Lizzie83 Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Hei! E det nåken som har nåken gode råd te selvdissiplin når ein gjør lekser? Føle sjøl at eg har lett for å utsetta dei og då hope det seg opp...hehe Lenke til kommentar
Kristian. Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Hehe! Det hele handler om og komme igang... Når du først fpr startet går det fort... Lenke til kommentar
aspic Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Sett deg mål er det beste rådet eg kan kome med. *mine innlegg* (Følgje med i tråden, sidan eg sjølv slit med sjølvdisiplin atm). Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Det beste er egentlig allerede nevnt..sett deg et mål og hold deg til det målet! Det lønner seg å starte smått med små mål som du fullfører fremfor store planer og mål som aldri blir gjennomført. Begynn å jobb med leksene 1-2 timer hver dag uansett hva du skal i løpet av dagen. Legg opp dagen slik at leksene passer inn ved siden av data, tv, venner, kjæreste, wotever - er bare snakk om å presse det inn et sted fremfor å skyve det vekk. Prøv å ha det i tankene at 1-2 timer fra hverdagen din blir brukt til din egen fremtid, resten av dagen går til aktiviteter og fornøyelser, og det samme gjør helgene. Ha det som mål at du hvertfall skal ha lest/gjort oppgaver såpass lenge hver eneste dag. Noen fag bør du selvsagt prioritere litt mer enn andre i visse perioder med hensyn til prøver, prosjekter og lignende. Det viktigste er at du får gjort lekser i 1-2 timer hver dag - da vil du føle at du har gjort det du skal og at livet kan gå videre=). Etterhvert som du får mer og mer kontroll på studieteknikker, lesevaner og motivasjon, kan du begynne å legge større planer og mål. Du kan øke arbeidsmengden og disposisjon av tid gradvis etterhvert som du føler at du har mer kontroll over deg selv. Det er alltid lurt å ha en elevkalender/dagbok der du skriver ned viktige lekser og vurderingssituasjoner slik at du kan planlegge forberedelsene i god tid. Husk at folk har forskjellig måte å lære seg stoff på, og de bruker forskjellig tid på å forstå og huske stoffet på. Jeg kan lese til en prøve i religion på 1-2 dager og score bra, men jeg trenger kanskje opptil en måned for å gjøre det i kjemi. Det er bare du som kjenner deg selv og dine sterke og svake sider best, og det er bare du som kan få kontroll over deg selv. Har du nok motivasjon, viljestyrke og innsats vil du nok lykkes godt med lekser og prøver i fremtiden;). Lykke til! Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Kan vel si at jeg sliter med det samme og har ikke greid å løse problemet selv med faste tider jeg skal gjøre lekser ol. *mine innlegg* Lenke til kommentar
Lizzie83 Skrevet 17. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2008 Takk for gode råd! Ja, det er lurt å prøve å bruke 2 timer hver dag på lekser, ja. Men kan være vanskelig når en er sliten. De fagene jeg leser på nå for tiden er tunge fag som ikke interesserer meg noe særlig i tillegg. Og når jeg leser, så går det så sent å forstå innholdet. Prøver selvsagt å skrive tankekart også, det er da jeg forstår og lett å bruke i ettertid til en prøve. Men det går likevel veldig sent, menmen. Så, ja, jeg sliter med konsentrasjonen. Men får gjøre det beste ut av det og se hvordan det går. Hehe. Lenke til kommentar
Jon4s Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 (endret) En ting som jeg alltid har i bakhodet når jeg sitter med lekser, er at jeg aldri kommer til å angre på at jeg gjorde de. Endret 18. februar 2008 av Jon4s Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå