Gå til innhold

Arigato Japan Photo! - 30d

Anbefalte innlegg

Lurer litt nå siden vi har sett noen beskjeder her om mulig "brukte" kamera + en i en annen tråd som fikk et kamera fra samme sted med tydelige fettmerker på speilet inne i kameraet.

Disse er alle solgt som nye kamera,noe som vel neppe kan være riktig om folk får fikle med dem, ei heller kan det være særlig god reklame for JP om det dukker tilfeller som dette, det gjør i alle fall meg skeptisk til å kjøpe kamerahus der da jeg ønsker at mitt nye kamera ikke skal være fiklet med av andre . :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bodø med ca 35 000 innbyggere
Nå har nå Bodø vittelig 46000 innbyggere :yes: hadde gjerne sett at JP kom tilbake, vi har nå en butikk som kaller seg fotoforetning, den som har størst utvalg er Elkjøp :ph34r:

Jeg tellte bare selve tettstedet. Bodø kommune har 46 000 innbyggere. Selve Bodø by, som bare er en del av kommunen, har 35 000 innbyggere. Kilde: Wikipedia. Jeg har regnet på samme måte for andre byer så det kan godt hende flere føler byen sin undervurdert.

Lenke til kommentar
Lurer litt nå siden vi har sett noen beskjeder her om mulig "brukte" kamera + en i en annen tråd som fikk et kamera fra samme sted med tydelige fettmerker på speilet inne i kameraet.

Disse er alle solgt som nye kamera,noe som vel neppe kan være riktig om folk får fikle med dem, ei heller kan det være særlig god reklame for JP om det dukker tilfeller som dette, det gjør i alle fall meg skeptisk til å kjøpe kamerahus der da jeg ønsker at mitt nye kamera ikke skal være fiklet med av andre . :hmm:

Det er vel det man kaller Restesalg.

Dvs.Alle kameraer som er igjen skal ut.

Demoer/utstillings/angrerett og kansje et en ansatt har lånt med seg hjem i ny og ne.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-q5ES5fDk

Sensoren på mitt kamera var full av støv, og det var ikke noe beskyttelses plast på skjermen, så jeg trodde det var brukt. Japanphoto renset det gratis, og noen her på akam sa at det ikke var beskyttelses plast på skjermen, så jeg slo meg til ro med dette.

Lenke til kommentar

Det er vel det man kaller Restesalg.

Dvs.Alle kameraer som er igjen skal ut.

Demoer/utstillings/angrerett og kansje et en ansatt har lånt med seg hjem i ny og ne.

Greit nok med de bør minimum sjekke disse før salg og er det brukte ting bør det også gis klar beskjed og et avslag i prisen i forhold til de som fikk nye kamera .

Det er uansett ikke bra for en butikks rykte om flere begynner å lure på om varen de kjøpte er brukt eller ei .

Lenke til kommentar

Jobber selv i butikk, og det er ikke lov å selge et produkt som har vært brukt som nytt uten å si det. Selger man noe som har vært åpnet, (vil si spesielt på en ting som dslr) så skal man få informasjon om dette og gjerne litt avslag i prisen på minst et par hundre.

Lenke til kommentar
Neste spørsmål: Når jeg tar bilder med den nye 30D'en, starter bildenummeret på 214-1510, som for meg virker veldig mye (brukt før..?). Ja, jeg bruker samme minnekort som jeg brukte på mitt EOS 400D, men siste nummer tatt med 400D'en er 101-1057!

Noen som kan hjelpe?

Kan ha vært et annet minnekort i kameraet?

Tom

Ja det der filsystemet til Canon er vel ikke så godt å bli klokt på. Å bytte kort mellom kameraer gir garantert rot, hvis man er interessert i at nummeret avspeiler hvor mange eksponeringer kameraet har tatt. På mitt gamle 10D var det 100 bilder pr mappe slik at f. eks. 230 inneholder bildene 3000 til 3099 og det betyr da eksponering 13000 til 13099. Idiotisk at de ikke kunne starte på mappe 000, da hadde det vært logisk. Og det første sifret i mappenummeret ville vært 10000-tallet. Men det ble jo bare tullball i starten da CFkortene mine var innom både 300D og 20D en stund etterpå. Plutselig så det ut som jeg hadde tatt 8-9000 bilder jeg ikke kunne huske å ha tatt. Nullstiller man begynner man på nytt på mappe 100. Man kan nullstille i mappen, det er visst noen som foretrekker det når man bytter CF-kort, noe jeg ikke skjønner vitsen med.

I manualene for 10D 400D og 30D står det omtrent det samme at bildene nummereres fra 1 til 9999 og lagres i mapper som begynner på 100 og kan nummeres til 999. Man kan altså ha 899 mapper før man må begynne på nytt igjen. (Hadde man begynt på 000 til 999 kunne mappene vært hjelp til kontiunuerlig nummerering fra 0 til 99999 eksponeringer, vel 10D holder neppe så lenge).

Men i manualene for 400D og 30D som jeg har her står det ikke hvor store mappene er, spares i en mapp som rymmer opp til 9999 bilder (30D svensk manual) eller som 400D ordningsføljd från 0001 til 9999 och sparas i en mapp. Nå trodde jeg at jeg skulle være smart å formatere CFkort før jeg begynte å eksponere i den nye 30Den, men noe må ha skjært seg for jeg fikk rot uansett, så nå nullstilte jeg uten å vite mappestørrelsen, men jeg ser at mappe 100 iallfall har gått til bilde 242 før rotet begynte så kanskje går en mappe til 1000 eller hva? Det bør jo være en sammenheng mellom mappesifrene og bildenumrene. Tallet fra sitatet om 400D oppgir 101-1057 tyder på at første mappe (100) var fra 1-999 og mappe 101 er fra 1000-1999. Er det rett skulle den 30D med mappe-eksp 214-1510 være igang med sin 214-99 (100 er første) = 115. mappe, men den har neppe gjort 115 x 1000 + 1510 = 116510 eksponeringer. Så forklaringa er nok enten at det er gjort mange nullstillinger i mappene, eller at CF-kortet eller kortene har vært innom andre kameraer og da helst med 100 bilder pr mappe slik at mappenummeret har blitt høyt.

Lenke til kommentar
Når telleren står på 214-1510, hvor mange bilder er tatt?

11508.

Dog er ikke dette det eksakte tallet, da xxD/xxxD ikke teller totalt antall lukkersykluser, men antall bilder lagret.

Med en 30D har 1000 bilder i mappa, så er vel nærmere 115509 - og en 30D som har tatt så mange bilder vil ha synlige tegn på slitasje. Mao. en sterk indikasjon på at et kort fra et annet kamera har vært innom.

Tom

Lenke til kommentar
Når telleren står på 214-1510, hvor mange bilder er tatt?

11508.

Dog er ikke dette det eksakte tallet, da xxD/xxxD ikke teller totalt antall lukkersykluser, men antall bilder lagret.

Med en 30D har 1000 bilder i mappa, så er vel nærmere 115509 - og en 30D som har tatt så mange bilder vil ha synlige tegn på slitasje. Mao. en sterk indikasjon på at et kort fra et annet kamera har vært innom.

Hehe, tenkte meg ikke helt om.

Da finner du det aldri ut, yackup.

Lenke til kommentar

Jeg bruker ett stykk minnekort på 4Gb. Har enda ikke behøvd å bruke et annet kort i kameraet før bildene har blitt tømt på PC-en.

Ergo har jeg ikke noe problem med å telle antall eksponeringer da filene mine er nummerert i sirlig utførelse fra 1 til xxxx

Når de runder 9999, så begynner de på nytt, men dette skjer jo så sjeldent at man husker hvor mange ganger man har begynt på 0 igjen.

Mappene har jeg ikke sett (bruker EOS Utility til filoverføring)

Endret av Crazysteps
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...