus kortet får ikke låst bios temperaturen til tross for at kjerne temperaturen kan låses på Wolfdale.

2) Dersom punkt 1) hadde vært tilfelle så er dette mest sannsynlig at hovedkort produsenten har benytta core temps i beregning av cpu temp. Men dette burde også være omprogrammerbart i bios for de hovedkortene dette gjelder.

3) Prosessor klokker godt og Q-Fan burde fugere.

Så da slapp jeg å ringe nettbutikken og gjøre om bestillingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...