Gå til innhold

Blue screen ved installering av XP

eirikJO

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kjøpt Asus P4S8X hovedkort med 512mb minne og et gainward gforce4 ti kort. Når jeg forsøker å installere Windows XP får jeg en "blue screen". Der står følgende melding: IRQL_NOT_LOESS_OR_EQUAL. Jeg tror jeg har kommet frem til følgende at det er noe med minne. Jeg har kjøpt en ny minnebrikke, men feilen kom da også.

Jeg har også fått denne feilmeldingen: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA.

Jeg har også forsøkt å installere en RAID driver på begynnelsen av windows installeringen, uten at dette forandret noe.

Noen som har noen forslag?? Kan det faktisk være hovedkortet som ikke er 100%??

Takker for innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi den er nesten helt ny og har funket knirkefritt! men selvfølgelig kan jeg ikke være 100% sikker... Skal sjekke den...

Også er det litt merkelig at den plutselig skal "slå seg vrang" når jeg kjøper nytt hovedkort, prosessor, minne og skjermkort...

Lenke til kommentar

Jeg har også hatt dette problemet før, både med XP og 2000. Dette var på et Abit h/k med en Amd XP1600 prosessor. Feilen viste seg å være for høy cpu temperatur under installasjon. Jeg gikk inn i bios før installasjon og der var temperaturen på CPU'en over 65 grader. Jeg tok av kjøleren, og der var det nesten ikke mer kjølepasta igjen. Så jeg smurte på litt kjølepasta, festa kjøleren igjen, gikk inn i bios og da hadde temperaturen sunket til 42 grader. Etter dette gikk det smertefritt å installere windows.

Kanskje du bør skjekke cpu temperaturen i biosen, og at kjøleren er festet skikkelig.

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg hadde nøyaktig samme problem!! Med samme hovedkort som deg.

Først ved installasjon av windows ME, så med nytt windows XP. Bortsett fra at jeg også fikk andre feilmeldinger under installasjonen.

Jeg hadde nytt windows, ny ram, nytt hovedkort, ny CPU (P4, 2,4 ), Nytt kabinett QTEC

Komplett byttet ram fire ganger. Så byttet vi hovedkort... Da fikk vi installert windows.

Etter dette fikk jeg akkurat disse feilmeldingene flere ganger. Og PCen spontanrestartet mange ganger. Skrudde av "la W XP restarte ved blåskjerm". Det var da jeg nesten alltid fikk disse to feilmeldingene...

Avinstallerte Canons Zoombrowser programvare, koblet av min gamle slave WD HD, 30 MB. Ting ble litt bedre.

Fjernet så "Easy CD" CD-brenner software. Fjernet sporene etter denne. fra Registry.

Det fortsatte dann og vann: To hypoteser igjen:

1. Varm CPU,

2. Defekt strømforsyning.

Har installert to papst vifter i kabinett. Kjører asusprobe hele tiden. Etter dette har ikke PCen restartet, og heller ingen blåskjermer...

Men jeg har en tredje hypotese: Både Asusprobe og Bios overvåkning viser at CPU får litt for lite Vcore spenning, nemlig mellom 1,442, og 1, 472. Dette kan vist også føre til restart.

Kan du sjekke dette og gi en tilbakemelding?

Anders H.

Lenke til kommentar

Jeg hadde pakket alt ned i eskene sine igjen for å sende det i retur. Jeg skrudde alt sammen igjen for å gjøre en siste test etter noen tips her. Jeg la merke til en rød pære som ikke lyste på hovdekortet, men som jeg er sikker på at har lyst før. Jeg sjekket og den lyser nå det ikke er installert riktig agp kort. Jeg fikk installert windows nå helt uten problemer!!

Jeg setter fortsatt pris på svar i dette forumet for å kanskje kunne analysere hva som var feil(hvis ikke jeg har funnet den da...)

Lenke til kommentar
Jeg hadde pakket alt ned i eskene sine igjen for å sende det i retur. Jeg skrudde alt sammen igjen for å gjøre en siste test etter noen tips her. Jeg la merke til en rød pære som ikke lyste på hovdekortet, men som jeg er sikker på at har lyst før. Jeg sjekket og den lyser nå det ikke er installert riktig agp kort. Jeg fikk installert windows nå helt uten problemer!!  

Jeg setter fortsatt pris på svar i dette forumet for å kanskje kunne analysere hva som var feil(hvis ikke jeg har funnet den da...)

Ok, dette har merkelig nok ikke kommet fram i noen av de tidligere postene, men nvidias skjermkort har faktisk hatt en tendens til å slite med installasjon av xp. Ja, nå kommer det sikkert 500 innlegg som sier "gikk fint hos meg", men jeg har opplevd dette med 3 forskjellige nvidiakort på 3 forskjellige maskiner. Dvs. blåskjerm under installasjon.

Fyren jeg kjøpte det ene kortet av, sa han også hadde opplevd samme greia. Sikkert ett eller annet med de generiske driverne som blir brukt av xpinstall.

Når jeg bytta til et gammalt pcikort for installasjon, og så tilbake til nvidia'et igjen når xp var inne, var det ikke noe problem...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...