Gå til innhold

Hva er flaskehalsen i dette oppsettet?

Anbefalte innlegg

Har en HTPC der mestparten drar litt på årene. Har nylig oppgradert skjermkort og kan nå nyte 720p mens 1080p hakker fortsatt. Hva er så flaskehalsen i dette oppsettet som må utbedres for at 1080p skal gå smertefritt?

Oppsett:

• Asus A8N-SLI Premium

• AMD Athlon 64 3000+ s939

• 2 x Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 512MB

• HIS Radeon HD 2600 PRO 512MB

Kjører Vista SP1, nyeste K-Lite Codec Pack og Media Player Classic som avspiller. Alt med standard innstillinger, så hvis det er noen endringer jeg bør gjøre i software tar jeg gjerne mot tips der og.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

antagelig prosessor, i alle fall hvis du kjører x264 video, det bruker mye prosessor, vil anbefale deg å å prøve å få kjøpt en brukt Opteron 175 eller 180, hvis du er heldig får du dem for rundt 500 kroner

ram kan også være litt begrensende, og det er billig nå!

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

Ja, har faktisk 2 like rambrikker til, men hovedkortet ble grinete når jeg setter de i. Kanskje jeg kan kjøre en brikke til. DDR er jo faktisk "dyrt" iforhold til DDR2 i disse dager.. :wee:

Prosessor regnet jeg nesten med måtte byttes. Hvilket nivå må man på der for å ha nok krutt til å takle 1080p? Var kinki og finne Opteron 175 eller 180.

Er stort sett x264 det går i ja.

Lenke til kommentar

Når det er Vista du kjører så vil jeg først og fremst si det du har for lite ram.. 1.5 GB er minimumskrav.. Prosessoren er selvsagt litt svak, men på generelt grunnlag ville jeg kjørt en HK/cpu/ram oppgradering. Det blir minimalt dyrere enn en cpu/ram oppgradering du holder på med nå, og du får et system som er markant bedre..

Lenke til kommentar

jeg har forresten en S939 3700+ liggende, som jeg tror klarer 1080 med hjelp av et godt skjermkort.

du kan få den av meg i bytte mot din 3000+ fordi jeg må ha den, for hvis mitt s939 kort klikker med x2 3800+ må den ut, enkeltkjerne inn, resette bios og x2 inn igjen

Lenke til kommentar

Kjører 1080p VC-1 med en dualcore E2140 og gammelt ati 9800pro ligger ca på 60% prossesorforbruk på begge kjerner ved filmavspilling., for å gi en pekepinne på prosessoren. Toms hardwreguide har en fin oversikt på prosessorforbruk og hdtv avspilling, her. Ser ut som det blir knapt med 3000+ ser at x2 3600+ går akkurat så da kan jeg ikke si med sikkerhet at 3700+ går heller.

Endret av rufs
Lenke til kommentar

nei men siden han får den 37'en gratis er det jo verdt et forsøk! han har jo et allright skjermkort, og går jo ann å gi den 37'en en liten klokk, det er jo ikke den mest villige prosessoren, men helt gal er den da heller ikke :)

edit:

hvis den ikke funker kan jo disse være noe å se på(disse er det ikke meg som selger, eneste jeg har gjort er å ta en kikk på brukmarkedet her på HW, jeg kan på ingen måte garantere for Cpu'enes tilstand eller selgerenes seriøsitet):

http://www.bruktmarked.no/annonse.php?a=109464

http://www.bruktmarked.no/annonse.php?a=109292

http://www.bruktmarked.no/annonse.php?a=109291

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...