sinnaelgen Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 kan det stemme at biler med automatgir ikke kan flyttes ved å slepe dem bort , eventuelt slkyve dem uten at girsystemet kan bli ødelagt ? fra tid til annen får noen mottorstopp. da er det ganske iriteren når den bilen står i veien og verken bil eller bus kommer forbi før bergingstjeneste kommer ( ikke så veldig raske på forten bestandig). hvis det stemmer da er det sanelig på tide at produsenten får ut fingeren og endrer systemet Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Man kan fint skyve en bil med automatgir, men man skal generellt sett ikke taue dem noe særlig med mindre girkassa har dobbelt drift av smøringen. Smøringen i kassa drives primært sett av inngående aksel. Når motoren står stille har ikke kassa smøring. Mange automatkasser tåler tauing likevel fordi smøringen noen ganger også drives av utgående aksel (som drives av hjulene under tauing). Lenke til kommentar
phax Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Så det er ikke bare å sette den i fri og taue i vei med automat? Lærte jeg noe nytt idag også.. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 En automat som kun har smøredrift fra inngående aksel vil kunne ødelegges ja. Må man taue en sådan kan man i nødsfall fylle kassa HELT full, men kassa MÅ tappes ned til normalt FØR man starter motoren, ellers kan man ødelegge kassa. Det beste er å skru av mellomaksel/drivaksler. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 8. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2008 hvorfor har de ikke gjort det mulig å koble fri giret på en enkel måte slik at at det er bare å skyve eller taue bilen unna når den står i veien ? slik jeg har forstått det ( husker ikke alle valgene på automatgir) så har man både parkering og nøytral (N) valg. er ikke N en slag fri kobling ? Lenke til kommentar
eab Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 De aller aller fleste automater tåler å bli tauet i lav fart noen kilometer. Bmw'n til en kamerat kan faktisk taues noen mil i maks 70km/t til ifølge manualen. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Joda, alle automater kan flyttes, det er bare ikke alle som kan taues over lengre strekninger. Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Trudde det var "n" på alle automatkasser jeg. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Trudde det var "n" på alle automatkasser jeg. Joda, men som sagt, når motoren ikke går får ikke nødvendigvis kassa smøring. Bilen kan fint flyttes, men kassa vil kunne ta skade ved tauing over lengre strekninger. Automatkasser er trykksmurte fra egen oljepumpe, mens manuellkasser plasksmøres ved at drevene pisker olja rundt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Les brukerhåndboken til bilen din. Der står det hvor langt og hvor fort bilen din kan taues med automatgear, dette varierer fra merke til merke. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 kan det stemme at biler med automatgir ikke kan flyttes ved å slepe dem bort , eventuelt slkyve dem uten at girsystemet kan bli ødelagt ? fra tid til annen får noen mottorstopp. da er det ganske iriteren når den bilen står i veien og verken bil eller bus kommer forbi før bergingstjeneste kommer ( ikke så veldig raske på forten bestandig). hvis det stemmer da er det sanelig på tide at produsenten får ut fingeren og endrer systemet Det er vanskeligere å flytte en bil med punktering enn en bil med automatgir ut av veien. Skal vi forby luftfylte gummihjul med det samme? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 9. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2008 (endret) problemet er om folk kommer frem til arbeide sitt i rett tid. så hva gjør man når en bil står å sperrer veien og den kan ikke skyves vekk p.g.a punktering. og den kan ikke trekkes av en annen bil fordi giret kan bli ødelagt. i disse klimatider er det liksom viktig at man unngår køer. Men hva hjelper det når man ikke kan unngå det fordi noen ikke klarer ( eller tørr) å flytte bilen fordi det går ut over girsystemet når den står i veien. Endret 9. februar 2008 av elg-elg123 Lenke til kommentar
Ditech Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Poenget er dette. Har man problemer med en automatkasse har den sannsynligvis OGSÅ låst seg i gir. Det blir KUN problemer om bilen har firehjulstrekk. Har den ikke dette, kan man lure noen traller under drivhjula på bilen og dra den opp på tauebilen, eller heise opp bilen ved drivhjula slik at aksel uten drift blir den som triller etter bilen. Altså! ikke noe problem.. ikke noen vits i å tenke på smøring eller inngående aksler osv. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 9. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2008 jeg kan i grunne forteller hvorfor jeg la inn denne posten. til daglig reiser jeg med buss til jobben , er avhengig av å bytte buss ( overgang ) for å komme til rett sted. da blir det problemer når bussen er forsinket til først stopp ( der jeg går på bussen) og når jeg nærmer meg byen stor det et gammel bil (antatt golf fra ca 70-80 tallet )og sperrer det ene kjøre feltet slik at al trafikken må presse seg forbi i det ene kjørefeltet som er ledig den dagen kom jeg en halv time for sein til jobben. den første bussen kom frem en halv time senere en normalt på en strekning som normalt tar en time. dette fordi det var ingen som klarte å flytte den bilen som stod i veien. det er også slik at jeg trodde at et ikke var noen av de gamle bilene som hadde automatgir med der har jeg nok tatt feil Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 dette fordi det var ingen som klarte å flytte den bilen som stod i veien. det er også slik at jeg trodde at et ikke var noen av de gamle bilene som hadde automatgir med der har jeg nok tatt feil Biler med automatgir kan da dyttes like lett ut av kjørebanen som en hvilken som helst annen bil. Som andre har nevnt er det bare tauing i visse hastigheter og over en viss tid som er problematisk med automat. Men at automatgir lager mere trafikkork enn andre biler er jo bare tull. Du tar nok også feil mht. at "gamle" biler ikke har automatgir. Automatgir har vært tilgjengelig siden 40 tallet. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 9. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2008 når man tenker på de gamle bilene. automatgir måtte nok ha vært luksus Lenke til kommentar
tranzer Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 er det ikke bare å sette den i Fri da? (N) ? bare sier noe jeg. siden vår automat bil har aldri stoppa.. men iaffal bra å vite ^^ Takker Leo_ Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 er det ikke bare å sette den i Fri da? (N) ? bare sier noe jeg. siden vår automat bil har aldri stoppa.. men iaffal bra å vite ^^ Takker Leo_ Les heile tråden så får du svar på dette. Greit å vite det her, ikkje at eg har automat eller store planar om å kjøpe det, men all kunnskap er nyttig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå