Gå til innhold

Arigato Japan Photo! - 30d

Anbefalte innlegg

Haha, sant det. Mest imponerende ville jo vært om posten faktisk hadde klart å levere ut pakken til et postkontor i Vardø på samme tiden som de klarte å levere feil nå.

Har tidligere brukt nesten tre uker på å få en pakke, den ble forsøkt utlevert til en privatperson i kristiansand, så etter det har jeg tviholdt på servicepakke ;)

Haha, ja av og til kan man få overaskelser. Tidligere sendte jeg Kodachrome til Albertslund i Danmark. Leverte til postbudet på en tirsdag fikk de innrammede lysbildene i retur på torsdag (ja, samme uke!). Hvor jeg bodde ..?.. Tana, ikke så langt fra Vardø! Når ? ..1972 etterhvert gikk det tregere, både til Sverige, Danmark og ikke minst til Sveits eller Frankrike. Digitalt er litt kjappere! Men ellers skal posten ha honnør for at ting har begynt å gå kjappere fra sør til nord igjen, tre-fire dager er ikke uvanlig leveringstid nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
..

Et spørsmål - det er ikke tilfeldigvis slik at batteriet fra 400D vil passe i 30D...? Ikke noe must for meg, det - har ikke gått tom for strøm under en lengre fotoøkt enda - men hadde jo vært kjekt, da. =)

Og hvordan anbefales det at man lader opp slike batterier? Er det slike batterier som ikke bør tømmes helt for strøm før de lades igjen? Jeg har i hvertfall aldri gjort det, og jeg synes batteriet har holdt seg overraskende bra så langt! =)

400D batteriet passer ikke. Det er samme batterier i 10D 20D 30D og 40D. Li-Ion batterier av denne typen bør ikke lades opp før de legges bort, Forholdsvis kort ladetid 1-2 t. Ekstra batterier fås kjøpt, men ikke kjøp 512, den siste BP-511A typen er den beste (1390 mAh). Du trenger heller ikke lade dem ut før du lader dem opp.

Lenke til kommentar

Hei alle,

wow, nå er det helt texas...

It seems that the first time after the start of out webshop 15 month ago, we have a serious handling problem. We had today and have tommorrow full days sales training (just came home) with Canon. Half of all employees were there today, the other half goes tomorrow. That means that we have only half of the workfore, both in the shops, the webshop and in kunderservice. Normally it is low season now and the extra helpers should be able to handle everything. But you guys really managed to completely flood the webshop during the weekend, yesterday and today. Since yesterday, we are a full day behind the schedule with packing, eventhough the (half) crew worked their a.. off today.

Furthermore, we made a miscalculation with the share of 30Ds between the shops and the webshop. Eventhough the shops are actually cheaper than the webshop (no transport cost), many more orders came over the webshop as expected. So we have only 25 pieces for tomorrow for the webshop (right now 60 open orders) and have to call products back from the shops. Normally that is no problem as we have a driver who goes between all oslo shops everyday. So normally we do not lose one single day for pick-up. But we can not call back products back from the Oslo området shops tomorrow as we have on Thursday a full page advertisement in Aftenposten for the new opening of our shop in Hegdehaugsveien. The 30D is part in that, so we can not advertise without having the camera. That again means we have to call back from the "districts" and/or even from Sweden which takes one day longer.

We still have more than 300 pieces of 30Ds in total, so everybody will receive the camera, but unfortunetely from now on it can take 1-2 days longer if you order in the nett. Very very sorry!

After everybody is back from the sales training tomorrow, we will from Thursday on be fully back on schedule with all other products and hopefully with the 30D too.

I guess we have to pay Ragamuffin a large beer for starting this tråd... :-)

Thanks & Sorry!

Stephan

Lenke til kommentar
30D hadde forresten da den ble lansert en veiledende pris på kr 12999,- for kamerahuset, og i august anbefalte vi folk å holde øye med prisen (som da lå på 8000,-) i en ukens varp-artikkel, for den kunne komme til å falle. Ante ikke at vi kom til å få SÅ rett! :D

Men det tok en del lengre tid enn dere regnet med?

Jeg vil nok tro at det kommer til å komme fler slike varp i fremtiden.

Tom

Sorry, månedens varp skal det selvsagt være. Men nei, timingen var faktisk sånn noenlunde slik vi tenkte oss, men vi hadde ikke trodd prisen kom til å komme så lavt som dette.

Lenke til kommentar
Én liten ting er at programhjulet er såpass nedsenket at jeg synes det er litt krøkkete å bruke. Jeg veksler ganske mye mellom Av/Tv/M når jeg tar bilder, og på akkurat dette punktet synes jeg 350D var bedre, med sitt store og kraftige programhjul.

Programhjulet er litt hardt i begynnelsen, men på de to 30Dene vi benytter på skolen (ca to år gamle tipper jeg) er de blitt riktig så gode. Som jeg oppfattet mitt 350D hjul etter to år.

Ah, skulle kjøpt brukt :p

Lenke til kommentar
....

Så nå er spørsmålet da, er 17-85 IS USM verdt de 4700kr de skal ha for det? ..

Ja,...Selv valgte jeg Tamrons 17-50/2,8 og har ingen grunn til å angre på det (ca 3400 NOK). Fokusmotoren støyer nok litt mer enn Canons originaler og kan heller ikke overstyres uten å slå over på manuell fokus. Et annet bra alternativ er Sigmas tilsvarende (siste utgave) 18-50/2,8 eller Sigma 17-70/2,8-4,5 som er rimeligst av alle disse.....

Ellers så var det et her; Sigma 18-200mm F/3,5-6,3 DC OS Noen formeninger om denne? Mulig den blir litt tung som en skriver der, jeg vet ikke...?

Edit: Eller om man bare skulle kjøpt seg et 18-55, 350D kit, objektiv brukt for noen hundrelapper i mens, til pengene strekker til. Eller er disse kit objektivene bare møkk?

Er det sånn at jeg skulle startet en egen tråd for objektiver til 30d kanskje?

Noen egen tråd for objektiver til denne skulle vel ikke være nødvendig. Objektiver som er bra på 350D og 20D som mange av testene baserer seg på vil fungere likedan på 30D. Som på Nikon D40, D80 m flere. Ja, det var den Sigma 17-70-en jeg mente, i forhold til prisen er det et av de beste kjøpene man kan gjøre.

Hvis du heller vil ha Sigmas eller Tamrons 18-200 må du være klar over at disse antakelig varierer mer i kvalitet og at de ikke kan være like gode over hele området. Særlig pleier de å falle i skarphet på lengste tele pluss at de gjerne har fortegning, CA og dårligere kontrast/skarphet i hjørnene på vidvinkel, gjerne også vinjettering.

Den nye du nevner med OS tror jeg ikke jeg har sett noen test på ennå. Edit: Ser nå i PopPhoto ( http://www.popphoto.com/cameralenses/4603/...3-dc-os-af.html ) at den med OS er bedre enn forløperen uten OS.Tunge kan man ikke si noen av disse objektivene er.

Den nyeste Tamron AF 18-250/3,5-5,6 Di-II LD har dog fått mange postive kritikker i det siste. Siste Digital Photographer skrev til og med at den var nesten like skarp på 250 mm som på 18 og 70mm. Se også PopPhoto http://www.popphoto.com/cameralenses/4110/...i-ii-macro.html Isåfall ganske enestående og et fint reiseobjektiv.

Jeg mener dog at de fleste som stiller litt krav er bedre tjent med en Tokina, Tamron eller Sigma 16 (17 el18) -50/2,8 og en Sigma 50-150/2,8 APO (event Tokina 50-135/2,8). 17-70/2,8-4,5 er kanskje litt mer fleksibel enn 17-50. Og en superzoom ala Tamron nye 28-300/3,5-6,3 XR DI VC, med VR(IS) er kanskje også noe for de som vil slippe å bytte objektiv ofte. Den fikk god kritikk for skarphet i popular Photography. Et rimelig og godt alternativ er den nyeste billigtelen til Canon EF-S 55-250/4,0-5,6 IS men den er altså også litt lyssvakere særlig på lengste tele. Men skarp er den iflg testene og altså rimelig.

Men tilbake til utgangspørsmålet om Canons 17-85 mm kan være noe, ja hvis du setter pris på stille og rask autofokus. Sigmas HSM objektiver er også ganske stille, mens Tamrons fokusmotorer kan støye irriterende. En annen viktig faktor; skal du ha rask autofokus er lyssterke zoomobjektiver på 2,8 best, og dyrest dessverre også. Kit-objektiver 18-55 er OK til prisen, blender man litt ned er den verste kantuskarpheta borte, men mekanisk kan man ikke regne med at de skal tåle mye og holde lenge.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...