Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Informasjonsteknologi som programfag 2. og 3. klasse

Anbefalte innlegg

Skal søke på vgs innen 1. mars og har lyst til å gå IKT service fag 2. året. Derfor vil jeg søke service og samferdsel 1. året. Er det smart? Her i Bergen er det ingen skoler med IKT linjer første året. 3. året skal jeg ha påbygging til studespesialisering og ta IT utdanning på universitet. Noen forslag til andre retninger eller programområder jeg kan gå?

Og en ting til; hvis noen har erfaringer med skoler i Bergen, helst åsane, ville det hvert flott.

1. Service og Samferdsel (søke før 1. mars)

2. IKT driftsfag

3. Påbygging til studiekompetanse

-----> IT-utdanning på universitet

Endret av siindre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå er Photoshop og hekling to forskjellige ting da. ;)

hehe, så sant så sant... Men er det KUN digitalt? Medier og kommunikasjon? For med en gang det kommer til ting jeg må skissere osv blir jeg helt blank. Og hvertfall om det involerer leire, gips eller lignende. Photoshop og alt som har med PC og gjøre høres interessant ut.

Lenke til kommentar

Endrer tittel og spørsmål på denne tråden :)

Har bestemt meg for og heller gå Studiespesialisering 1. året. Så 2. og 3. året skal jeg gå realfag med programfagene Informasjonsteknologi, matte r også engelsk tror jeg. Høres det ut som en god plan? Er programfaget informasjonsteknologi i 2. og 3. klasse vansklig?

Legger ved en link som beskriver programfagetInformasjonsteknologi

Lenke til kommentar

Takk for svar. Kan vel trygt si jeg er over middels intressert ja, og har en del peiling. Men når det kommer til f. eks databaser er jeg helt blank. Men det er databaser jeg har lyst til å jobbe med. For øvrig har jeg lyst til å ta Bachelor i Informasjonsteknologi på UiB, universitet i Bergen. Der står det at jeg bør ha 3MX. Hva må jeg velge for å oppfylle det?

Lenke til kommentar

3MX er den gamle standaren. Tilsvarane matte på den nye standaren vert R2. For å kunne ta R2 så må du ta 1T første året, R1, andre året og R2 tredje året.

Viss du velgjer R1 andre året så får du frigjort nokre ekstra timar til valfag, dvs. du må ha 4 valfag i staden for 3. Då kan du til dømes ta R1, IT1, Fysikk 1 og X-matte, (X-matte er 3-timers fag). Eller viss du ikkje har noko i mot å ha 32 timersveke (30 som er vanlig) kan du velgje eit anna 5-timars fag istaden for X-matte, til dømes Internasjonal Engelsk.

Eg sjølv har faga: R1, IT1, Fysikk1 og Kjemi1. (Altså 32-timersveke) Å ha R1, Fysikk1 og kjemi1 er bortimot den tyngste fagkombinasjonen ein kan få, så då er Informasjonsteknologi eit greit "kvile-fag" (i forhald til den nevnte fagkombinasjonen) for dei som har litt grunnkunnskaper innafor dette :)

Til neste år så må eg ha eit fag mindre, så då ryk kjemien :p

Lenke til kommentar
3MX er den gamle standaren. Tilsvarane matte på den nye standaren vert R2. For å kunne ta R2 så må du ta 1T første året, R1, andre året og R2 tredje året.

Viss du velgjer R1 andre året så får du frigjort nokre ekstra timar til valfag, dvs. du må ha 4 valfag i staden for 3. Då kan du til dømes ta R1, IT1, Fysikk 1 og X-matte, (X-matte er 3-timers fag). Eller viss du ikkje har noko i mot å ha 32 timersveke (30 som er vanlig) kan du velgje eit anna 5-timars fag istaden for X-matte, til dømes Internasjonal Engelsk.

Eg sjølv har faga: R1, IT1, Fysikk1 og Kjemi1. (Altså 32-timersveke) Å ha R1, Fysikk1 og kjemi1 er bortimot den tyngste fagkombinasjonen ein kan få, så då er Informasjonsteknologi eit greit "kvile-fag" (i forhald til den nevnte fagkombinasjonen) for dei som har litt grunnkunnskaper innafor dette :)

Ok, tusen takk. Det forklarte en del :)

Hva syns du om IT programfaget? Lærer du noe, eller er det bare basics innenfor software? Som nevnt tidligere kan jeg ingenting om databaser og lignende, men har veldig lyst til å lære mer om det.

Edit: en ting til, hvilken skole i hvilken by går du på?

Endret av siindre
Lenke til kommentar

Man visstnok ikke ha T-matte i første klasse, i følge Udir, men man er selv ansvarlig for å lese seg til det grunnlaget R1 forutsetter (som da er T-pensumet).

Jeg har samme fagkombinasjon som deg, og man er ikke nødt til å ta vekk et fag for tredjeåret. Jeg har søkt de samme fire fagene for tredjeåret. Da har jeg forsikret meg om at jeg kan bytte fag dersom det passer med et annet oppsett, noe jeg er temmelig sikker på at det er (altså, om jeg ikke vil ha IT p.g.a. at timeplanen blir hullete og mange sene dager, hopper jeg inn på fysikk, kjemi og R-matte-kombinasjonen, som jeg vet mange andre har).

Noen lurer fælt på hvorfor jeg gidder, men IT garanterer nærmest en god karakter for en stakkars nerd, og om det fyller ut hulltimer jeg antagelig ikke hadde giddet å arbeide med lekser i uansett, er det vel full jubel. :)

Til trådstarter:

Det er gjerne svært grunnleggende kunnskap i ulike områder, men det kan fort være kjekt å ha vært borti ting og tang. Det forutsettes som regel ingen forkunnskap i faget.

Jeg lærer en del, men man har ingen følelse av at det er veldig mye mer enn "på liksom" til tider. Men, som noen påpekte i en lignende tråd, det har noe med læreren å gjøre. Hun kan nemlig ingenting.

Lenke til kommentar
Til trådstarter:

Det er gjerne svært grunnleggende kunnskap i ulike områder, men det kan fort være kjekt å ha vært borti ting og tang. Det forutsettes som regel ingen forkunnskap i faget.

Jeg lærer en del, men man har ingen følelse av at det er veldig mye mer enn "på liksom" til tider. Men, som noen påpekte i en lignende tråd, det har noe med læreren å gjøre. Hun kan nemlig ingenting.

Ok, virker vel greit det. Er bare intressert i å tilbringe litt tid på skolen i ett fag jeg kan og liker. Så får vi bare se med lærerne. Blir en spennende tid fremover, hehe.

Lenke til kommentar

Har selv IT, R1, Fysikk 1 (og Markedsføring og Ledelse), noe som jeg synes er en grei kombinasjon.

Som andre også sier her, er IT ikke noe vanskelig dersom du har litt forkunnskaper. Jeg synes det nesten bare blir kjedelig i noen timer, ettersom det gås gjennom ting jeg allerede har funnet ut :p

Vær obs på at de fleste videregående skolene bruker nok Access, noe som er et !"#¤%%-program, etter min mening. Men, men. Du lærer litt basic innenfor data generelt, databaser og hjemmesider (vi skal ha Photoshop, Flash og Dreamweaver innenfor hjemmesider).

Ellers hvis du tenker på å bli ingeniør (eller noe i den retningen) burde du ta med deg matte og fysikk (og evt. kjemi). :)

Lenke til kommentar
Ok, tusen takk. Det forklarte en del :)

Hva syns du om IT programfaget? Lærer du noe, eller er det bare basics innenfor software? Som nevnt tidligere kan jeg ingenting om databaser og lignende, men har veldig lyst til å lære mer om det.

Edit: en ting til, hvilken skole i hvilken by går du på?

Ser ut som du har fått svar på det meste allereie, men eg kan jo ei mi meining. Eg synst IT er eit kjekt fag, og eg føler at eg lærer mykje også. (spør og grev litt ekstra når eg føler at det som vert gjennomgått er for "enkelt" ;) ) Særleg innanfor databasar der eg ikkje kunne noko som helst i frå før har eg lært ein god del.

Når det gjeldt skule så går eg på Garnes videregåande skule, litt utanfor Bergen...

Endret av Sinten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...