dopus Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Har en acer bærbar som på papiret skal støtte 4 Gig med RAM. Kjøpte derfor 4 gig til denne for å få litt bedre flyt i Vista. Jeg vet at Vista 32 bits versjonen ikke vil kunne bruke alle 4 gigabytene med RAM, men hos meg viser den kunn 2.3 gig. Er dette normalt. er det noe forskjell på stasjonær og bærbar pc på dette området. En stasjonær med like mye ram viser normalt rundt fra 3-3,3 gig. Er eneste løsningen å kjøre vista 64 ? Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 2,3 var lite men tipper det ikke er stort annet å gjøre enn å kjøre 64 bits OS, men Vista 64 kan jeg absolutt anbefale! bortsett fra at det er noen få programmer du ikke får kjørt, og noen drivere som ikke er støttet er det ikke noe dårligere enn 32bit Lenke til kommentar
dopus Skrevet 8. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2008 men hvordan er driver støtten for 64 bit for acer aspire da? noen som vet eller har forsøkt? Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 (endret) Edit: sorry, leste feil på RAM og kjernefrekvens i profilen din Endret 8. februar 2008 av KriFos Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 sjekk med leverandøren, hvis man kan velge 64 bits windows orginalt med PC-en så støtter den det. Lenke til kommentar
Pondus81 Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Jeg bygde i høst en stasjonær hvor jeg etter hvert oppgraderte til 4 GB. Jeg hadde XP Home 32-bit og maskinen viste kun 2,3 GB i DxDiag. Jeg oppgraderte selvfølgelig til XP Pro 64-bit da jeg fikk solgt den andre versjonen min. Aner ikke hvorfor.. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 det har med "hull" i allokeringen å gjøre, 32bit støtter MAKS 4 gig, ikke 4 gig. "hullene" i allokeringen kommer ann på hardwaren og er fint lite å gjøre med. Lenke til kommentar
dopus Skrevet 8. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2008 vet det at 32 bits vista har kun 4gig adresseområde. self går noe vekk til skjermkort minne og andre ting som trenger minneadressering, men synes alikevel at 2.3 gig høres litt lite ut med tanke på at stasjnære pcer med 32 bit os normalt viser minst 3 gig minne. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 poenget mitt var at det er ikke noe garanti for det heller (at en stasjonær vil vise 3-3,2) men det er vanligst, og det tror jeg det er på bærbare også, men det varier med hardware. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Husk at RAMen på grafikk-kortet ditt (blandt annet) trekker fra den totale mengden systemet ditt kan bruke. Jeg har eksempelvis 2 stk 8800GTX i SLI med 2x768MB RAM. Altså kan jeg ikke få mer enn maks litt under 2,5gig systemminne. Mange glemmer akkurat dette med skjermkort-minnet, og skjermkort har jo såpass mye RAM i disse dager at det er en betydelig del av det osm kan alokeres ved midnre du bruker 64-bit system. -Stigma Lenke til kommentar
dopus Skrevet 8. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2008 tror jeg skal teste vista 64 på den bærbare. kjører det på den stasjonære uten større problemer. Er bare litt usikker på driverstøtten til bærbar og v64 Lenke til kommentar
Pondus81 Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Husk at RAMen på grafikk-kortet ditt (blandt annet) trekker fra den totale mengden systemet ditt kan bruke. Jeg har eksempelvis 2 stk 8800GTX i SLI med 2x768MB RAM. Altså kan jeg ikke få mer enn maks litt under 2,5gig systemminne. Mange glemmer akkurat dette med skjermkort-minnet, og skjermkort har jo såpass mye RAM i disse dager at det er en betydelig del av det osm kan alokeres ved midnre du bruker 64-bit system. -Stigma Ja, jeg kjører også GTX i SLI, så det var vel derfor det viste så lite. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå