Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Sakens kjerne er at selv om liveview slik det fungerer per i dag kan være nyttig for en del smale grupper (som f.eks. snøscooterkjørere og makrofrelste) så er det en halvhjertet implementasjon som først og fremst er et salgstricks.

Eller sagt på en annen måte: at du må ty til en så smal gruppe som snøscooterfotografer for å finne noen som faktisk seriøst har nytte av dagens liveview illustrerer vel egentlig bedre enn noe annet at det er en middelmådig funksjon.

Dummeste jeg har hørt, vet du hvor mange snøscooterkjørere det finnes i Norge?Antall reg scootere tilsvarer ca 1pr 2 innbyggere, og da er det en smal gruppe .

Hva er da en stor nok gruppe for at deres syn skal høres, i tillegg er jeg med i fotoklubb med representanter fra nybegynner til proff og i alle grupper finner en folk som ser dette som nyttig.

Men siden fotografer et en mikroskopisk gruppe i Norge så blir vel også den for smal for enkelte her

:D

Om en ting også er et salgstriks så skal jo ikke det utelukke en gruppe som ser dette som nyttig, eller hva med da digitalt speilrefleks kom på markede, var det et salgstriks?? det måtte det jo være siden det var uferdig og halvhjertet,men likefult har dere det i dag.

Poenget er at en må være villig til å akseptere nye ting selv om en ikke selv har det på sitt nyinkjøpte kamera og en må i alle fall ikke falle så dypt at en begynner å ytestenge andre grupper som har en annen mening, eller prøve å latterliggjøre dem som nevner dem :whistle:

Her er noen av de kameraene som har denne funksjonen:

Canon EOS 20Da

Canon EOS 40D

Canon EOS 450D

Canon EOS 1D Mark III

Canon EOS 1Ds Mark III

Leica Digilux 3

Nikon D300

Nikon D3

Olympus E-330

Olympus E-410

Olympus E-510

Olympus E-3

Panasonic Lumix DMC-L1

Panasonic Lumix DMC-L10

• Like the EOS 1D Mark III, EOS 40D, and 1Ds Mark III, it has Live View Mode -- but this is the best yet!

Som en ser er det minst like mange i semiproff/proffmarkede med denne funksjonen, ja sogar er det merker som kun har denne funksjonen i det segmentet og ikke på nybegynnerkamera, alikevel hevdes det hårdnakket at dette er et salgstriks på entrymodeller :cool:

What we're most excited about with the new Canon EOS XSi is the two flavors of Live View focusing. Live Mode is Contrast-based and like it sounds, works without any viewfinder blackout. The focus point can be selected from all but the very edges of the frame, all in real time, without any blackout while the mirror flips about. Quick Mode is, as it sounds, generally quicker, and works off the phase detection AF points, and does involve a momentary LCD blackout, but when it pops back on, the shot is nice and sharply previewed. Final specs on the Live View autofocus functionality via EOS Utility when the XSi is tethered to a computer aren't yet available, but we expect to see some flavor of remote focusing via computer interface.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dummeste jeg har hørt, vet du hvor mange snøscooterkjørere det finnes i Norge?Antall reg scootere tilsvarer ca 1pr 2 innbyggere, og da er det en smal gruppe .
Jepp.

På verdensbasis er den fullstendig irrelevant.

Men for å utdype litt: kundegruppen "snøscooterførere som også er fotografer" er på verdensbasis knøttliten (i forhold til kundegrupper som f.eks. "nybegynnere"), og komplett irrelevant for kamerautviklere.

Lenke til kommentar
Jepp.

Men for å utdype litt: kundegruppen "snøscooterførere som også er fotografer" er på verdensbasis knøttliten (i forhold til kundegrupper som f.eks. "nybegynnere"), og komplett irrelevant for kamerautviklere.

Men fortsatt misser du på poenget som er:

Jeg har alrig hevdet at de var en kundegruppe produsentene tok hensyn til :tease:

Om vi snakker verdensbasis så er jo scootergruppen langt langt større en mange andre grupper hvorfor skal vi ikke nekte dem også å uttale seg, feks brukere av hardware.no :D

Lenke til kommentar

Det er ingen som nekter dem å uttale seg. Det blir bare poengtert at:

a) Det er en relativt smal gruppe. Dermed er det å dra konklusjoner om den totale nytteverdien av en funksjon basert på denne gruppens erfaring heller... meningsløst. Det er selvfølgelig fint at snøscooterfotografer får noe de er fornøyde med, men den erfaringen har ingen som helst relevans for en gjennomsnitts fotograf.

b) Det er en relativt liten gruppe som er fullstendig irrelevant for kamerautviklerne.

Lenke til kommentar
Det er ingen som nekter dem å uttale seg. Det blir bare poengtert at:

a) Det er en relativt smal gruppe. Dermed er det å dra konklusjoner om den totale nytteverdien av en funksjon basert på denne gruppens erfaring heller... meningsløst. Det er selvfølgelig fint at snøscooterfotografer får noe de er fornøyde med, men den erfaringen har ingen som helst relevans for en gjennomsnitts fotograf.

b) Det er en relativt liten gruppe som er fullstendig irrelevant for kamerautviklerne.

Neivel kan du da utdype dette??

Scooterkjørerne er uansett en meget smal forbrukergruppe og siden den er såpass smal så kan den utelukkes fra diskusjonen.

Hvem har dratt konklusjoner????

Jeg påpekte at her var det fotointriserte som så denne funksjonen som svært nyttig, hvorpå andre mente de var for få og burde utelukkes .

Det er en relativt liten gruppe som er fullstendig irrelevant for kamerautviklerne.

Greit nok,men nok en gang: jeg har heller ikke hevdet at de er relevant for non produsent,jeg har kunn uttalt at de ser denne løsningen som meget bra,mon tro om dere leser hva jeg skriver siden dere bastandt hevder noe annet gang på gang :hmm:

Lenke til kommentar
Jepp.

Jeg har alrig hevdet at de var en kundegruppe produsentene tok hensyn til :tease:

Om vi snakker verdensbasis så er jo scootergruppen langt langt større en mange andre grupper hvorfor skal vi ikke nekte dem også å uttale seg, feks brukere av hardware.no :D

Hei. Tror du har bomma kraftig når det gjelder antall registrert snøscootere i Norge kilde.

Lenke til kommentar

Scooterkjørerne er uansett en meget smal forbrukergruppe og siden den er såpass smal så kan den utelukkes fra diskusjonen.

Det er selvfølgelig fint at snøscooterfotografer får noe de er fornøyde med, men den erfaringen har ingen som helst relevans for en gjennomsnitts fotograf.
Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig fint at snøscooterfotografer får noe de er fornøyde med, men den erfaringen har ingen som helst relevans for en gjennomsnitts fotograf.

Så det finnes ikke gjenomsnittsfotografer i den gruppen, desuten ba jeg deg utdype utsagnet som kom tidligere om at gruppen skulle utelukkes fra diskusjonen,noe du benektet .

Lenke til kommentar
Jepp.

Hei. Tror du har bomma kraftig når det gjelder antall registrert snøscootere i Norge kilde.

Vel hentet det på nettet som du,om det er feil spiller ingen rolle fordi poenget er at en ikke kan begynne å utelukke grupper fordi en ikke deler deres syn, vi lever da vitterligen i et demokrati her i landet, heldigvis.

Vet i alle fall at det på svalbard er ca 2500 som er reg,dette utgør ca 1pr 2 innbyggere der, og vet dere hva de fleste har kamera også :cool:

Har sjekket opp saken og mitt tall gjelder ikke for bare Norge,beklager det men rett sakl være rett og jeg har heller ikke problemer med å inrømme feil

Du visste helt sikkert ikke at gjennomsnittsalderen på en scootereier er 42 år. Husk nå på at de aller, aller fleste brukerne er i USA. Der er det svært mange voksne som kjøre. Men de er til gjengjeld fremdeles like entusiastiske som de som er 20 år yngre.

Statistikken forteller også at en gjennomsnitts scootereier bruker 21.164,- kr pr år på scooterrelaterte produkter/utstyr/turer etc. Omtrent 70 % av alle aktive kjørere er mannlige. Det finnes over 3000 scooterklubber i verden i dag.

Hvor mange registrerte snøscootere tror du det finnes: Tallet er 2,6 millioner. God helg og god tur. Du kan ikke regne med å treffe særlig mange av de 2,6 millioner i helgen. Men noen treffer du. Da skal du vite at det finnes ganske mange av oss.

God helg!

http://216.239.59.104/search?q=cache:xXBqn...&lr=lang_no

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Så det finnes ikke gjenomsnittsfotografer i den gruppen,
Har jeg sagt det?

Men for å utdype litt: når en relativ ordinær fotograf uten noen fryktelig spesielle behov ber om råd om to kameramodeller, så er det å dra frem "Liveview er skikkelig kjekt hvis du skal ta bilder fra snøscooter!" rimelig meningsløst... Fint for deg, men antageligvis knekkende likegyldig for trådstarter og de fleste andre.

desuten ba jeg deg utdype utsagnet som kom tidligere om at gruppen skulle utelukkes fra diskusjonen,noe du benektet .
Enkelt og greit: du overtolker.
Lenke til kommentar
Så det finnes ikke gjenomsnittsfotografer i den gruppen,
Har jeg sagt det?

Men for å utdype litt: når en relativ ordinær fotograf uten noen fryktelig spesielle behov ber om råd om to kameramodeller, så er det å dra frem "Liveview er skikkelig kjekt hvis du skal ta bilder fra snøscooter!" rimelig meningsløst... Fint for deg, men antageligvis knekkende likegyldig for trådstarter og de fleste andre.

desuten ba jeg deg utdype utsagnet som kom tidligere om at gruppen skulle utelukkes fra diskusjonen,noe du benektet .
Enkelt og greit: du overtolker.

Nei du har ikke sagt det.

Nå har det seg slik at flere enn trådstarter leser slike tråder og for alt vi vet kunne det jeg sa ha relevans for trådstarter, men om du skulle tolke det slik i enhver tråd ja da ble det mye som måtte fjærnes, ca 50% vil jeg tro.

Nei jeg overtolker ikke,det skulle være enkelt å tolke når noen rett og slett utelukker en gruppe med rene ord .

Men jeg reg at du mener at kunn helt spesifikk og relevandt info som går nøyaktig på det trådstarter skriver bør nevnes i en tråd,vel vel lykke til blir morro å se om du holder deg der :tease:

Lenke til kommentar

Virker som Sutekh forsår veldig godt hva jeg mener.

Snøscooterkjørerne som gruppe kan utelukkes fra diskusjonen om dette er et salgstriks eller ei, rett og slett fordi de er så få. Salgstriks er ment å øke salget, om tre ekstra snøscooterførere kjøper dette kameraet så vil man ikke merke en salgsøkning.

Jeg forstår ikke at det er så vanskelig å forstå.

På samme måten utelukkes menn med kun ett bein, tibarnsmødre fra kautokeino og småbarn med briller. De er irrelevante for Canons kamerautviklere.

Om 2000 småbarn med briller tilfeldigvis synes Liveview er tpp topp betyr ikke dette at det ikke er et salgstriks for å lure 2 millioner ekstra asiater til å kjøpe Canon kontra en konkurrent.

Om samtlige scooterførere i Norge som aktivt tar bilder fra snøscooteren med dSLR i entrylevelnivået bytter til 450D så vil ikke dette merkes overhodet av Canon.

Derfor er alle disse irrelevante for diskusjonen.

Lenke til kommentar
Virker som Sutekh forsår veldig godt hva jeg mener.

Snøscooterkjørerne som gruppe kan utelukkes fra diskusjonen om dette er et salgstriks eller ei, rett og slett fordi de er så få. Salgstriks er ment å øke salget, om tre ekstra snøscooterførere kjøper dette kameraet så vil man ikke merke en salgsøkning.

På samme måten utelukkes menn med kun ett bein, tibarnsmødre fra kautokeino og småbarn med briller. De er irrelevante for Canons kamerautviklere.

Om 2000 småbarn med briller tilfeldigvis synes Liveview er tpp topp betyr ikke dette at det ikke er et salgstriks for å lure 2 millioner ekstra asiater til å kjøpe Canon kontra en konkurrent.

Om samtlige scooterførere i Norge som aktivt tar bilder fra snøscooteren med dSLR i entrylevelnivået bytter til 450D så vil ikke dette merkes overhodet av Canon.

Det er slettes ikke vanskelig å forstå hva du skriver,men derfor blir det desto mere skremmende at du ønsker å utelukke grupper, ikke fordi som du hevder at canon ikke tok de med i vurderingen, fordi det har aldri vært tema. Men fordi at jeg viste til at de fant denne funksjoonen nyttig , derfor blir det skremmende.

Så jeg spær : Skal alle grupper som du eller andre mener canon ikke tenkte på eller fordi de er under X antall millioner utelukkes fra en diskusjon.

Kan du svare kort ja eller nei på dette.

Når har jeg hevdet dett???

Jeg har som sagt aldri nevnt at de var relevante for canon,jeg viste til at enkelte av dem så dette som en stor fordel,hvorpå du så ekskluderte dem.

Men nok en gang , skal alle grupper som ikke vil utgjøre en stor merknad for canon utelukkes fra diskusjonen ?

Dette har jeg spur om flere ganger,det kan da ikke være så vanskelig å svare på.

Nå ikke bare begynner du å bli latterlig,hele utsagnet er det, fordi det er fantastisk å se hvor du tviholder på om det er relevant for canon eller ikke,det er jo kunn du som har dratt inn dette, jeg snakker om hva vanlige kunder mener,ja jeg nevnte faktisk ikke canom heller men sa at mange vurderte å kjøpe kamera med denne funksjonen.

Si heller at du ikke vil forstå.

Det er kunn du som har dratt inn canon, det er kunn du som mener folk med et annet syn enn ditt skal ekskluderes fra diskusjonen, det er ikke vanskelig å forstå,men det er desto mere skremmende.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Ærlig talt, nå må du slutte å tolke ting så bort i natta...

Spørsmålet er: er funksjon x et salgstricks eller ikke?

For å finne ut av det må vi se på hvem det er ment å appellere til, og hvor stor del av den totale kundemassen disse utgjør.

Appellerer liveview til fotograferende snøscooterførere? Ja, tydeligvis. Er fotograferende snøscooterførere en signifikant kundegruppe? Nei. Er liveview implementert med tanke på fotograferende snøscooterførere? Nei. Med andre ord, fotograferende snøscooterførere er irrelevante i forhold til hvorvidt liveview er et salgstricks eller ikke.

Appellerer liveview til førstegangskjøpere som er vant med kompaktkamera? Ja. Er førstegangskjøpere som er vant med kompaktkamera en signifikant kundegruppe? Oh yes. Er liveview implementert med tanke på førstegangskjøpere som er vant med kompaktkamera? Antageligvis. Med andre ord: førstegangskjøpere som er vant med kompaktkamera er definitivt en relevant gruppe å se på i diskusjonen om hvorvidt liveview er et salgstricks eller ikke.

Verre er det ikke. Ja, du tilhører en marginal gruppe som i markedsmessig sammenheng er helt uinteressant å diskutere. Det er ærlig talt ikke noe å ta seg nær av.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
Ærlig talt, nå må du slutte å tolke ting så bort i natta...

Spørsmålet er: er funksjon x et salgstricks eller ikke?

For å finne ut av det må vi se på hvem det er ment å appellere til, og hvor stor del av den totale kundemassen disse utgjør.

Appellerer liveview til fotograferende snøscooterførere? Ja, tydeligvis. Er fotograferende snøscooterførere en signifikant kundegruppe? Nei. Er liveview implementert med tanke på fotograferende snøscooterførere? Nei. Med andre ord, fotograferende snøscooterførere er irrelevante i forhold til hvorvidt liveview er et salgstricks eller ikke.

Appellerer liveview til førstegangskjøpere som er vant med kompaktkamera? Ja. Er førstegangskjøpere som er vant med kompaktkamera en signifikant kundegruppe? Oh yes. Er liveview implementert med tanke på førstegangskjøpere som er vant med kompaktkamera? Antageligvis. Med andre ord: førstegangskjøpere som er vant med kompaktkamera er definitivt en relevant gruppe å se på i diskusjonen om hvorvidt liveview er et salgstricks eller ikke.

Verre er det ikke. Ja, du tilhører en marginal gruppe som i markedsmessig sammenheng er helt uinteressant å diskutere. Det er ærlig talt ikke noe å ta seg nær av.

Nei det er det ikke,spørsmålet er om en skal utelukke andre grupper fordi de mener en ting ikke er et salgstriks men en betydelig forbedring.

At en selv mener det er et salgstriks er helt greit,det har jeg ingen problemer med,men at en ikke godtar at andre mener noe annet og begynner å dra inn canon og skal utelukke dem i diskusjonen er jeg dypt enig i, dette har jeg påpekt flere ganger uten at noen har baller til å inrømme at det er feil.

Helt feil, de er irrelevante i forhold til om andre mener det er et salgstriks,men de er ikke det i forhold til hva de mener og det er slettes ikke grunnlag for å utestenge noen fra debatten.

Pussig,for om du ser i listen jeg la ut tidligere så ser du at i den er det flest semiproff og proffkamera som har dette,hvordan kan det da være utelukkende et salgstriks til nybegynnern :D

Her er noen av de kameraene som har denne funksjonen:

Canon EOS 20Da

Canon EOS 40D

Canon EOS 450D

Canon EOS 1D Mark III

Canon EOS 1Ds Mark III

Leica Digilux 3

Nikon D300

Nikon D3

Olympus E-330

Olympus E-410

Olympus E-510

Olympus E-3

Panasonic Lumix DMC-L1

Panasonic Lumix DMC-L10

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Det er neppe noen som mener at folk skal sperres ute av diskusjonen, utelukkes fra samfunnet og låses inne i konsentrasjonsleirer.

Derimot så er det helt saklig å se at meningen til en liten gruppe faktisk er fullstendig irrelevant nettopp fordi gruppen er liten. Med andre ord, det er ikke noen vits i å diskutere hva fotograferende snøscooterførere mener, nettopp fordi de er et forsvinnende lite markedssegment.

Spør deg selv: tror du liveview er designet for å appellere til snøscooterførere?

Lenke til kommentar
Pussig,for om du ser i listen jeg la ut tidligere så ser du at i den er det flest semiproff og proffkamera som har dette,hvordan kan det da være utelukkende et salgstriks til nybegynnern :D
Jeg har vel heller ikke sagt at den er utelukkende et salgstricks. Jeg har jo poengtert tidligere at det er en nyttig funksjon til for eksempel makrofotografering. Men folk som kjøper semipro-modeller som D300 gjør nok i større grad undersøkelser før de kjøper og gjør seg kjent med begrensningene (dvs. treg/ikke-eksisterende kontrastbasert fokus og/eller skjermblackout ved fokusering).

Nikon er jo for eksempel veldig klare på at den kontrastbaserte modusen på D3 og D300 er kun for stativbruk.

Men når man pusher på med å introdusere det i intromodeller som er designet for å appellere til førstegangskjøpere så er det mest for et salgstricks å være. Dette er kunder som gjerne er vant med liveview fra kompaktkameraer, og som forventer en viss funksjonalitet som rett og slett ikke er tilgjengelig på speilreflekskameraer i dag (igjen bortsett fra de nyeste Sony-modellene).

Igjen så glemmer du totalt å tenke på hvem som er aktuell kundegruppe for en gitt kameramodell.

Lenke til kommentar
Det er neppe noen som mener at folk skal sperres ute av diskusjonen, utelukkes fra samfunnet og låses inne i konsentrasjonsleirer.

Derimot så er det helt saklig å se at meningen til en liten gruppe faktisk er fullstendig irrelevant nettopp fordi gruppen er liten. Med andre ord, det er ikke noen vits i å diskutere hva fotograferende snøscooterførere mener, nettopp fordi de er et forsvinnende lite markedssegment.

Spør deg selv: tror du liveview er designet for å appellere til snøscooterførere?

det er utviklet for å appelere til alle grupper også dem akkurat som det er utviklet for å appelere til proffer,skal vi utelukke dem??

Gruppen som mener dette er kun et salgstriks er jo også liten,skal vi utelukke dem??

Selvsagt skal vi ikke det,og det er nettop det som er poenget her,man kan ikke utelukke en gruppe fordi de har en annen mening enn en selv og det er det jeg har hevdet hele tiden.

At noen mener det er et salgstriks,andre mener det ikke er det og noen igjen mener det er en blanding er helt ok,men vi skal da ikke utelukke noen av dem for det.

Lenke til kommentar
Jeg har vel heller ikke sagt at den er utelukkende et salgstricks. Jeg har jo poengtert tidligere at det er en nyttig funksjon til for eksempel makrofotografering. Men folk som kjøper semipro-modeller som D300 gjør nok i større grad undersøkelser før de kjøper og gjør seg kjent med begrensningene (dvs. treg/ikke-eksisterende kontrastbasert fokus og/eller skjermblackout ved fokusering).

Nikon er jo for eksempel veldig klare på at den kontrastbaserte modusen på D3 og D300 er kun for stativbruk.

Men når man pusher på med å introdusere det i intromodeller som er designet for å appellere til førstegangskjøpere så er det mest for et salgstricks å være. Dette er kunder som gjerne er vant med liveview fra kompaktkameraer, og som forventer en viss funksjonalitet som rett og slett ikke er tilgjengelig på speilreflekskameraer i dag (igjen bortsett fra de nyeste Sony-modellene).

Igjen så glemmer du totalt å tenke på hvem som er aktuell kundegruppe for en gitt kameramodell.

Nei jeg glemmer ikke det,for tro det eller ei det er faktisk semiproffer og proffe også blandt scooterfolket,men om en ting er dårlig som enkelte hevder så er det vel enda mere grunn til å stille spørsmål når det kommer i proffmodeller enn i entrymodeller-

Så kan vi diskutere hvor stort salgstriks det er eller om det er en ny god ting som kommer nå uten å utelukke noen.

Funksjonen er ikke fullgod,men det var heller ikke det digitale speilreflekskamera når det kom,skulle vi utelukke de som favnet det til sitt bryst og mente dette var bra??

Jeg mener dette er en funksjon som klart er positiv og som kommer til å bli bedre etter hvert akkurat som andre funksjoner,som bildebrikke,hastighet,lysmåling osv osv .

Men som sagt tidligere jeg har ikke problemer med å godta at du eller andre mener dette er et salgstriks,men jeg får problemer med å godta at enkelte vil utelukke grupper som mener noe annet.

Så kan vi ta opp diskusjonen om 2 år og se om det var et salgstriks,personelig tror jeg dette da er i 99% av speilreflekskameraene og at de som ikke har det da vil få problemer med å selge slike.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
det er utviklet for å appelere til alle grupper også dem akkurat som det er utviklet for å appelere til proffer

Tror du virkelig det? Helt ærlig, tror du faktisk at utviklingsavdelingen til Canon satte seg ned og tenkte "hmm, denne funksjonen kommer til å være en gudegave til alle som driver med fotografering"?

Vil du ikke si det er litt mer nærliggende at de tenkte "Hmmm, hva kan vi gjøre i denne omgang som ser bra ut i brosjyrene"? Det er med features som med megapiksler. Veldig få har egentlig bruk for flere av dem. Men det ser alltid bra ut i brosjyrene å ha noe som andre ikke har. At det tar oppmerksomhet vekk fra egenskaper som er mye viktigere er jo også en kjekk bivirkning.

Og vi ser jo at det har virket. Du er jo helt solgt på liveview, til tross for at du antageligvis ikke har bruk for det. Til Svalbard-klima vil nok en 30D være et mye bedre valg rett og slett på grunn av den mer robuste konstruksjonen. Selv om du kanskje ikke kan ta så bra bilder fra snøscooter med det.

Gruppen som mener dette er kun et salgstriks er jo også liten,skal vi utelukke dem??
Tja, Canon gir jo fullstendig bæng i dem som faktisk ser gjennom salgstriksene deres. Selv er jeg møkkalei av megapiksle- og featurehysteri, men det ser dessverre ikke ut som om kameraprodusentene har noen planer om å stoppe.

Selvsagt skal vi ikke det,og det er nettop det som er poenget her,man kan ikke utelukke en gruppe fordi de har en annen mening enn en selv og det er det jeg har hevdet hele tiden.
Igjen, hvem snakker om å utelukke noen som helst? Det er en forskjell på å si "hold kjeft" og å si "ja, det stemmer sikkert, men det har ikke noen reell betydning i denne sammenhengen".
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...