Gå til innhold

digitalkamera med "HDR program"

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det noen som vet om det finnes digitalkamera som har "innebygget HDR program"? Som f.eks. har et program som automatisk tar 3 eller flere bilder etter hverandre med forskjellig eksponering for HDR photo?

Prøver å lære meg HDR, men selv med de enkleste guider får jeg det ikke til. Har forsåvidt et elendig gammelt lite kopaktkamera (powershot s40), så vet ikke om det er flaskehalsen, eller om jeg rett og slett er en brukerfeil.

Hadde vært gøy med et kamera som hadde hatt en slik automatisert funksjon, men det er mulig det er teoretisk umulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter kva eg kan lese i nokre testar har S40 denne funksjonen, som vert kalla bracketing. Funksjonen finn du via ein av knappane til venstre for skjermen, i følge det som står her. Slå opp i bruksanvisninga, so finn du sikkert ut korleis ein gjer det. Pass ogso på at kamera ikkje beveger seg mellom kvart bilete - helst bør det stå på stativ.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvilke kompaktkameraer som har denne funksjonen, men de aller fleste speilreflekser har det.

Kalles AEB, Auto Exposure Bracketing.

Funksjonen gjør ikke annet enn hva du lett kan gjøre selv om du har manuelle innstillingsmuligheter.

Slik er fremgangsmåten:

Still kameraet på manuell

Sett en fast blenderåpning

Hold ISO'en på minimum

Ta de forskjellige eksponeringene ved å velge forskjellige lukkerhastigheter. -2EV -1Ev 0EV +1Ev +2EV pleier å fungere godt.

Bruk f.eks photoshop til å merge de forskjellige eksponeringene til et 32 bit floating point HDR bilde.

Endre fra 32 bit til 16 bit, dermed får du opp et tonemapping verktøy.

Tonemap bildet

Etterbahdnle bildet med de andre photoshop verktøyene.

Lagre som jpg.

Jeg har samlet mange av de aller beste guidene for å ta HDR bilder her:

HDR - How to make one and why

Lenke til kommentar

hey, visste jeg hadde sett AEB'en en eller annen plass. P'en ja... Må prøves (vell... når jeg kommer ut fra sykehuset). Men jeg har lest litt mer og innser jo at jeg har gjort mange ting feil. IKKE brukt RAW bl.a. (for en tosk), ikke fjernet EXIF, blabla.

Nå som jeg har blitt litt klokere, og fått gode tips, skal det nok gå :) Spørs om jeg må få sendt nedover kameraet til rixen så jeg kan leke meg mens jeg ligger her!

Lenke til kommentar

Du behøver absolutt ikke fjerne EXIF (dette gjør man kun om man ikke vet hvordan man får benyttet tonemapping verktøy på enkle filer, altså non-HDR'er).

Du må ikke ta bildene i RAW, men jpg'ene bør ihvertfall ha samme fargetemp (still den manuelt)

Viktigste er at lukkertidene må endres og IKKE blenderåpningen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...