Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

selvdissiplin og lekser

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det beste er egentlig allerede nevnt..sett deg et mål og hold deg til det målet! Det lønner seg å starte smått med små mål som du fullfører fremfor store planer og mål som aldri blir gjennomført.

Begynn å jobb med leksene 1-2 timer hver dag uansett hva du skal i løpet av dagen. Legg opp dagen slik at leksene passer inn ved siden av data, tv, venner, kjæreste, wotever - er bare snakk om å presse det inn et sted fremfor å skyve det vekk. Prøv å ha det i tankene at 1-2 timer fra hverdagen din blir brukt til din egen fremtid, resten av dagen går til aktiviteter og fornøyelser, og det samme gjør helgene. Ha det som mål at du hvertfall skal ha lest/gjort oppgaver såpass lenge hver eneste dag. Noen fag bør du selvsagt prioritere litt mer enn andre i visse perioder med hensyn til prøver, prosjekter og lignende. Det viktigste er at du får gjort lekser i 1-2 timer hver dag - da vil du føle at du har gjort det du skal og at livet kan gå videre=).

Etterhvert som du får mer og mer kontroll på studieteknikker, lesevaner og motivasjon, kan du begynne å legge større planer og mål. Du kan øke arbeidsmengden og disposisjon av tid gradvis etterhvert som du føler at du har mer kontroll over deg selv. Det er alltid lurt å ha en elevkalender/dagbok der du skriver ned viktige lekser og vurderingssituasjoner slik at du kan planlegge forberedelsene i god tid.

Husk at folk har forskjellig måte å lære seg stoff på, og de bruker forskjellig tid på å forstå og huske stoffet på. Jeg kan lese til en prøve i religion på 1-2 dager og score bra, men jeg trenger kanskje opptil en måned for å gjøre det i kjemi. Det er bare du som kjenner deg selv og dine sterke og svake sider best, og det er bare du som kan få kontroll over deg selv. Har du nok motivasjon, viljestyrke og innsats vil du nok lykkes godt med lekser og prøver i fremtiden;).

Lykke til!

Lenke til kommentar

Takk for gode råd! :) Ja, det er lurt å prøve å bruke 2 timer hver dag på lekser, ja. Men kan være vanskelig når en er sliten. De fagene jeg leser på nå for tiden er tunge fag som ikke interesserer meg noe særlig i tillegg. Og når jeg leser, så går det så sent å forstå innholdet. Prøver selvsagt å skrive tankekart også, det er da jeg forstår og lett å bruke i ettertid til en prøve. Men det går likevel veldig sent, menmen. Så, ja, jeg sliter med konsentrasjonen. Men får gjøre det beste ut av det og se hvordan det går. Hehe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...