Submoose Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Hei Jeg lurer på om noen kan forklare meg hvordan man setter opp/konfigurerer postfix til å virke slik at jeg kan bruke det (rart formulert). Jeg skal bruke det for å sette opp en mailserver som kan sende og motta mail. Har fulgt denne guiden og begynnelsen på neste side (POP3). Hva gjør jeg nå or å sette opp kontoer og administrere dem? Hos zoneedit har jeg lagt til MX server (mail.police.no, handles 1st, for police.no. Og jeg har lagt til et A record for mail.police.no Jeg har Webmin installert, så jeg kan bruke det. Skulle gjerne også hat SpamAssassin installert. Jeg bruker Ubuntu Server ed. 7.10. På forhånd takk for alle svar. Spør gjerne hvis jeg har formulert teksten dårlig. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Hei Jeg lurer på om noen kan forklare meg hvordan man setter opp/konfigurerer postfix til å virke slik at jeg kan bruke det (rart formulert). Jeg skal bruke det for å sette opp en mailserver som kan sende og motta mail. Har fulgt denne guiden og begynnelsen på neste side (POP3). Hva gjør jeg nå or å sette opp kontoer og administrere dem? Vel, postfix er en MTA, det vil si selve postbudet. Den bare flytter mail fra og til postkasser og postkontor. Du trenger i tillegg et sted å ha selve postkassene, altså en IMAP eller POP3 server. (Misforstå meg rett, du installerer denne på samme server som du har installert postfix). Den guiden du har brukt bruker Cyrus IMAP / POP3 som et slikt program (se punkt 15). Dovecot er et annet slikt program. Skulle gjerne også hat SpamAssassin installert. Jeg bruker Ubuntu Server ed. 7.10. Guiden du referer til installerer også Spamassassin, se påfølgende sider. Problemet med den guiden du bruker er at den bare viser deg hvordan du installerer de forskjellige tingene, ikke hvordan de brukes. Her er en annen guide, kanskje den er bedre: Virtual Users And Domains With Postfix, Courier And MySQL (Ubuntu 7.10). Denne er også bra, men veldig omfattende: Full Mail Server Solution w/ Virtual Domains & Users (Debian Etch, Postfix, Mysql, Dovecot, DSpam, ClamAV, Postgrey, RBL) Flere guider: How To Configure ISP Mail Server With Virtual Users/Domain On Centos 4.5 Using Postfix, Dovecot, MySQL, phpMyAdmin, TLS/SSL How To Install A Complete LEMP (Linux - EngineX (Nginx HTTP SERVER) - Mysql - PHP) Server (Not LAMP...) On Ubuntu/Debian Håper dette hjelper litt. Lenke til kommentar
Submoose Skrevet 9. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2008 Hei Jeg lurer på om noen kan forklare meg hvordan man setter opp/konfigurerer postfix til å virke slik at jeg kan bruke det (rart formulert). Jeg skal bruke det for å sette opp en mailserver som kan sende og motta mail. Har fulgt denne guiden og begynnelsen på neste side (POP3). Hva gjør jeg nå or å sette opp kontoer og administrere dem? Vel, postfix er en MTA, det vil si selve postbudet. Den bare flytter mail fra og til postkasser og postkontor. Du trenger i tillegg et sted å ha selve postkassene, altså en IMAP eller POP3 server. (Misforstå meg rett, du installerer denne på samme server som du har installert postfix). Den guiden du har brukt bruker Cyrus IMAP / POP3 som et slikt program (se punkt 15). Dovecot er et annet slikt program. Skulle gjerne også hat SpamAssassin installert. Jeg bruker Ubuntu Server ed. 7.10. Guiden du referer til installerer også Spamassassin, se påfølgende sider. Problemet med den guiden du bruker er at den bare viser deg hvordan du installerer de forskjellige tingene, ikke hvordan de brukes. Her er en annen guide, kanskje den er bedre: Virtual Users And Domains With Postfix, Courier And MySQL (Ubuntu 7.10). Denne er også bra, men veldig omfattende: Full Mail Server Solution w/ Virtual Domains & Users (Debian Etch, Postfix, Mysql, Dovecot, DSpam, ClamAV, Postgrey, RBL) Flere guider: How To Configure ISP Mail Server With Virtual Users/Domain On Centos 4.5 Using Postfix, Dovecot, MySQL, phpMyAdmin, TLS/SSL How To Install A Complete LEMP (Linux - EngineX (Nginx HTTP SERVER) - Mysql - PHP) Server (Not LAMP...) On Ubuntu/Debian Håper dette hjelper litt. Tusen takk for svaret. Jeg fulgte den første guiden du skreiv om. Den før den mer omfattende. Etter å ha limt inn en kilometer med tekst, så veit jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Det virker jo som at det skal virke, men hvordan det virker er et annet spørsmål. Kunne du forklart det? -Submoose Lenke til kommentar
tingo Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Jeg fulgte den første guiden du skreiv om. Den før den mer omfattende. Etter å ha limt inn en kilometer med tekst, så veit jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Det virker jo som at det skal virke, men hvordan det virker er et annet spørsmål. Kunne du forklart det? Du bruker phpMyAdmin (se for eksempel side 6 i guiden du brukte) til å legge inn data i databasen. Når data er korrekt lagt inn, så er det bare å koble opp en mailklient (mot en mailkonto som du har opprettet på serveren) og starte testingen. Lenke til kommentar
Submoose Skrevet 12. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2008 (endret) Uten SSL, bare TLS, dersom tilgjengelig Hmm, da har jeg prøvd dette. Men når jeg prøver å hente logge inn i Mozilla Thunderbird, så stopper den opp på statusen: "Tilkoblet mail.police.no" Hva er feil? Samme akjer når jeg skal prøve å sende mail. Med SSL Nå har det endret seg, nå mottar jeg et sertifikat fra serveren, men når jeg prøver å logge inn kommer det først: "Dette sertifikatet ble opprinnelig utdelt til 'localhost', og noen prøver sansynelig å åpne mailen din blablbala ..." Etter det som kommer det: "Eposttjeneren: mail.police.no svarte: Temporary problem, please try again later" Hva kan være feilen? Endret 12. februar 2008 av Submoose Lenke til kommentar
tingo Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Uten SSL, bare TLS, dersom tilgjengeligHmm, da har jeg prøvd dette. Men når jeg prøver å hente logge inn i Mozilla Thunderbird, så stopper den opp på statusen: "Tilkoblet mail.police.no" Hva er feil? Samme akjer når jeg skal prøve å sende mail. Med SSL Nå har det endret seg, nå mottar jeg et sertifikat fra serveren, men når jeg prøver å logge inn kommer det først: "Dette sertifikatet ble opprinnelig utdelt til 'localhost', og noen prøver sansynelig å åpne mailen din blablbala ..." Etter det som kommer det: "Eposttjeneren: mail.police.no svarte: Temporary problem, please try again later" Hva kan være feilen? Vel, det er nå moroa begynner. Nå må du finne og lese loggene som er aktuelle. Er det POP3 eller IMAP du har prøvd? Og var det Dovecot eller Cyrus du installerte? Jeg tipper at du trenger loggene til den aktuelle POP3 / IMAP serveren. Dersom du finner de aktuelle loggene, men ikke finner noen som helst relevante feilmeldinger i dem, så er det på tide å lese FAQ'en eller troubleshooting delen i manualen til Dovecot eller Cyrus. Jeg kjenner ikke disse i detalj, så jeg kan nok ikke bidra med så mye her (men still spørsmål her likevel, det kan jo være andre som har svar). Lykke til! Lenke til kommentar
Submoose Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 (endret) Ojsann, ser at jeg faktisk har courier installert. Fra den første guiden. Kan det hende at den ikke er konfigurert rett? Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Et kjapt søk på google etter "Cyrus" og jeg finner ... Ingenting. Hvis jeg finner noe om Cyrus i det hele tatt, så er det enten "Cyrus IMAP FAQ" eller "Can't connect to Cyrus POP3 server". Virker som om at hele Cyrus POP3 greiene ikke fungerer for mange. Da lurer jeg litt på hvordan jeg kan avinstallere Cyrus POP3 og installere Dovecot istedenfor. Beklager hvis jeg alene spiser opp all fritiden din tingo Endret 13. februar 2008 av Submoose Lenke til kommentar
tingo Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Ojsann, ser at jeg faktisk har courier installert. Fra den første guiden. Kan det hende at den ikke er konfigurert rett? Det kan jo hende, spesielt hvis du ikke har gjort noe for å konfigurere den. Et kjapt søk på google etter "Cyrus" og jeg finner ... Ingenting. Hvis jeg finner noe om Cyrus i det hele tatt, så er det enten "Cyrus IMAP FAQ" eller "Can't connect to Cyrus POP3 server". Virker som om at hele Cyrus POP3 greiene ikke fungerer for mange. Merkelig at du ikke finner noe. Wikipedia om Cyrus IMAP, Cyrus hjemmeside og Cyrus Wiki med dokumentasjon. Da lurer jeg litt på hvordan jeg kan avinstallere Cyrus POP3 og installere Dovecot istedenfor. Hvordan avinstallerer du programmer ellers da? Du bruker samme verktøy som for å installere. Eksempelvis apt-get eller Synaptic. Så er det jo bare å finne en guide som viser hvordan Dovecot installeres, eller du kan forsøke deg i Synaptic med å søke etter Dovecot og se om det ligger der. Beklager hvis jeg alene spiser opp all fritiden din tingo Ingen fare - jeg svarer kun når jeg har ledig tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå