Gå til innhold

Arigato Japan Photo! - 30d

Anbefalte innlegg

...

Det virker også som om noen av de nye 30D eierene skaffer seg Tamron 17-50mm f/2.8. Jeg ønsker en normal-zoom som er et par hakk bedre enn det; føler den er for lik Sigma 17-70mm til at det noen vits i å oppgradere til den.

...

Et godt Tamron 17-50mm f2.8 er skarpt og med meget bra oppløsningsevne, og står vel ikke mye tilbake for noen av orginalprodusentenes alternativer akkurat der. Men gud bedre, noen produktutviklere hos Tamron burde se på det enorme potensiale i å levere en produktlinje med bedre byggkvalitet.

Canons 17-55 f2.8 IS EF-S har jeg sett oppføre veldig pent på en Canon 450D, så jeg antar den skulle tåle bruk på 30D godt også. Den er jo dog fryktelig dyr med tanke på at den heller ikke lever opp til L-standard i byggkvalitet. IS er jo dog et meget sterkt kort.

Du som eier et analog Canon, så er det jo ikke til å komme unna at en 17-40mm f4 L kunne være spennende, selv med "dårligere" lysstyrke. Canon 30D har da vitterlig litt å gå på i støykontroll.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har allerede sett flere Canon 30D ut av esken sin i dag, vandrende rundt i Oslo, og ønsket at jeg så finere glass samtidig.

Hvis det er noe trøst, så kommer jeg til å handle meg godt glass til sommeren. Spørsmålet blir, hva da?

Det virker også som om noen av de nye 30D eierene skaffer seg Tamron 17-50mm f/2.8. Jeg ønsker en normal-zoom som er et par hakk bedre enn det; føler den er for lik Sigma 17-70mm til at det noen vits i å oppgradere til den.

Tom

Syntes du 17-70 er skarp mot enden av telen?

Man setter raskt pris på den høyere lystyrken. Skal du ha noe som er "endel" bedre, må du vel over på fastobjektiver.

Lenke til kommentar
...

...

Et godt Tamron 17-50mm f2.8 er skarpt og med meget bra oppløsningsevne, og står vel ikke mye tilbake for noen av orginalprodusentenes alternativer akkurat der. Men gud bedre, noen produktutviklere hos Tamron burde se på det enorme potensiale i å levere en produktlinje med bedre byggkvalitet.

Canons 17-55 f2.8 IS EF-S har jeg sett oppføre veldig pent på en Canon 450D, så jeg antar den skulle tåle bruk på 30D godt også. Den er jo dog fryktelig dyr med tanke på at den heller ikke lever opp til L-standard i byggkvalitet. IS er jo dog et meget sterkt kort.

Du som eier et analog Canon, så er det jo ikke til å komme unna at en 17-40mm f4 L kunne være spennende, selv med "dårligere" lysstyrke. Canon 30D har da vitterlig litt å gå på i støykontroll.

Canon 17-40mm f/4 L er jo klart et alternativ; 17-55mm frister ikke. Andre objektiver jeg vurderer er Sigma's 50-150mm f/2.8 og Sigma 30mm f/1.4 (eller en 28mm f/1.8). Canon 200mm f/2.8 er også aktuell.

Tom

Lenke til kommentar
..

Canon 17-40mm f/4 L er jo klart et alternativ; 17-55mm frister ikke. Andre objektiver jeg vurderer er Sigma's 50-150mm f/2.8 og Sigma 30mm f/1.4 (eller en 28mm f/1.8). Canon 200mm f/2.8 er også aktuell.

..

Mmm, det er klart at valgene sikkert blir vanskeligere om du også vil prioritere tele. Tenk om det var 5D som var på salg! Da hadde jo en 17-40 f4L + 70-200 f4 IS L vært en sikker vinner og en utrolig fleksibel pakke. Crop gjør ikke valgene like opplagte for hverken Nikon/Canon.

Jeg savner heldigvis ikke tele, og fremover skal det kun ligge 17-35mm f2.8, 35mm f2, 50mm f1.4 og 85mm f1.4 + 2x SB800 i bag'en; egentlig overraskende kompakt og fleksibelt!

Lenke til kommentar

Jeg er en av dem som har anskaffet 30D nå (som man kan se av tidligere innlegg i tråden), og jeg er HELT klar over at kit-objektivet til 350D overhodet ikke yter 30D rettferdighet. Med et slikt hus, bør man gå minst ett hakk eller to opp i pris over de billigste man kan få av objektivene man ser for seg.

Jeg er også fullstendig klar over at det er viktigere å investere i objektiver enn i hus, men dette tilbudet ble altså altfor fristende til at jeg kunne la være. Men jeg vet også med meg selv at jeg neppe blir mer avansert enn 30D med det første, om noen gang, så jeg kjøpte nå likevel.

I tillegg vet jeg også godt at det er hverken kameraet eller objektivene som velger motivene - det må jeg selv stå for. Trening, trening og enda mer trening - i tillegg til kreativitet, er helt nødvendig. :)

Lenke til kommentar
..

I tillegg vet jeg også godt at det er hverken kameraet eller objektivene som velger motivene - det må jeg selv stå for. Trening, trening og enda mer trening - i tillegg til kreativitet, er helt nødvendig. :)

..

Et knallgodt motiv, og fin komposisjon.. ja rett og slett et flott bilde kan også bli ødelagt av å være under pari teknisk. Svært ofte vil dette komme fra objektivet som er brukt. Det være seg alt fra optiske abberasjoner, lav lystyrke til fokusproblemer og dårlig oppløsningsevne. Noen av disse utfordringene kan løses av fotografen, men som regel mister man fleksibilitet og komposisjonsverktøy i samme slengen.

Lenke til kommentar

Jeg for min del er fornøyd nok med mine glass til ikke å se den store nytten i å legge mye mer penger i disse (bortsett fra telezoomen min som jeg aldri bruker).

Mangler kun en 85mm til å bli helt fornøyd.

Når jeg så får en overflod av penger så blir det nok allikevel en ny normalzoom med tiden, men da snakker vi nok år.

Innen da er oppgraderingen fra 350D til 30D VELDIG deilig og vel verdt de 4 laknene det kostet (ihvertfall når 350D går for ca 3000 på finn.no)

Da bestilte jeg et også. :)

Hvor lang tid bruker JP på å sende kameraet?

blir nok sendt imorgen, ja

Lenke til kommentar
Syntes du 17-70 er skarp mot enden av telen?

Min utgave virker skarp, men jeg har hørt andre klage over manglende skarphet.

I føge testen i svenske Foto, var det mer eller mindre dødt løp mellom Sigma 17-70mm og Tamron 17-50mm.

Man setter raskt pris på den høyere lystyrken. Skal du ha noe som er "endel" bedre, må du vel over på fastobjektiver.

Jeg kan være enig at f/2.8 i hele området er kjekt å ha; en f/2.8 er ikke alltid nok, så jeg foretrekker de siste 20mm i brennvidde. SÅ jeg kommer nok heller til å spe på med fastobjektiver.

Tom

Lenke til kommentar
Hvis det er noe trøst, så kommer jeg til å handle meg godt glass til sommeren. Spørsmålet blir, hva da?
Du har jo et par glass som det vanligvis ikke er noe å kimse av da, selv om din 35mm f/2 ikke er helt topp så vidt jeg har skjønt, er det jo vanligvis et godt objektiv. Sigma 50mm macro er det ikke mye å si på...
Lenke til kommentar
Du har jo et par glass som det vanligvis ikke er noe å kimse av da, selv om din 35mm f/2 ikke er helt topp så vidt jeg har skjønt, er det jo vanligvis et godt objektiv. Sigma 50mm macro er det ikke mye å si på...

35mm er nok bedre enn det jeg opprinnelig trodde; fikk til en del brukbart under oktoberfesten. Apropos 35mm'eren, så skal det bli morsomt å prøve den på 30D'en. Sigma 50mm er fin så lenge det er godt lys; autofokus sliter litt i dårlig lys. Skarphet osv er derimot på topp.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...