Gå til innhold

[Løst] Hva innebærer enkeltpersonsforetak for meg?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å registere et enkeltpersonsforetak i brreg, trenger org.nr. til kjøp av domener blant annet, men jeg bare lurer på hva slags konsekvenser dette får for meg som privatperson?

Jeg er student for tiden, og har flere vikarjobber i flere kommuner. Jeg har ingen store planer om å bruke firmaet til å tjene penger nå..men kanskje på sikt skal jeg gjøre det.

Jeg kommer altså til å ha et sovende foretak, ikke MVA, ikke Foretaksregisteret.

Kommer Staten til å se annerledes på meg hvis jeg registerer et enkeltpersonsforetak? Blir jeg ansett som selvstendig næringsdrivende? Event. hva har det å si for min private økonomi. Blir det mye mer papirarbeid selv med et sovende foretak?

Kommer det jeg tjener i andre jobber til å påvirkes av foretaket? Event. studielån/stipend, fremtidig banklån osv osv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Du blir å anse som selvstendig næringsdrivende, og må levere regnskap i tillegg til selvangivelse. Enkelte arbeidsgivere nekter deg å drive eget firma ved siden.

Sitatet over en nok dessverre feil.

For å bli definert som næringsdrivende i skatte og avgifts-sammenheng kreves følgende I TILLEGG til å registrere foretaket i Brønnøysund.

1) Virksomheten må være egnet til gå med overskudd

2) Virksomheten må ha varighet og omfang

Ett hvilkende enkeltpersonforetak vil derfor normalt ikke være annet enn et hvilende foretak, og krever ikke hverken selvangivelse som næringsdrivende eller noe annet. Med forbehold om at jeg ikke kjenner hele planen din.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Vil bare bekrefte at det som er nevnt her stemmer. Driver selv ett sovende ENK, og man trenger ikke gjøre noe mer enn om man ikke driver ENK.

Får kjøpt domener, får en del prosenter rundt forbi og masse annet småsnacks, som "privatpersoner" ikke får.

Endret av lokalen
Lenke til kommentar
Vil bare bekrefte at det som er nevnt her stemmer. Driver selv ett sovende ENK, og man trenger ikke gjøre noe mer enn om man ikke driver ENK.

Får kjøpt domener, får en del prosenter rundt forbi og masse annet småsnacks, som "privatpersoner" ikke får.

Digg! Det er jo akkurat noe sånt jeg er ute etter! :)

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...