Gå til innhold

Elektro: Lærling eller påbygg år?

NextoN

Anbefalte innlegg

Hei jeg har et lite problem som gjør at jeg ikke klarer helt å velge hva jeg skal gå til neste år. Jeg går på elektrolinjen.

Om jeg går allmenn påbygg og deretter begynner læretid, får ikke bedriften jeg skal jobbe i penger fra staten, tror summen ligger på omtrent 91 000,- kroner. Dermed "vil de ikke ha meg". Har også hørt at de ikke vil ta meg inn engang.

Noen som vet om bedrifter bryr seg om de ikke får den summen av staten?

Endret av NextoN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

klart de bryr seg, dette er jo penger de får gratis!

gå ut i læra du, allmenn påbyggning kan du ta senere.

scenario:

bedriften kan velge mellom deg, som har allmenn påbygg. som er totalt urelevant

og en annen som kommer med 91 000 hvem tror du de velger?

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

kan kansje nevne at jeg jobber som elektriker.

og det er utrolig vanskelig å komme seg inn i et firma uten å komme direkte fra skole, med mindre man allerede har en fot innafor.

hos oss jobber det faktisk en som ikke har gått skolen, men faren hans er bestis med sjefen, så det hjalp nok veldig godt.

Lenke til kommentar

ja det er sant at markedet er veldig godt nå, men du skal isåfall ikke ut før om langt over et år, og markedet har begynt å dale littegrann, jeg kan selvfølgelig ikke gi noen fasit, men kommer med den anbefalingen som jeg tror er den smarteste.

det kan jo dessuten være greit med en pause fra skolebenken etter 12 år :)

Lenke til kommentar

Er enkelt og greit ikke godt å si men ja det smarteste er jo å gå rett i lære sånn egentlig, men jeg har faktisk ingenting imot et skoleår til.. I tillegg er jeg så dum og tenker "kan ikke gå glipp av russetiden".

Jeg er utplassert i et elektro firma, skulle nesten bare spurt sjefen.

Lenke til kommentar
Er enkelt og greit ikke godt å si men ja det smarteste er jo å gå rett i lære sånn egentlig, men jeg har faktisk ingenting imot et skoleår til.. I tillegg er jeg så dum og tenker "kan ikke gå glipp av russetiden".

Jeg er utplassert i et elektro firma, skulle nesten bare spurt sjefen.

Det beste er nok bare å spørre firmaet du har tenk å søke til.

Det sier seg egentlig selv at en arbeidstaker som gir 90 000 til firmaet er mer intresant enn en som ikke gjør det. Men hvis du utmerker deg på noen spesiell måte (flink, smart, hyggelig, lite fravær, etc.) så er det ikke dermed sagt at de ansetter en 17-åring framfor en 18-19 åring. I tillegg har du kanskje lappen, som han på 17 ikke får før om et år.

Det er mye som spiller inn. Dessuten varierer slik ekstremt mye fra bedrift til bedrift. F.eks. i den bedriften jeg jobber i er det en lærling som er 29 år gammel (har ikke gått elektrofag, så han tar det over 4- 4,5 år) og han får hjelpearbeiderlønn ut hele lærlingetiden (som han har krav på). Firmaet kunne selvfølgelig funnet et 17-åring som de får 90 000 i tilskudd for, men nå har det seg slik at de fleste 17-åringer ikke er vant til arbeidslivet osv. så det kan godt hende at det faktisk lønner seg å ansette noen som er mer "moden".

Lenke til kommentar

Være obs på at firmaet likevel får en sum selv om jeg går påbygg. Tror denne summen ligger på rundt 30 000. Bedriften har rett til penger av staten for å lære meg opp. Tingen er jo at jeg går skole bare at jeg jobber og blir opplært i en bedrift. Er bare det at bedriften ikke får like mye penger.

Personlig tror jeg et år til med skole er bare en bonus. Hvis jeg går lære og tar fagbrevet tviler jeg sterkt på at jeg noengang kommer til å gå allmenn påbygg uten videre. Blir nok ikke særlig kult å begynne på skolebenken igjen.

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for lærlingjobben og bli ferdig med elektrikerutdannelsen først som sist.

Jeg har selv tatt fagbrev som elektriker for å så studere Forkurs ved Høgskolen i Oslo. Dette forkurset lar meg søke videre på maritim og ingeniørutdanning ved høyskoler i Norge. Derimot kan jeg ikke søke meg på universitet uten å ta opp noen fag som privatist først, men dette er heller ikke målet mitt.

Hvorfor føler du deg ikke klar for arbeidslivet? Er det ansvaret, føler du at du mangler kompetanse, føler du at du vil slæcke'n litt lenger?

Lenke til kommentar

Ja siden jeg er utplassert tre ganger uken og tjener 0 kroner timen har jeg fått et litt kjipt inntrykk av arbeidslivet. Kjedelig å gå og være usikker å spørre elektriker for hver lille ting pga redd for å gjøre feil. Blir en veldig "kald" jobb.

Føler egentlig for å "slæcke" an litt lenger. Snakket med en lærling sist gang jeg jobbet, han sa at det var noe drit i begynnelsen men nå et par måneder senere var det helt ok.

Tenker ang skoleåret, har litt lyst til å slacke an litt med venner og kosefyll i helgene egentlig men er usikker. Søknadsfristen går jo ut 1. mars.

Lenke til kommentar

Lærlinglivet blir absolutt ikke som det var å være utplassert. Det kan jeg si med en gang. Det er utrolig lite "skolegutter" kan gjøre. De fleste har flaks om de i det hele tatt får lov til å koble litt.

Som lærling skal du spørre elektrikeren om hver minste lille ting, for meninga med læretida er at du skal lære å gjøre jobben. På skolen lærer du teori, i arbeidslivet lærer du praksis. Du kan gjerne være redd for å gjøre feil, men du må også huske at du skal gjøre feil.

Det eneste som er forskjellen i situasjonene er om du arbeider sammen med en kjempegrei kollega eller en rass. Men det gjelder også å lære å takle rasshøla.

Hvordan lærlingtida er, kommer helt an på hvor innstilt du er. Om du er opptatt av å lære og tilegne deg kunnskap lærer du veldig fort å jobbe selvstendig, noe montørene fort ser og da får du også mer ansvar og bedre oppgaver.

Lenke til kommentar

Ja lærling livet er sikkert bedre enn å være utplassert. Men så lenge det ikke kan skade å slacke an på skolen og deretter gå læretid vil jeg egentlig gjøre det.

Men får undersøke litt mer hva konsekvensene blir med skoleåret. Jeg har jo brukt opp min treårige rett til skolegang etter påbygget.

Lenke til kommentar

Jeg er selv utdannet elektrikker, jeg går nå almenpåbygning med noe realfag i tilleg.

Jeg vurderer å søke høyskole når jeg er ferdig. Siden jeg ikke var helt bestemt hva jeg vill gjøre etter læra valgte jeg almenpåbygniing framfor forkurs på høyskole.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg søkt meg inn i en bedrift som lærling etter yrkesskolen. Så kan du bruke de 2,5 årene til å tenke ut hva du vil gjøre senere. Det er heller ikke dumt å ha et fagbrev hånden, hvis du skulle studere senere.

Når det gjelder læra, er det noe HELT annent enn å være utplassert. Er du dyktig og står på for du mer ansvar og jobben blir mye mer trivelig. Du kommer også til å tjene mye penger i løpet av 2.5 årene som lærling.

Det som var vanskelig for min del, var overgangen fra elektrikker å tjene penger til å studere og ikke tjene penger.

Men er du heldig sånn som jeg er, får du permisjon fra jobben, men muligheten til å komme å jobbe overtid og i ferier.

Lenke til kommentar

Kuffe du frister meg ekstremt mye til å begynne i lære. Virker veldig greit å ha et fagbrev i hånden osv. Men jeg tenker at jeg blir ferdig med skolegangen først. Så slipper jeg å gå almen påbygging senere.

Det er jo ikke gale å gå almen påbygg hvis du får læreplass.

Edit: Skal søke både skole og lære. Slik at hvis ikke jeg kommer inn på ønsket skole eller skifter mening. Går jeg lære.

Endret av NextoN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...