Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi har to servere som kjører omtrent samme programvare, Begge er mid end FSC-servere med 2003 standard og 4 GB minne. Den ene har x64 windows og den andre x86. Den største forskjellen i programvare er Exchange 2007 mot 2003. Her skal selvfølgelig minnebruken variere en del, men jeg stusser på andre områder også.

Serveren med x64 har litt over 4 GB commit charge til vanlig. x86 ligger på 1,3. Exchange utgjør en del av dette, men jeg ser at de fleste andre servicene som bruker en del minne ligger på rundt 100% større forbruk på x64-serveren. Er dette normalt? Det er smått irriterende at denne serveren faktisk page en god del når en nesten identisk x86-server bruker under halve minnemengden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Exchange 2007 bruker mye mer minne enn Exchange har gjort tidligere. Men det er ikke så galt som det kan se ut til, det aller meste er bare caching og skal frigis dersom andre applikasjoner har behov for det.

Har installasjoner på både 4 og 8 GB RAM og trenden er lik på begge, også med likt antall brukere. store.exe tar mer og mer plass ettersom dagene går, men den stopper til slutt.

Lenke til kommentar

Det var forventet at Exchange brukte vesentlig mer minne - spesielt med alle roller på samme server. Exchange ligger vel på rundt 1,6 GB totalt, som er akseptabelt (selv om det er hårreisende mye i forhold til faktisk datainnhold).

Det som er merkelig er at store.exe fortsetter å spise minne over fysisk tilgjengelig mengde. Jeg stusser også over at andre prosesser også bruker vesentlig mer minne enn på x86. Et godt eksempel er Backup Exec 11D, som kjører på begge servere. Minneforbruket er grovt regnet 103% høyere på x64 enn x86 for samtlige BE-prosesser.

Derfor lurer jeg på om x64 er mer rundhåndet med minnetildeling enn x86. Sett bort fra Exchange bruker x64-serveren vår fortsatt mer minne enn tilsvarende SBS-servere til dobbelt så mange brukere med samme programmer og tjenester + exchange 2003.

Lenke til kommentar

Som Tyldum sier, så bruker Exchange så mye RAM som det er tilgjengelig og frigir litt av dette til programmer som ber om RAM. At det skal være forskjell mellom 32 og 64 nit kan godt være, men har du faktisk sjekket om Win reduserer mengden RAM til Exchange når du fyrer opp en applikasjon som bruker en del minne? BackupExec er ikke er særlig godt eksempel, da alle servicene ligger allerede i minnet. Fyr opp f.eks IE og åpne mange sider, så ser du om RAM bruken til Exchange går ned.

Lenke til kommentar

Greit nok at Exchange skal bruke ledige ressurser, men når det fører til et forbruk 20% over fysisk minne er det litt plagsomt. Jeg trodde forøvrig Exchange 2003 skulle gjøre det samme, men 2007 er visst mer effektiv i å snappe til seg ledige ressurser :)

Serveren kneler av og til, og jeg har ikke klart å finne noen annen årsak til dette enda. Da samtlige applikasjoner bruker vesentlig mer minne enn jeg er vant til er dette det første jeg har sett på. Jeg driver også og forsker på om End Pont Protection kan ha en finger med i bildet, men har ikke kommet til noe entydig svar der enda.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det ligger i naturen at Win2k3 64bit bare i seg selv vil kreve mer minne og det at applikasjonen som også kjøres er 64bit vil jo også kreve sitt.

Nå har ikke jeg kravspeken for 32bit vs 64bit, men på generelt basis så bør man gi mer fysisk minne til et 64bit Os enn det man gjør for et 32bit.

The problem is partially that 64-bit operating systems use more memory than 32-bit operating systems, and we didn't add enough memory to compensate for the difference.

Så her kan det da være snakk om at dere burde ha gitt 64bit OSet så mye som 8GB minne mot 32bit serveren. Nå kjenner ikke jeg til den serveren dere bruker, men det er jo ganske billig med minne i dag mot prisen for 1-2år siden, så dette burde ikke være noe større problem.

Ellers så ser jeg generelt sett at man "henger seg opp" i at jo mindre minne et system bruker jo bedre er det. På en annen side ser man at jo mer minne du har installert på et 64bit system så vil OS og applikasjoner ta bruk mer av dette i begynnelse, dette er da for å unngå at det swapes hele tiden.

Så hvis 64bit OSet kneler hele tiden som du sier, dytt inn mer minne.

Frank

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...