Gå til innhold

Får ikke brenneren til å virke!

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg har et problem med brennern jeg kjøpte fra Clas Ohlson nå nylig. Produktet ser slik ut:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=30994573

Kjøpte også 50 TRAXDATA DVD-R 120m/4.7gb plater.

Etter en rekke problemer med brenning, begynner jeg å lure på om det ikke kan være en hardware og ikke komponentfeil. Jeg har fulgt en rekke guides for brenning, helt slavisk og punkt og prikke, uten resultat. Jeg bruker nero 7 som fulgt med brennern, og om jeg f.eks skal brenne en ISO fil, unpakka til TS_video og VOB/IFO filer, får jeg ikke annet resultat enn et DVD image på harddisken og ikke på den tomme DVD platen.

DVDen finner jeg under min datamaskin som E:, så den oppfattes i systemet. Men om jeg prøver å putte inn en DVD, f.eks kjøpefilm eller feriebilder brent av andre i familien, får jeg overhodet ikke noe respons fra den. Den autokjører ikke, og om jeg trykker på E: så får jeg errorpopupen om at det ikke står noen disk i stasjonen. Her begynte jeg å lure på om det er brenneren som var defekt, så jeg fikk den byttet. Fortsatt samme feil.

I systemet har jeg en Western Digital 74gb 10000rpm SATA harddisk. Før jeg kjøpte brenneren, hadde jeg kun en SATA kontakt. Hovedkortet mitt har to forskjellige SATA "plattformer".. med det mener jeg at det har en orange SATA kontakt som det står SATA_1 på, denne ligger ca. like ved skjermkort og CPU. Litt lenger ned på hovedkortet, ca der hvor nettverkskort/lydkort etc står, har jeg to SATA kontakter til, disse er svarte. De heter SATA_1 og SATA_2.

Alle med så langt? :p

Først så koblet jeg bare brenneren til SATA_2 kontakten. Da hadde jeg altså HD til den orange som heter SATA_1, og brenner på den svarte som heter SATA_2. Da trudde jeg at jeg hadde satt dem i et slags system, ettersom brenneren blir oppfatt i systemet.

Når jeg fikk brenneren byttet, prøvde jeg å flytte HD kontakten fra den orange SATA_1, og sette den ned til den svarte, nå også på SATA_1. (Nå trudde jeg virkelig at jeg hadde fått ordnet det, ved at de nå står på samme koblingskrets eller hva det heter)

Så oppsett før var HD på SATA_1 den orange (som jeg antar er ment hvis du KUN har en SATA kontakt) og brenner på SATA_2 (den svarte, som jeg natar er ment hvis du har to).

Nytt oppsett var HD på SATA_1 (den svarte) og brenner på SATA_2 (den svarte).

Når jeg prøvde å starte maskinen kom jeg til den menyen hvor bios forteller at windows ikke ble avsluttet på normal måte, og jeg får diverse valg som åstarte i sikkerhetsmodus, med sist fungerende innstillinger osv osv. Her streiker keyboardet og jeg får ikke gjort annet enn å se de 30 sekundene tikke ned. Når maskinen begynner å laste windows, kommer den beryktede blåskjermen, og historien gjentar seg. Jeg fikk det ikke til å fungere, så jeg flyttet oppsettet tilbake med HD på den orange og da fikk jeg bootet som normalt.

Dette blei langt og lenge, men jeg tror jeg kun har tatt med vesentlig informasjon.

Spørsmål #1 er, hvorfor får jeg ikke brenneren til å fungere? Den oppfattes i systemet, men allikevel klarer den ikke lese noen plater whatsoever, langt mindre bruke den til brenning..

Spørsmål #2: Hvorfor fungerte ikke maskinen da jeg satt begge SATA kontaktene på de svarte? Er det ikke riktig antatt, at de svarte skal brukes hvis jeg har fler enn en SATA kontakt?

Spørsmål #3 Hva gjør jeg gæ'ærnt? Grubler meg grønn!

På forhånd takk for alle svar,

mvh Lars :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Lars!

Det hadde vært veldig kjekt å vite vilket hovedkort du har, dette for å finne ut vilke sata kontrollere som finnes på det.

Det er ganske normalt å ha problemer med sata brennere siden ikke alle sata kontrollere støtter optiske drev.

Lenke til kommentar

Det er ikke alltid at det bare er å koble til SATA-kontaktene og det er det hele. Siden du har SATA 1 ett sted på hovedkortet og SATA 1 og 2 et annet sted er det antakelig to forskjellige kontrollere, og du må da ha installert (riktige) drivere for begge. Det kan også være innstillinger i BIOS som må aktiveres eller endres, at de ikke står i noe slags RAID etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...