Gå til innhold

Problem med ekstrem valpebiting

Anbefalte innlegg

Hei

Har en valp smo nå er 9 uker gammel, fikk den for en uke siden. Den biter veldig mye og veldig hardt på hendene. Fulle av sår nå, den slutter heller ikke å bite. Hvordan få den til å slutte med det. Har prøvd og ignorere den men da går den berre løs på andre ting. Hvor lenge varer denne "valpe bitinga"? Noen gode tips for å få den til å slutte og bite i hender og møbler?

Har skaffet den bite leker osv..

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp masse biteleker og tyggebein..

Får hunden en 'klikk' og biter som en tulling bør du si NEI!

Gi den heller en leke å bite på, når han går løs på deg.

Valpebitinga kan vare i noen uker/mnd.. Det gir seg når den har fått nye tenner.

Min mistet sin første tann fire mnd gammel.

Lenke til kommentar

Hvor raskt forventer du at den skal slutte å bite?

Hva slags rase er det forresten?

Det er normalt at de holder på med det en stund. Du kan på en måte ikke nekte dem noe å tygge på heller, fordi de mister jo tenner og får nye, og det klør. Det smarteste er å ha en leke eller f. eks griseører, tyggebein og slikt som du kan avlede/bytte med dersom valpen får seg raptus og klikker på deg.

Ville ikke begynt å ta den i nakken/øret for det. De fleste gjør det nemlig ikke hardt nok (selv om det høres fælt ut), og da ender det med at man bare tar hardere og hardere og etterhvert bryr ikke hunden seg mer.

Om du sitter på gulvet med den og den starter, si NEI, reis deg og overse den. Henger den seg på beina dine, finn noe å bytte med (bein/gammel sokk/leke/whatever).

Lenke til kommentar

Takker for gode svar.

Så fort som mulig. Men er tålmodig og bestemt med den. Får handle inn et godt bein. Den har mange leker så trenger ikke flere av dem.

Det er en dobermann valp, veldig aktiv valp. Har ikke kjedet meg ett sekund siden den kom i hus.

Lenke til kommentar

Hehe, du har nok noen kjekke bitemåneder fremfor deg :p Har selv stor rase, og vet at dette kan være en utfordring, men har egentlig ikke så mange tips å gi deg. Tålmodighet er det beste. Min sluttet med valpeiting da den mistet tennene, og det skjedde vel da den var rundt 4 måneder. Da sluttet han helt av seg selv omtrent.

Lenke til kommentar

Vi har brukt to metoder som virker...

De voksne skyver imot når han biter; altså hvis han biter på handa, lager vi knytteneve og dytter den mot/ inn i munnen. da slutter han med en gang. når han slipper prøver vi å gi ham noe annet å bite på. Etter hvert lærer han at det ikke er no kult å bite, og det er bare "reflekser" når han av og til snapper litt. Vi får nok plukket av det etterhvert også. Ungene turte ikke gjøre dette, de hadde alltid ei leke i lomma, og når han beit, sa de høyt nei og gav ham heller leka. Roste masse når han tok den istedet.

Det eneste han fremdeles snapper etter er pelskanten på støvler når vi løper... DET er namnam det. Men vi trener nei på det også...

Lykke til

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

En avledningslyd kan fungere også. En uvandt ofr rar lyd, litt høyt. Da setter du hunden litt ut av spill, fordi den ikke skjønner noe, Dette funker fint på en hund jeg hjelper å trene. når den hører lyden slutter den med en gang og ser seg rundt. Vanligvis glemmer den hva den har holdt på med, evt biting. Men denne hunden er litt større så er ikke sikkert det går enda men går ann å prøve :D

Lenke til kommentar

Det jeg gjorde var å hyle høyt til å trekke meg unna. Slik gjør valpene med hverandre hvis den ene blir hard i leken. Da betyr det at er man hardhendt blir det ingen lek lengere. Så hyl høyt med lys stemme, gå vekk fra valpen. Etterhvert tåler du mindre og mindre, og hyler hvis hunden bare er borti såvidt. Da vil hunden lære seg at du er veldig skjør og tåler lite. Min hund er veldig forsiktig med munnen sin, og vi har aldri vært spesielt plaget med valpebiting siden det gikk så fort over. Men dette er også takket være oppdretter som begynte avvenningen tidlig.

Hvis du ser på moren i et kull så sier hun strengt ifra hvis de plager henne for mye. Da knurrer hun og "dytter" dem bestemt vekk. (jo eldre dem blir jo "hardere" blir hun. Hvis ikke det over fungerer, så ikke vær redd for å være bestemt. Husk at hvis du sier strengt ifra/hyler høyt etc. og valpen bare fortsette, har den ikke lært og du har gjort det feil /hunden skjønner det ikke.

Lykke til!

Dobbis valper er bare suuuper skjønne! Grattis og lykke til videre. Husket da min var valp, verden skjønneste. :love:

Lenke til kommentar

HVIS valpen har hatt flere søsken og dermed har lært seg "bitehemning" så kan et høyt hyl få den til å stoppe. Det må skje med en gang den forsøker å bite og HVER gang den gjør det. Som "myrsnipa" sier skal man også straks stoppe leken. Jeg har også hatt god effekt av å dytte i mot som en annen var inne på her.

Noe som også kan være effektivt og som også er lurt å gjøre nå når han fortsatt er så liten er å sette seg ned med valpen og legge den på ryggen mellom knærne dine og rett og slett holde den rolig og bestemt fast til den roer seg ned. Man må IKKE slippe den opp når den er urolig å spreller. Her er det viktig at den skal lære seg å underkaste seg, men uten å bruke mer makt en det som behøves for å holde den rolig. Bare stryke den meget rolig og snakke beroligende til den til den ligger rolig å slapper av. Først da kan den slippes løs igjen.

Endret av granny
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...