Gå til innhold

Elektro: Lærling eller påbygg år?

NextoN

Anbefalte innlegg

Er enkelt og greit ikke godt å si men ja det smarteste er jo å gå rett i lære sånn egentlig, men jeg har faktisk ingenting imot et skoleår til.. I tillegg er jeg så dum og tenker "kan ikke gå glipp av russetiden".

Jeg er utplassert i et elektro firma, skulle nesten bare spurt sjefen.

Det beste er nok bare å spørre firmaet du har tenk å søke til.

Det sier seg egentlig selv at en arbeidstaker som gir 90 000 til firmaet er mer intresant enn en som ikke gjør det. Men hvis du utmerker deg på noen spesiell måte (flink, smart, hyggelig, lite fravær, etc.) så er det ikke dermed sagt at de ansetter en 17-åring framfor en 18-19 åring. I tillegg har du kanskje lappen, som han på 17 ikke får før om et år.

Det er mye som spiller inn. Dessuten varierer slik ekstremt mye fra bedrift til bedrift. F.eks. i den bedriften jeg jobber i er det en lærling som er 29 år gammel (har ikke gått elektrofag, så han tar det over 4- 4,5 år) og han får hjelpearbeiderlønn ut hele lærlingetiden (som han har krav på). Firmaet kunne selvfølgelig funnet et 17-åring som de får 90 000 i tilskudd for, men nå har det seg slik at de fleste 17-åringer ikke er vant til arbeidslivet osv. så det kan godt hende at det faktisk lønner seg å ansette noen som er mer "moden".

- Jeg skal også gå 4,5 år i læra da jeg først gikk almennfag men så ombestemte meg. Vet noen hvor mye jeg kan forvente å få i lønn da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...