Boralis Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Hva er det du sier?? Utelukkes fra diskusjonen, dette var ikke mindre en svært arrogant, du vil altså utelukke de fleste som driver med fotografering på Svalbard, i finnmark og store deler av nord troms + alle andre som har scooter rundt om i verden .(...) Unnskyld at jeg sier det men her begynner du faktisk å bli vel arrogant. Sakset fra ScooterNorge. .. Hvor mange registrerte snøscootere tror du det finnes: Tallet er 2,6 millioner. God helg og god tur.. I tillegg finnes vel ca 2000-2500 på Svalbard. Skal vi da utelukke alle grupper som er under 2,6 millioner Ja, jeg mener faktisk det. Det finnes 2,6 millioner registrerte snøscootere. Det er et forsvinnende lite antall. Spesielt med tanke på at det sannsynligvis er like få speilrefleksbrukere av disse som av resten av verdens befolkning (sett bort ifra den halvparten som lever fra hånd til munn). De skal utelukkes både fra diskusjonen og fra tankene til de ingeniørene som sitter foran tegnebrettene hos Canon, rett og slett fordi det er en fosvinnende liten kundegruppe. Sannsynligvis kommer også 90% av de innenfor en eller annen normal brukergruppe, f.eks de som like å ta portrettbilder eller de som tar mye bilder av snø. Om du trenger et kamera som er perfekt for fototurer med snøscooter så må du nok lage det selv, eller håpe på at dine behov tilfeldigvis dekkes. Du skal utelukke dette kun fordi du ikke er intrisert siden funksjonen mangler på ditt kamera og konkluderer med at det andre mener er uintresangt og dermed kan utelukkes, dette til tross for at det kommer frem at folk bytter kamera bare av den grunn at de vil ha denne funksjonen. Nei, dere skal utelukkes fordi dere er for få. Javel,det finnes altså ca 1 scooter for annethvert menneske i Norge, jeg vil tro at den %vise anndelen som bruker kamera ikke er mindre enn i andre grupper i Norge så da går jeg utifra at du mener alle grupper som er mindre enn 50% av norges befolkning skal utelukkes, kunne vært morro å vite hvilke grupper som skal regnes med her,det kan ikke bli mange Nei ærlig talt dette blir bare for dumt og for meg virker det rett og slett at du ønsker å utelukke en gruppe fordi noen der så fordeler i noe du annså for å vøre et billig salgstriks . Rart at feks Nikon da har dette på sin semiproffe modell D300, den skulle vel neppe trenge det da . Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 (endret) Rart at feks Nikon da har dette på sin semiproffe modell D300, den skulle vel neppe trenge det da . Det er stor forskjell mellom den jevne D300 bruker og den jevne 450D bruker. Kjøpere av D300 har som regel et helt annet bruksmønster som oftere innebærer bruk av stativ og manuell fokus. Derfor kommer LiveView mer til sin rette på disse kameraene. Grunnen til at akkurat denne funksjonen nå implementeres i entry-modellene er at det er en funksjon som nybegynnere tror er et must fordi de har brukt det i alle år i kompaktkamera-verden. Ærlig talt, hva tror du er nærmest tankegangen til markedsapparatet til Canon? 1. "La oss implementere LiveView i 450D fordi flere skal gå over fra kompakt-kamera til dSLR." Eller: 2. "La oss implementere LiveView i 450D fordi 400D er så tungvint å bruke for dem som kjører snøscooter." Endret 11. februar 2008 av arnold_layne Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 (endret) Rart at feks Nikon da har dette på sin semiproffe modell D300, den skulle vel neppe trenge det da . Det er stor forskjell mellom den jevne D300 bruker og den jevne 450D bruker. Kjøpere av D300 har som regel et helt annet bruksmønster som oftere innebærer bruk av stativ og manuell fokus. Derfor kommer LiveView mer til sin rette på disse kameraene. Grunnen til at akkurat denne funksjonen nå implementeres i entry-modellene er at det er en funksjon som nybegynnere tror er et must fordi de har brukt det i alle år i kompaktkamera-verden. Ærlig talt, hva tror du er nærmest tankegangen til markedsapparatet til Canon? 1. "La oss implementere LiveView i 450D fordi flere skal gå over fra kompakt-kamera til dSLR." Eller: 2. "La oss implementere LiveView i 450D fordi 400D er så tungvint å bruke for dem som kjører snøscooter." Det var et meget dumt spørsmål , fordi det er overhode ikke det saken dreier seg om,det saken her dreier seg om er om LiveView er et billig salgstriks eller ikke og er det det ja da er det det uansett om det står Nikon Canon eller et hvilket som helst annet merke på kamera . Når det er sagt så er det også klart at det er en fordel å ha dette også på entrymodellene fordi de fleste ønsker å starte der og i vår opplyste verden så har de fleste fått med seg hva denne funksjonen innebærer og dermed ønsker å ha den. Når det så gjelder dem som bruker scooter så var de trekt frem fordi jeg kjenner mange der og vet at de vil ha denne funksjonen, jeg har aldri hevdet at det var pga dem at produsentene har denne funksjonen, men jeg reagerte kraftig siden noen mente at dette var en for liten gruppe og dermed ikke kunne trekkes inn i diskusjonen og ønsket/ønsker derfor svar på hvilke grupper som da kan tas hennsyn til. Personelig mener jeg alle grupper fritt må få uttale seg om hva de liker/ikke liker uten at noen skal prøve å fortie dem fordi det ikke passer deres syn. Endret 11. februar 2008 av Snekker`n Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 huff, skal vi berre gi oss her eller? selfølgelig velger eg ikkje vekk alle dei der; eg tok 40d, så eg fikk både i pose og sekk Tja. Du går jo glipp av liveview med kontrastbasert fokus, som du hadde fått hvis du hadde valgt 450D... for ikke å snakke om de to ekstra megapikslene. Viktige saker. Og nå er denne tråden jo faktisk om 450D vs. 30D. Jeg vil definitivt si at skal man prioritere brukervennlighet og et komfortabelt hus så er 30D langt overlegent. Skulle jeg valgt mellom de to... vel, så hadde egentlig ikke 450D vært et aktuelt valg til å begynne med. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 huff, skal vi berre gi oss her eller? selfølgelig velger eg ikkje vekk alle dei der; eg tok 40d, så eg fikk både i pose og sekk Tja. Du går jo glipp av liveview med kontrastbasert fokus, som du hadde fått hvis du hadde v algt 450D... for ikke å snakke om de to ekstra megapikslene. Viktige saker. Og nå er denne tråden jo faktisk om 450D vs. 30D. Jeg vil definitivt si at skal man prioritere brukervennlighet og et komfortabelt hus så er 30D langt overlegent. Skulle jeg valgt mellom de to... vel, så hadde egentlig ikke 450D vært et aktuelt valg til å begynne med. Ironi er en fin sofa Og vi mennesker er forskjellige for det er faktisk de som går andre veien også og ikke lu ter på 30D i vurderingen av 450D, som sagt vi er forskjellige og har forskjellige ønsker/behov, respekterer vi det blir alt mye bedre Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Ironi er en fin sofa Øh, ja, det er det... og poenget ditt er? Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Jeg respekterer at en del ønsker seg liveview. jeg respekterer også scooterfolket. Canon foretar beslutninger basert på hva de tror er lønnsomt. Dette gjøres ved nøye og grundige markedsundersøkelser. Da Canon undersøkte hva de skulle implementere i sin nye 450D kontra 400D kontaktet de kanskje ti tusen personer. Om man regner med at de kan jobben sin (virker da slik) spurte de ikke bare om hva folk ønsket i det nye kameraet, men også hva de ville betalt ekstra for det. En stor andel ville nok si at de hadde betalt ekstra for flere megapiksler (etter hva jeg har hørt gjelder dette spesielt japanere). Andre ville ha en større skjerm for bedre å kunne se hva de tok bilde av. Få har nok ytret ønske om mindre støy og bedre dynamisk omfang. Ellers kan vi nok regne med at Canon hadde forbedret akkurat dette, teknologien finnes. Etter all sannsynlighet (ja, økonomer lærer også sannsynlighet og statistikk) er ikke én eneste av de spurte en scootereier. Ihvertfall ikke en scootereier som har store problemer med datidens speilreflekskameraer i forbindelse med scooterkjøring. Derfor faller scooterfolket utenfor. MEN sannsynligvis faller 90% av scooterfolket innenfor en annen kategori (sier ikke mer om dette, da jeg allerede har nevnt det. som sagt, lese først...) Ved utarbdeidelsen av nye kameraer i proffsegmentet så går man frem på akkurat samme måten, men velger en annen målgruppe. Her vil nok det store flertallet være sportsfotografer (derav den doble prosessoren i Canons toppmodell for høyere hastighet), reklame- og studiofotografer (derav mye mindre støy. dessverre er det vanskelig å både minske støy og forbedre dynamisk område, så det viktigste først. det viktigste blir altså det fotografene er villige til å betale mest for) Alt i alt beveger ingen kameraserier seg den rakeste veien mot det ultimate kameraet. De tar alle buede omveier for å treffe størstedelen av markedet de er designet for. Man ønsker altså det kameraet som flest mulig vil betale mest mulig for, ikke det kameraet som er best for flest mulig. Av disse enkle grunnene vil spesialønsker fra scooterfolket, dykkere, fjellklatrere og astronauter falle ut av blokka. Det er rett og slett ikke lønnsomt å lage kameraer som dekker alle behov (men innimellom så kan selvfølgelig hvert enkelt individ innenfor hver gruppe finne noe som passer akkurat dem, men da er det mer flaks enn at deres bønner er blitt hørt) Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 (endret) Jeg respekterer at en del ønsker seg liveview. jeg respekterer også scooterfolket. Canon foretar beslutninger basert på hva de tror er lønnsomt. Dette gjøres ved nøye og grundige markedsundersøkelser. Da Canon undersøkte hva de skulle implementere i sin nye 450D kontra 400D kontaktet de kanskje ti tusen personer. Om man regner med at de kan jobben sin (virker da slik) spurte de ikke bare om hva folk ønsket i det nye kameraet, men også hva de ville betalt ekstra for det. En stor andel ville nok si at de hadde betalt ekstra for flere megapiksler (etter hva jeg har hørt gjelder dette spesielt japanere). Andre ville ha en større skjerm for bedre å kunne se hva de tok bilde av. Få har nok ytret ønske om mindre støy og bedre dynamisk omfang. Ellers kan vi nok regne med at Canon hadde forbedret akkurat dette, teknologien finnes. Etter all sannsynlighet (ja, økonomer lærer også sannsynlighet og statistikk) er ikke én eneste av de spurte en scootereier. Ihvertfall ikke en scootereier som har store problemer med datidens speilreflekskameraer i forbindelse med scooterkjøring. Derfor faller scooterfolket utenfor. MEN sannsynligvis faller 90% av scooterfolket innenfor en annen kategori (sier ikke mer om dette, da jeg allerede har nevnt det. som sagt, lese først...) Ved utarbdeidelsen av nye kameraer i proffsegmentet så går man frem på akkurat samme måten, men velger en annen målgruppe. Her vil nok det store flertallet være sportsfotografer (derav den doble prosessoren i Canons toppmodell for høyere hastighet), reklame- og studiofotografer (derav mye mindre støy. dessverre er det vanskelig å både minske støy og forbedre dynamisk område, så det viktigste først. det viktigste blir altså det fotografene er villige til å betale mest for) Alt i alt beveger ingen kameraserier seg den rakeste veien mot det ultimate kameraet. De tar alle buede omveier for å treffe størstedelen av markedet de er designet for. Man ønsker altså det kameraet som flest mulig vil betale mest mulig for, ikke det kameraet som er best for flest mulig. Av disse enkle grunnene vil spesialønsker fra scooterfolket, dykkere, fjellklatrere og astronauter falle ut av blokka. Det er rett og slett ikke lønnsomt å lage kameraer som dekker alle behov (men innimellom så kan selvfølgelig hvert enkelt individ innenfor hver gruppe finne noe som passer akkurat dem, men da er det mer flaks enn at deres bønner er blitt hørt) Her vrir du til alt igjen og får det til å høres ut som andre har hevdet at canon har spurt scooterfolket og rettet seg etter det. DET ER DET INGEN SOM HAR HEVDET. essensen er at jeg viste til folk som var i dette miljøet og som hevdet at dette var en viktig funksjon siden du kalte den for et dårlig salgstriks, da skulle plutselig disse utelukkes. Dette har ingenting med canon eller andre merker å gjøre,diskusjonen dreier seg om en funksjon som mange vil ha og som du ikke har og annser som et billig salgstriks. Prøv nå å holde deg til sakens kjerne og ikke atter en gang vri det til noe annet, INGEN snakker om hvem canon spurte. JEG snakker om hva folk innen et bestemt miljø synest er en fordel. La oss for guds skyld være istand til å diskutere ting selv om dette ikke inngår i ens eget system/kamera. Nei du respekterer ikke denne gruppen når du først utelukker dem og så vrir på fak a Etter all sannsynlighet (ja, økonomer lærer også sannsynlighet og statistikk) er ikke én eneste av de spurte en scootereier. Ihvertfall ikke en scootereier som har store problemer med datidens speilreflekskameraer i forbindelse med scooterkjøring. Her ser du,hvor har noen hevdet dette?? Dette er ting du selv spinner i hop,ingen har nevnt at canon inførte dette pga dem,det som sies er at en del av disse ser nyheten som svært positiv og vurdere kjøp av kamera med nettop denne funksjonen. HER ER HVA JEG SKREV: Så liveview er billig salgstriks,jeg har som sagt erfaring fra bruk av speilrefleks ved scoterkjøring på Svalbard og flere skifter nå ut sine kamera nettop for å få dette da det er en enorm forbedring for dem, uten dette måtte først kamera frem,så måtte kjørebriller og hjelm av for å se i søkeren og da var motivet for lengst borte. Med liveview slipper en dette og har i det minste mulighet å få fanget motivet. Hvor hevder jeg at Canon forespurte dem og rettet seg etter det slik du prøver å gi inntrykk av??? Blir slitsomt å diskutere når en ikke forholder seg til fakta. Endret 11. februar 2008 av Snekker`n Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Enten så prøver du å være virkelig vanskelig, eller så har du veldig vanskelig for å forstå. Nå skal jeg gjøre det veldig enkelt. Billig salgstriks: En gimmick som "lurer" kjøperne til å kjøpe akkurat dette produktet i stedet for et tilsvarende eller bedre produkt. Billige salgstriks på Canon 450D: "Liveview" eller direktevisning, som Canon kaller det. Flere piksler på samme sensorstørrelse. Hvorfor Liveview er et salgstriks: Kundegruppen 450D er designet for (førstegangskjøpere av dsLR, uerfarne fotografer o.l.) kan få et kunstig behov for direktevisning av (bl.a.) tre grunner: 1. De har hørt mye bra om ordentlig liveview, som Sony har 2. De er vant til å bruke skjermen som søker på sitt gamle kompaktkamera og tror det vil fungere på samme måte på 450D 3. De vil ha flest mulig funksjoner uansett om de har behov for de eller ei (det KAN jo hende...) Hvorfor flere piksler er et salgstriks (på 450D) Kundegruppen (en stor del uerfarne og en stor del japanere/asiater) er av den tro at flere piksler = bedre bildekvalitet. Dette er ikke tilfelle. Hvorfor scooterkjørere utelukkes Denne kjøpergruppen er såpass liten at den vil ha liten eller ingen innvirkning på 450D's produktkalkyler. Det er derfor ikke interessant hva denne lille gruppen har behov for, akkurat som det ikke er interessant hva akkurat JEG har behov for. Du, Snekker'n, faller innunder mange brukergrupper, kun én av de er scooterfolket. Dine erfaringer som scootermann er irrelevante, mens dine erfaringer som førstegangskjøper av dSLR er MEGET relevante. Så: essensen er at jeg viste til folk som var i dette miljøet og som hevdet at dette var en viktig funksjon siden du kalte den for et dårlig salgstriks, da skulle plutselig disse utelukkes.Dette har ingenting med canon eller andre merker å gjøre,diskusjonen dreier seg om en funksjon som mange vil ha og som du ikke har og annser som et billig salgstriks. At scooterfolket synes dette er en viktig funksjon er irrelevant for spørsmålet om dette er et billig salgstriks. De er nemlig etter all sannsynlighet ikke engang vurdert som en viktig målgruppe for dette kameraet. Det er et billig salgstriks fordi det er designet for å skape et kunstig behov hos en del av kundegruppen og dermed føre til mersalg, uansett om enkelte smågrupper faktisk har behov for funksjonen. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 (endret) Billige salgstriks på Canon 450D:"Liveview" eller direktevisning, som Canon kaller det. Flere piksler på samme sensorstørrelse. Vel da må det jo nødvendigvis være det på mange kamera da siden de fleste opererer med flere piksler i dag enn for et år siden. Hvorfor Liveview er et salgstriks:Kundegruppen 450D er designet for (førstegangskjøpere av dsLR, uerfarne fotografer o.l.) kan få et kunstig behov for direktevisning av (bl.a.) tre grunner: 1. De har hørt mye bra om ordentlig liveview, som Sony har 2. De er vant til å bruke skjermen som søker på sitt gamle kompaktkamera og tror det vil fungere på samme måte på 450D 3. De vil ha flest mulig funksjoner uansett om de har behov for de eller ei (det KAN jo hende...) Javel så kundegruppen er uerfarne brukere,vel jeg kjenner mange som har drevet med foto i mange mange år og ikke ser behovet for et stort kamera så lenge en får samme bildekvaliteten på et lite og billig, var det ikke noe ala det du selv sa før du kjøpte 30D. Selv kjøpte jeg mitt første speilreflekskamera i 1977 og har nok tatt adskillig tusen foto. Denne funksjonen finnes jo på feks D300 og jeg anser det ikke som en entrymodell akkurat. Hvorfor flere piksler er et salgstriks (på 450D)Kundegruppen (en stor del uerfarne og en stor del japanere/asiater) er av den tro at flere piksler = bedre bildekvalitet. Dette er ikke tilfelle. Horfor er det et salgstriks på 450 og ikke på andre som også har like mange eller flere piklsr?? Desuten har jeg ikke sett en eneste her på forumet som har hevdet at det alene gir bedre bildekvalitet. Hvorfor scooterkjørere utelukkesDenne kjøpergruppen er såpass liten at den vil ha liten eller ingen innvirkning på 450D's produktkalkyler. Det er derfor ikke interessant hva denne lille gruppen har behov for, akkurat som det ikke er interessant hva akkurat JEG har behov for. Du, Snekker'n, faller innunder mange brukergrupper, kun én av de er scooterfolket. Dine erfaringer som scootermann er irrelevante, mens dine erfaringer som førstegangskjøper av dSLR er MEGET relevante. Største tull jeg har hørt,en gruppe er for liten til å regnes med, dessuten registrere jeg at du fortsatt vrir de inn i produktkalkyler til tross for at jeg nettop har spurt hvor du ser noen hevder dette. Mine erfaringer som førstegangskjøper er som sagt tilbake til 1977 da jeg startet med et minolta etter det har det blitt en rekke speilrefleks bla A1 og flere eoser fra canon, så da regnes jeg vel ikke med jeg heller At scooterfolket synes dette er en viktig funksjon er irrelevant for spørsmålet om dette er et billig salgstriks. De er nemlig etter all sannsynlighet ikke engang vurdert som en viktig målgruppe for dette kameraet. Nok en gang terper du på dette,er det virkelig så vanskelig for deg å svare på spørsmålet: Når har noen hevdet at de er vurdert av Canon,hvem andre enn du har klart å vri det til?? Jeg snakker om hva vanelige folk/brukere synest om dette akkurat på lik linje med andre brukere her på forumet, forhold deg til det du. Det er et billig salgstriks fordi det er designet for å skape et kunstig behov hos en del av kundegruppen og dermed føre til mersalg, uansett om enkelte smågrupper faktisk har behov for funksjonen. Feil dette er kommet fordi mange brukere har etterspurt det lenge, dette er kommet for å bli og kommer til å bli vidreutviklet. Jeg tror at om et par år kommer det til å bli svært vanskelig å selge et speilreflekskamera uten denne funksjonen. et par klipp fra akam: Men fordelene med å kunne bruke skjermen som søker skal vi ikke forsøke å underslå. Det er tider da man ikke vil holde kameraet inntil kroppen, for eksempel ved fotografering i vanskelige vinkler, slik som over en folkemengde, eller ved makrofotografering med stativ. Da hadde det vært helt glimrende å kunne bruke skjermen som søker, og kanskje til og med vippe skjermen slik at den ble lettere å se. Det skal også sies at det er en del konservatisme i blant speilrefleksbrukerne, og vi vil gjerne ha det slik det alltid har vært. Derfor er det en risiko å satse på noe som er fundamentalt annerledes, selv om det objektivt sett kanskje er bedre. Men er det gode løsninger for det, så vil det komme. http://www.akam.no/artikler/aa_bruke_skjer...som_soker/40597 Endret 12. februar 2008 av Snekker`n Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 (endret) Vel da må det jo nødvendigvis være det på mange kamera da siden de fleste opererer med flere piksler i dag enn for et år siden.Ja. Det er en deprimerende trend, egentlig. Å trøkke inn mer enn 8-10 Mp på en APS-C-sensor er rimelig poengløst. For øvrig synes jeg du bør legge mer energi i å lese hva Crazysteps faktisk skriver. Eksempelvis: Det kan godt være det finnes erfarne fotografer som trives med 450D. Det betyr ikke at de er gruppen som Canon-ingeniørene hadde i tankene når de designet det. Endret 12. februar 2008 av Sutekh Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Jeg mistenker at en årsak til den økte pikselmengden, er at det er lettere (eller rimeligere) å få til produskjonsmessig, enn det å forbedre dynamisk omfang. Ulempen med piksler er at det er en lett sammenlignbar verdi. Det finnes ikke noen gode standarder for å måle støynivå og dynamikk. Tom Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 (endret) Vel da må det jo nødvendigvis være det på mange kamera da siden de fleste opererer med flere piksler i dag enn for et år siden.Ja. Det er en deprimerende trend, egentlig. Å trøkke inn mer enn 8-10 Mp på en APS-C-sensor er rimelig poengløst. For øvrig synes jeg du bør legge mer energi i å lese hva Crazysteps faktisk skriver. Eksempelvis: Det kan godt være det finnes erfarne fotografer som trives med 450D. Det betyr ikke at de er gruppen som Canon-ingeniørene hadde i tankene når de designet det. Jeg lese? har du selv lest? Jeg etterspør hele tiden hvor han har det fra at canon hadde disse i tankene,jeg har aldri hevdet det alikevel vrir han det dit.Ergo det har aldri vært anntydet fra noen før han plutselig begynner å rote med det for å begrunne sin utelukking av enkelte. jeg betviler sterkt at canon tenkte verken på deg eller meg heller, er vi dermed utelukket Som medlem i fotoklubb hører jeg også hva folk sier,der er det medlemmer på alle nivå fra helt nybegynner til dem som har drevet seriøst i en mannsalder og i alle disse gruppene er det folk som ønsker denne funksjonen velkommen, poenget er da at dette er noe som er kommet for å bli og at vi dermed ikke plutselig kan begynne å sortere ut de som mener noe annet enn en selv fordi utsagnet ikke passer med ens eget. At funksjonen er ny og ikke ferdig utviklet , ja se det er en annen sak,men slik har det vel vært med det meste, skulle vi dermed avvist dette etter hvert som det kom,ja da hadde utviklingen stanset for lengst. Jeg har heller ikke fremhevet bruk av flere piksler som noe fenomenalt, bare som det er sagt, men greit de har valgt å gjøre det og heller kompensert på andre måter og garanterer bildekvaliteten som minst like bra som på 400D og det holder for meg. Endret 12. februar 2008 av Snekker`n Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Nå syntes jeg "krangelen" mellom Crazysteps og Snekker'n begynner å bli kjedelig. Trådstarter spør om hvilket kamera som er best for hans bruk. Og så lenge ingen av oss her nord (hele Norge) har sett 450'n, bør vi vel vente med å hause det opp i skyene eller dra det ned i søla. Dessuten vil jeg hevde at det er kameraer i to forskjellige bruksgrupper (selv Canon kategoriserer det); amatør og semi-proff Men en ting er jeg enig i; Liveview på et speilrefleks er oppskrytt. Jeg har klart meg uten dette i over 40 år, så hvorfor må jeg ha det nå? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Nå syntes jeg "krangelen" mellom Crazysteps og Snekker'n begynner å bli kjedelig.Trådstarter spør om hvilket kamera som er best for hans bruk. Og så lenge ingen av oss her nord (hele Norge) har sett 450'n, bør vi vel vente med å hause det opp i skyene eller dra det ned i søla. Dessuten vil jeg hevde at det er kameraer i to forskjellige bruksgrupper (selv Canon kategoriserer det); amatør og semi-proff Men en ting er jeg enig i; Liveview på et speilrefleks er oppskrytt. Jeg har klart meg uten dette i over 40 år, så hvorfor må jeg ha det nå? Jeg skryter ikke 450D opp i skyene i det hele tatt,jeg påpeker bare at dette har funksjoner som jeg og mange med meg ønsker og at dette er funksjoner som er kommet for å bli.dette er funksjoner som også er kommet på andre kamera fra forskjellige produsenter, jeg vurderte 39D men fordi den ikke hadde alt jeg ønsket å ha vraket jeg den akkurat som jeg vraket D80 og ikke fordi noen av disse er dårlige kamera av den grunn,tvert om. Men en ting er jeg enig i; Liveview på et speilrefleks er oppskrytt. Jeg har klart meg uten dette i over 40 år, så hvorfor må jeg ha det nå? Nettop,hvorfor fortsette utviklingen,vi klarte oss jo i flere hundre ,ja tusen år før kameraet ble opfunnet,vi klarte oss jo før bilen ble oppfunnet osv osv Poenget er at utviklingen går vidre,så også innen foto og så får hvær enkelt vurdere om han/hun skal ha dette eller ei, men jeg tipper at innen 2 år så er det få/ingen som velger et kamera uten denne funksjonen. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Snekker'n: Jeg foreslår at du leser postene mine på nytt og på nytt inntil du forstår hva jeg skriver. Jeg forklarer hvorfor det er et billig salgstriks til tross for at dine scooterkamerater syns det er en kjekk funksjon. Ta det som utgangspunkt, så forstår du det nok snart. Og ja, billige salgstriks, som pikselhysteriet, finner man på uendelig mange modeller. Hvorfor ellers finner man kompaktkameraer med mikroskopiske sensorer, men allikevel 12-14 megapiksler? For bildekvaliteten skyld? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 (endret) Snekker'n: Jeg foreslår at du leser postene mine på nytt og på nytt inntil du forstår hva jeg skriver. Jeg forklarer hvorfor det er et billig salgstriks til tross for at dine scooterkamerater syns det er en kjekk funksjon. Ta det som utgangspunkt, så forstår du det nok snart. Og ja, billige salgstriks, som pikselhysteriet, finner man på uendelig mange modeller. Hvorfor ellers finner man kompaktkameraer med mikroskopiske sensorer, men allikevel 12-14 megapiksler? For bildekvaliteten skyld? Jeg har lest dine poster ,men jeg betviler at du har lest mine,for om du har gjordt det så forvrenger du hele saken bevist. At du mener det er et billig salgstriks er greit det får du lov å mene selv om dette salgstrikset sannsyneligvis vil finnes på alt av nye speilrefleks som kommer ut. Det jeg reagerer på er at etter at jeg viser til personer/grupper som ser dette som en stor fordel så basunerer du ut at disse skal utelukkews fra diskusjonen fordi de har ikke canon tatt med når de utviklet dette Den eneste som har hevdet det er jo du , det er ikke snakk om hvem canon,nikon , sony og alle de andre produsentene tenkte på når de utviklet dette eller andre ting, det det er snakk om er nå som tidligere at det er kommet en ny funksjon som noen ikke ser nytten i menst andre gjør det og sannsyneligvis alle vil ha neste gang de kjøper kamera. En kan ikke gjøre slik du gjør å forlange at en gruppe skal utelukkes fra en diskusjon fordi de har en annen mening om noe enn en selv. Det er hele poenget her. Endret 12. februar 2008 av Snekker`n Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Igjen, det virker ikke som du forstår. Du spurte meg hvorfor jeg mente det var et billig salgstriks til tross for at det faktisk er en nyttig funksjon for scooterkjørerne. Da forklarte jeg hvorfor det er et billig salgstriks og hvorfor scootergutta er irrelevante i forhold til den problemstillingen. Og at flere kameraprodusenter gjør de samme halvhjertede implementeringene av ny teknologi, til tross for at den ikke er ferdig utviklet, beviser ikke at dette ikke er salgstriks, tvert imot. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Igjen, det virker ikke som du forstår. Du spurte meg hvorfor jeg mente det var et billig salgstriks til tross for at det faktisk er en nyttig funksjon for scooterkjørerne. Da forklarte jeg hvorfor det er et billig salgstriks og hvorfor scootergutta er irrelevante i forhold til den problemstillingen. Og at flere kameraprodusenter gjør de samme halvhjertede implementeringene av ny teknologi, til tross for at den ikke er ferdig utviklet, beviser ikke at dette ikke er salgstriks, tvert imot. Vær venneligst å slutt med å hevde at at jeg ikke forstår,at du prøver forskjellige vinklinger for å vri deg unna er dårlig av deg. Her er sakens kjerne: JEG skrev: Så liveview er billig salgstriks,jeg har som sagt erfaring fra bruk av speilrefleks ved scoterkjøring på Svalbard og flere skifter nå ut sine kamera nettop for å få dette da det er en enorm forbedring for dem, uten dette måtte først kamera frem,så måtte kjørebriller og hjelm av for å se i søkeren og da var motivet for lengst borte. Med liveview slipper en dette og har i det minste mulighet å få fanget motivet. Hvorpå du svarer dette: Tror du virkelig Canon har implementert Liveview (uten ordentlig fokus) i sine kameraer for å selge flere kameraer til snøscooterfolket? og dette: Scooterkjørerne er uansett en meget smal forbrukergruppe og siden den er såpass smal så kan den utelukkes fra diskusjonen. Dette er sakens kjærne,du vrir det momentant til at canon ikke har implentert denne gruppen og derfor gjelder ikke deres syn i debatten her, ingen har overhode nevnt hvem canon tenkte på og om det skal være gjeldene skal så du,jeg og brorparten her på forumet utelukkes fordi canon neppe tenkte på oss Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Sakens kjerne er at selv om liveview slik det fungerer per i dag kan være nyttig for en del smale grupper (som f.eks. snøscooterkjørere og makrofrelste) så er det en halvhjertet implementasjon som først og fremst er et salgstricks. Eller sagt på en annen måte: at du må ty til en så smal gruppe som snøscooterfotografer for å finne noen som faktisk seriøst har nytte av dagens liveview illustrerer vel egentlig bedre enn noe annet at det er en middelmådig funksjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå