Gå til innhold

Kan jeg bli lærling?

Kjelle-Per

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er født seint i '86 og har tatt grunnskolen, videregående grunnkurs elektro, videregående VK1 elektronikk og allmenn påbygg. Jeg har generell studiekompetanse.

Så har jeg jobbet et par år på en bensinstasjon (pølsesalg), før jeg havnet i forsvaret. Dimmer om en knapp måned.

Kan jeg bli "lærling" for et elektrikerfirma?

Noen sier at hvis du er så-og-så gammel kan du ikke bli lærling.

Er jeg for gammel? Hvordan kan jeg da bli elektriker?

Hvordan får man fagbrev? Hvor lang tid tar det? Hvem deler ut fagbrev, og hva slags utdanning/opplæring må man ha? Er det som jeg lærer hos elektrikerfirmaet nok til å bestå en svenneprøve? Eller må jeg ha teorikunnskaper hos en eller annen kveldsskole også?

Jeg har null peiling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem deler ut fagbrev?

coop mega :) ved siden av godteri hyllen henger det fagbrev i alle varienter:) neida

Men du kan være lærlig uansett om du er 54 år gammel.

og du nevner teorikunskaper. dei har du allerede tatt på GK elektro og VKe elektronikk. læretiden er din praksistid.

og hva slags utdanning/opplæring må man ha?

det er liksom det du skal få no. en utdanning...

Lenke til kommentar

Som sagt, jeg har VK1 elektroNIKK, transistorer og sånt.

Vi hadde jo installasjon av 220 volt som et fag på grunnkurs elektro, men det var ikke kun det skoleåret handlet om.

Hva må jeg gjøre, gå videregående om igjen?

Jeg ønsker å bli en sånn som legger opp ledninger og stikkontakter hos folk. Tror Elektronikk var et galt valg av meg.

Endret av Kjelle-Per
Lenke til kommentar
Som sagt, jeg har VK1 elektroNIKK, transistorer og sånt.

Vi hadde jo installasjon av 220 volt som et fag på grunnkurs elektro, men det var ikke kun det skoleåret handlet om.

Hva må jeg gjøre, gå videregående om igjen?

Jeg ønsker å bli en sånn som legger opp ledninger og stikkontakter hos folk. Tror Elektronikk var et galt valg av meg.

Du har med andre ord tatt VK1 svakstrøm (Som nå heter VG2 Data og elektronikk) men ikke fortsatt på VK2?

Endret av gilera
Lenke til kommentar

Det var ikke noe VK2.

VK1 og 2 var på en eller annen måte slått sammen til ett år. Det naturlige valget etterpå var allmenn påbygg (helt uten strøm, bare norsk, matte, nyere historie osv.) for å få gen. studiekompetanse.

Gand VGS. Noen som forstår dette bedre enn meg?

Grunnkurs -> VK1 ElektroNIKK -> Allmenn påbygg -> bensinstasjon og Forsvaret.

Nå er jeg snart 22 år og ønsker å bli huselektriker-lærling.

Oi, ser jeg brukte galt innloggingsnavn. Sitter på en annen persons PC.

Endret av Gurin
Lenke til kommentar
ARRRGGGH!

Vil ikke tilbake til skolen. Tror du, eller vet du?

Andre forslag?

Ettersom du antakelig har gått svakstrøm så må du nok ta VK1 (VG2 nå) sterkstrøm hvis du skal bli lærling i elektrikerfaget..

Endret av gilera
Lenke til kommentar

Hva heter de fagene som jeg trenger?

Mulig at jeg har dem, siden VK1 var kombinert VK1 og 2?

Hva med disse kursene som de reklamerer for på TV? Som lar deg utdanne deg til hva du vil. Tar det kortere tid enn å gå et helt skoleår på en skole jeg har blitt for gammel for?

Kan jeg bli alarmmontør med den utdannelsen jeg har nå, eller kun lodde ting?

Er skole egentlig nødvendig hvis noen gir meg lærlingplass og vil lære meg opp fra grunnen?

Og hvor kommer fagbrevene fra? Kan bedriften gi meg ett når de mener jeg er god nok? Eller hvem deler dem ut? er det en slags teoretisk og praktisk eksamen? Hvem arrangerer den?

Lenke til kommentar
Hva heter de fagene som jeg trenger?

Mulig at jeg har dem, siden VK1 var kombinert VK1 og 2?

Hva med disse kursene som de reklamerer for på TV? Som lar deg utdanne deg til hva du vil. Tar det kortere tid enn å gå et helt skoleår på en skole jeg har blitt for gammel for?

Kan jeg bli alarmmontør med den utdannelsen jeg har nå, eller kun lodde ting?

Er skole egentlig nødvendig hvis noen gir meg lærlingplass og vil lære meg opp fra grunnen?

Og hvor kommer fagbrevene fra? Kan bedriften gi meg ett når de mener jeg er god nok? Eller hvem deler dem ut? er det en slags teoretisk og praktisk eksamen? Hvem arrangerer den?

Reklamene har jeg ikke sett, men regner med at du må gå VG2 Elenergisystemer for å kunne bli lærling og ta opp fagbrev. Er jo bare ett slækt år på skole da :p

Lenke til kommentar

En annen jeg har snakket med sier at jeg må ha begynt som lærling max 2 år etter at jeg forlot skolen. Og da er jeg redd fristen er ute.

Men, er det virkelig bare 2 år? Kan jeg trekke fra det året jeg var i militærtjeneste? (noe jeg er nå fram til mars.)

Hva kan jeg gjøre, bli lærling i en lengre periode (for å kompensere den skolekunnskapen jeg evt. har glemt) eller ta et forkurs?

Utdannelsen min tillater meg å bli telemontør, men jeg ønsker faktisk helst å legge opp 220 volt.

Lenke til kommentar
En annen jeg har snakket med sier at jeg må ha begynt som lærling max 2 år etter at jeg forlot skolen. Og da er jeg redd fristen er ute.

Men, er det virkelig bare 2 år? Kan jeg trekke fra det året jeg var i militærtjeneste? (noe jeg er nå fram til mars.)

Hva kan jeg gjøre, bli lærling i en lengre periode (for å kompensere den skolekunnskapen jeg evt. har glemt) eller ta et forkurs?

Utdannelsen min tillater meg å bli telemontør, men jeg ønsker faktisk helst å legge opp 220 volt.

Hør om en innstallatør vil ta deg som lærling og ta de eksamene du trenger som privatist for du trenger eksamen fra tidligere vk1 og vk2 for å kunne få fagbrev.

Er ikke sikkert at noen vil ha deg uten vk1 papirer men går du til en innstallatør og legger frem problemet så kansje..

Lenke til kommentar

Eg antar du må få tatt VK1 Elenergi for å byrje som elektrikarlærling, det er ganske stor forskjell frå elektronikk til 230V+.

At du kun kan bli lærling innanfor to år etter skulen er jo tull, så lenge du har papirer på at du har den skulen som er nødvendig for å søke på lærlingplass i ei bedrift så kan du få plass. Har møtt mange som byrja om lærling seint i 20-åra. Er det snakk om tosiffar år sidan skulen er kanskje litt oppfrisking ein idé, men om du tar VK1 Elenergi no har du eit godt grunnlag for å bli lærling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...