Gå til innhold

Ekstern disk med bad sectors

Degeim

Anbefalte innlegg

Hei

Min eksterne My Book 320GB begynte for kort tid siden å oppføre seg teit. Noen filer kunne jeg ikke hente ut på grunn av U/I-feil, noen filer krasjet Explorer når jeg prøvde å åpne/kopiere dem, og atter andre gav en feilmelding til (som jeg dessverre ikke husker).

Jeg kjørte en sjekk med Partition Table Doctor, og den fant 999 "bad sectors" (av ca 625 000 000). Kan desse 999 av over en halv milliard ødelegge så mye?

For øyeblikket gjennomgår harddisken en formatering (jeg fikk reddet ut en del data, og resten var ikke så viktig), men den har nå holdt på siden tidlig på kvelden i går (og er ca 90% nå). Det pleier ikke ta så lang tid.

Hva betyr det egentlig at det er en bad sector? Blir det reparert av formateringen? Noen fare for at det skal komme tilbake og ødelegge alle dataene jeg legger ut igjen når formateringen er ferdig?

Takk,

Degeim

Endret av Degeim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok med en bad sektor for å få store problemer. Spørs hvor den ligger.

Bad sektor kan bety at det er et lite område på disken som er ødelagt, det er ikke mulig å lese tilbake det som skrives. De fleste disker har flere dårlige sektorer allerede i produksjon, men de blir skjult og er ikke lenger tilgjengelig.

Når du formaterer er det mulig å oppdage dårlige sektorer og skjule de. Status på dette vil vises med chkdsk.

Er disken skikkelig dårlig så kan dårlige områder spre seg. Og da er det bare å hive den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...