Gå til innhold

2-4000,- Finepix s5800, s6500 eller s9600?Hjelp!

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en liten kar som er på tur ut i verden og ønsker å bytte ut mitt Olympus mju som faktisk tar jæ... dårlige bilder inne.

Har sett en del på Finepix sine superzoom kamera og sitter igjen med s5800, s6500 og s9600.

Disse har vell scoret jevnt over bra i de fleste tester i forhold til prisen.

Skal ikke ta helt av som proff fotograf. Ønsker rett og slett bare bedre bildekvalitet og litt flere instillings muligheter. må også funke greit i Auto da min fru også skal bruke kamera.

Noen som har erfaring med disse kameraene? Eller vil anbefale andre?

Håper noen kan hjelpe :)

Mvh.

Eirik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
S6500 har vært omtalt i positive vendinger her før. Den har litt færre megapiksler enn S9600, men skal ha en noe bedre bildekvalitet ved høy ISO (mao. i dårlig lys).

Tom

Fine greier. Er det noen direkte grunn til å velge s9600 fremfor s6500?

E

Lenke til kommentar
S6500 har vært omtalt i positive vendinger her før. Den har litt færre megapiksler enn S9600, men skal ha en noe bedre bildekvalitet ved høy ISO (mao. i dårlig lys).

Tom

E

Hvis den er klart billigere, eller at du ikke får tak i S6500.

Men begge modeller er gode, så det er ingen krise uansett.

Tom

Lenke til kommentar

- Ikke vridbar LCD på S6500, vridbar på S9600.

- Ikke ekstern blitssko på 6500, men på S9600.

Men jeg blir overrasket om du finner noen S9600 i noen sjapper nå. Faktisk også den andre, selv om den er nyere. Men begge er uansett meget gode.

S6500 så jeg sist i nettsjapper for ca. 2200. Det er iallfall svært mye godt kamera for en latterlig penge.

Lenke til kommentar

Kjenner ikke mer til den enn av medieomtale.

Men først og fremst er den i klassen mellomstore ultrazoom, sammen med f.eks. Canon S3 IS/S5 IS, Panasonic FZ7/8, Sony H7/9, Olympus SP-550/560/570 osv. Det vil si meget gode kamera, men de har da ikke de mekaniske ringene for zoom og manuell fokus som de store har. De benytter i stedet motorisert zoom, og evt. manuell fokus gjøres via menyknapper. Jeg har hatt flere mellomstore før jeg gikk for et Panasonic FZ30, i klassen store, og er ikke i tvil om hva jeg ville valgt. De færreste vil uansett klare eller ønske å trykke et mellomstort ultrazoom i ei trang lomme, så de fleste vil vel da ha den i ei snerten veske på skuldra. Og da er det jo ikke noe i veien for å ha et kamera i et nummer større. De manuelle ringene er nemlig ubeskrivelig brukervennlig og behagelig å bruke, i liket med speilrefleks.

Men det er selvsagt en smakssak, det er jo ikke sikkert dette er noe tema for deg, men da er det iallfall nevnt (og anbefalt).

Problemet med S6500/S9600 er vel tilgjengeligheten. Sistnevnte har jeg ikke sett på lenge, mens S6500 iallfall inntil nylig var å oppdrive i enkelte nettsjapper. Kan jo også gå an å ta en telefonrunde til en og annen velutstyrt "orntli'" fotosjappe, mulig noen har rester av "gamle" kameratyper på lager. I såfall ville jeg også spurt etter Panasonic FZ50 (etterkommeren etter mitt FZ30), som i mine øyne overgår Fujifilms på mange måter (med unntak av støy ved stigende ISO). FZ50 har en meget bra bildestabilisator, objektiv som ikke tyter en mm ut ved zooming, vridbar LCD i alle retninger, markant skarpere søker og LCD, sko for ekstern blits, 420 mm tele kontra 300mm (men noe dårligere vidvinkel) m.m.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Joda, i dagens kamerasamfunn kan jo 2" LCD ansees som liten. Men den er iallfall lyssterk og god, og blir også meget skarp med størrelse kontra oppløsning. Nå skal det nevnes at FZ50 av uforståelige grunner har en nedgradert LCD til 207 000 punkter, mens min forgjenger FZ30 har 235 000.

Og ja, FZ18 er selvsagt gild med hele 18x zoom, men med den mister du da noen gilde fordeler som FZ50 har, altså vridbar skjerm, mekaniske zoom/fokusringer, og objektiv som ikke tyrer ut ved zooming. Husk også at med de nye ultra-mega-sjefs-kraftige zoomobjektivene på 18-20x er enda mer kompromissløsninger. Det går på de optiske egenskapene løs med såpass kraftig brennviddeomfang i en kompakt løsning.

Endret av Manskow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...