Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Båndbredde for webshop? Egen Server vs Hotell/hosting?

Anbefalte innlegg

Lurer bare på sånn ca hvor mye trafikk det er på en webshopp som komplett/PSdata i måneden? og hvor stor båndbredde de har? evt. pris?

noen som veit, eller?

fordeler og ulemper med egen server/Webhotell?

hva trengs av maskinvare for en mellomstor webshop egentlig?

linker til store wenhotell er også velkommne... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lurer bare på sånn ca hvor mye trafikk det er på en webshopp som komplett/PSdata i måneden? og hvor stor båndbredde de har? evt. pris?

noen som veit, eller?

Det er nok endel ja, men jeg antar at koblingen mot logistikk og bestilling er svært viktig, har du tenkt og drive virkelig stort på webshop så er det sikkert greit og ha utstyret i eget hus eller ha skikkelige linjer mellom server og eget datasytem.

Lenke til kommentar

Hvor stor linjekapasitet de har og hvor mye en trenger vet jeg ikke, og heller ikke hvor kraftig server en trenger, for det kommer helt ann på hvilke krav en setter til responstider etc... Linjekapasitet for å laste ned sider og maskinkraft for responstid på varesøk/handlekurv etc sånn i grove trekk.

Men ville tro du kan komme langt til å begynne med, med en 2 Mbit/s SHDSL linje fra NGT, og 2 x P4 2.4 GHz Xeon (de koster jo under 2k pr stk) server med mye minne (Ville ikke kjøpt en server med mindre enn 1 GB ram i dag hvis den skal være noe mer enn en ren filserver). En kompis av meg har en webserver, med dual amd MP 2200+ med et par gig ram, som har ca 100 000 hits for dagen og responsen er øyeblikkelig, og serveren har veldig mye ledige ressurser...

MEN, skal du opp med egen webserver for å hoste en nettbutikk, så MÅ du også opp med en skikkelig brannmurløsning! En sånn liten routerboks til til et par tusen er ikke nok! (Og ikke tenk på zonealarm etc engang ;-) )

Men det er ikke dermed sagt at du må opp med en watchguard eller checkpoint brannmur, for et linux basert brannmurprogram på en rimelig pc vil nok kunne gjøre en kjempegod jobb. Må bare gjøres en skikkelig jobb når en setter det opp. Og det som er viktig er at en ikke bare setter den opp og tror at jobben er ferdig, for det å vedlikeholde og overvåke en brannmur kan være en omfattende oppgave i seg selv...

Lenke til kommentar

noen som veit, eller?

Sjekk webdeal.no. De hoster hardware.no :) Rimelige og god service. Jeg vil anta at en site som PS DATA / Komplett lett kan hostes på en 1-2 Mbit linje.

Lenke til kommentar

Jeg kjører en web/mailserver for ca 200 kunder, og den kjøres på en 2mbit shdsl linje fra nextgentel, og det går så det griner :)

Men serveren er dyr. Kjører RAID med 3*36 GB SCSI disker og 1 GB minne. Og det som er viktig er å ha backup! en tandberg streamer koster ca 13-20 tusen kr etter hvor stor kapasitet du trenger. Finnes jo flere billige IDE streamere men jeg liker å bruke ordentlig hardware skal jeg sette opp en server.

Lenke til kommentar

hmm, komplett er en av de største nettbutikkenene innen data i norge, har nok en liten maskin park som ikke hvermansen har råd til. Hvis de kjører webside, databasen, mail server, ordresystem, i tillegg nettverk som ikke akkurat bør være tregt, upser, backup så er det sikkert en 3-4 servere, og en lastebil med ram og en heavy brannmur som koster like mye som er server eller mer. Tviler vel på at du kunne hosta dette på en 1mb linje. En liten ting til xeon cpuer er ikke dyre, men HK koster skjorta.

ikke billig nei, så kjøp heller en server og plasser den hos en isp..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...