Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Bør polygami bli lovlig?

Anbefalte innlegg

Ok, jeg mente det kristne ekteskapet.

Bibelen sier at ekteskapet forener to parter til én. Derfor blir det ikke helt kristent å ha flere koner. Men jeg mener ingenting for eller imot dette, det var ikke meningen å skape en diskusjon.

Kirka får nå ordne seg som den selv vil så får vi andre ordne oss som vi vil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jeg enig i.

Om en av de tre dør, så skjer det vel ikke noe med arven, så fremst ikke den personen har skrevet et testament som tilsier noe annet? Blir vel som når en av to besteforeldre dør. Man må nok vente til den andre også har dødd, før man får fatt i arven...

Leste forresten om en mann fra Lier/Drammen (norsk), som hadde to damer/koner han bodde sammen med. Han var gift med en dame på sin alder (ca 40), og det hadde de vært i flere år da han forelsket seg i en annen dame (28 elns). Kona godtok det, og de endte opp med å bo sammen, noe som fungerte for dem. Så ser ikke helt problemet med polygami. Et motargument kan selfølgelig være at dette kan misbrukes, mot kvinner (eller menn). Men det kan man tross alt når man er i et parforhold også. Eneste forksjellen, er at det da går ut over noen færre personer.

Jeg tenkte på noe som at en av tre dør, hvorav den ene hadde ganske greit med penger. De to som er igjen vil ha pengene for seg selv. Og hva om også en av de tre hadde enda en ektefelle? Med litt fantasi er det er ikke vanskelig å tenke seg mange problemer med flere koner/menn. Blir ikke enklere å holde seg til en hver?

De tre du nevner her var vel de som var på Senkveld? Han hadde nå giftet seg med den nye dama også. Rart ingen stopper det, for det er vel ikke lovlig?

Lenke til kommentar

Ekteskap i alle dets former burde være ulovlig eller ugyldig. Ingen burde ha en dame, alltid mange eller ingen. Ingen burde være sammen for livet eller love å være det. På grunnlag av at det er naturlig (f ex aper, og antagelig mennesker hvis det fantes ville mennesker) og hva som er naturlig er det fordi det er bra pga naturlig utvalg. Ekteskap trenger ikke være bra for de gifte og er det ikke heller i min mening fordi det er en atferd som sprer seg som andre aspekter av kulturen gjennom kontakt med fremmede slik som pest gjør istedet for seksuell reproduksjon som ville aper stort sett gjør.

Hvis man gjør ekteskap ulovlig, unngår man problemene ved likestilling av homofilt/heteroseksuelt ekteskap og ugyldige ekteskap pga polygami.

Lenke til kommentar

Folk bør få gjøre hva de enn vil igjennom private kontrakter eller hvis human etisk forbund eller andre organisasjoner støtter det. Men det bør da altså ikke gjøres i Kirken ettersom dette strider i mot deres tro. Og da syns jeg ikke at løsninger ligger i at staten går over kirken og sier at den har rett med å lovlig gjøre det i kirken, slik som de har delvis gjort med homofilt ekteskap.

Lenke til kommentar
Folk bør få gjøre hva de enn vil igjennom private kontrakter eller hvis human etisk forbund eller andre organisasjoner støtter det. Men det bør da altså ikke gjøres i Kirken ettersom dette strider i mot deres tro. Og da syns jeg ikke at løsninger ligger i at staten går over kirken og sier at den har rett med å lovlig gjøre det i kirken, slik som de har delvis gjort med homofilt ekteskap.

Jeg tror du bør sette deg ned og studere hvordan ekteskapsinstitusjonen fungerer. I all hovedsak er det snakk om en juridisk ordning. Et ektepar er en enhet med visse rettigheter og ordninger. Et ekteskap kan inngåes hos alle som har vigselsrett, som inkluderer kirken, byfogden, HEF og en rekke andretros- og livssynssamfunn. Den nye ekteskapsloven som åpner for ekteskap mellom to av samme kjønn er en utvidelse av denne ordningen. Et ekteskap mellom to av samme kjønn kan inngåes i kirken, hos HEF, byfogden og andre tros- og livssynssamfunn med vigselsrett. Men, og her kommer det viktige, vigselsrett er ikke vigselsplikt. Altså står kirken, HEF og andre tros- og livssynssamfunn fritt til å ikke vie homofile. De eneste som ikke kan nekte er byfogden. Altså har ikke staten stilt seg over kirken og tvunget dem til å vie homofile, det bestemmer kirken helt selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...