jvc1986 Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Hørte idag en som hadde kontaktet en Expert butikk for å spørre om kamera, samtalen artet seg noe ala slik: Kunde: Hei! Har dere Ixus 75 Expert: Nei, men vi har et Samsung S630 Kunde: Ok, men det er vel et dårligere kamera? Expert: Neida, det er samme oppløsningen så det er ikke noe forskjell. Kunde: Men kvaliteten på linsene i objektivet og størrelse på sensor har vel endel å si? Expert: Neida, objektivet er bare glass så det er ingen forskjell, så lenge det er samme oppløsningen på sensoren så er det likt. Kunde: Tror ikke jeg vil handle hos dere, farvel. Ser for meg hvordan ting kan bli hvis man ender opp med bare slike altmulig butikker, liten eller ingen spesialister på noe. Dog er dette noe av det dårligste jeg har hørt om, forhåpentligvis unntaket fremfor regelen. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 (endret) Haha, stemmer den samtalen så må dette virkelig være det mest latterlige jeg har hørt. At det finnes udugelige folk i denne bransjen er nok ganske så sikkert ja. Endret 8. februar 2008 av andrull Lenke til kommentar
fox Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Du kan forvente sånt når du handler på expert, ikke på en skikkelig kamerabutikk Lenke til kommentar
Anew Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Jepp! I fotobutikker blir du forsøkt lurt trill rundt på mye mer sofistikerte måter og med mye finere ord. Fotovideoselger: Denne Sigma 17-70 til bare 1000 kroner ekstra kjører bulldozer over Nikons 18-70. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 De kan ivhertfall gi deg et riktig svar hvis du spør dem. I motsetning til ekspert (som i dette tilfellet) kommer med regelrett løgn. Lenke til kommentar
ShaNickolas Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 "Nintendo Wii resirkulerer alle andre konsoller" Lenke til kommentar
Anew Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 kommer med regelrett løgn. Denne Sigma 17-70 til bare 1000 kroner ekstra kjører bulldozer over Nikons 18-70 Poenget mitt er bare at selgere er selgere uansett hvor de jobber, og de ser det som sin primære oppgave å selge. Litt som "kunderådgivere" i banker altså... (ja, jeg har en mørk historie som selger) Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Ja det er klart en aldri kan stole fullt og fast på en selger. Forum + Netthandel = godt kjøp. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Ja det er klart en aldri kan stole fullt og fast på en selger. Forum + Netthandel = godt kjøp. Nåja. Er da en del synsing og mening på diverse forum også. Og hvis du kjøper noe på nettet og det er produksjonsfeil på det, da er det selvfølgelig helt greit å pakke det ned igjen og vente i en uke eller tre på nytt produkt, i forhold til å gå til en butikk og få bytta varen samme dag? Du skal ikke undervurdere verdien av en butikk/selger å henvende seg til.. Når det er sagt, er den Expert-historen ganske utrolig og jeg skjønner ikke hvordan en selger kan få seg til å si sånt. Jeg er selv selger i en annen kjede og vi sørger alltid for at kunden får korrekt informasjon. Dersom man ikke kan det selv er man pålagt å spørre en annen selger om det eller finne ut av det på annet vis. Men alt som får kunder til å rømme fra Expert er greit for meg! Har hørt andre historier fra en Expertbutikk hvor de solgte mac, men ingen selgere visste noe som helst om maskinene.. Virker temmelig useriøst om det er sant... Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 (endret) Ja Nåja. Er da en del synsing og mening på diverse forum også. Og hvis du kjøper noe på nettet og det er produksjonsfeil på det, da er det selvfølgelig helt greit å pakke det ned igjen og vente i en uke eller tre på nytt produkt, i forhold til å gå til en butikk og få bytta varen samme dag? har langt bedre erfaring fra å sende produkter tilbake til nettbutikker enn vanlige buttikker. På nettbutikk har du 14 dagers returrett uansett hva, ogd ette er en stor fordel om du finner ut at produktet ikke fungerer slik du hadde forventet. Ellers er det selvfølgelig godt å kunne litt kildekritikk. Langt ifra alle forummedlemmer som må tas som god fisk, eller nettsteder for den saks skyld. Har heller aldri hent at jeg har fått den opp i trynet at det er kjøpers egen feil at produktet er ødelagt ved nettkjøp. (virker som om nettbutikker er mye greiere sånnsett) Du skal ikke undervurdere verdien av en butikk/selger å henvende seg til.. Nja, etter hva jeg har erfart så har de ikke stort mer å komme med enn å peke hvor du finner varen i butikkhyllene. Mye bedre og mer korrekt informasjon her på forumene. Endret 8. februar 2008 av andrull Lenke til kommentar
Hotvedt Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Jobber selv i en detaljhandel, og har ansvaret for alt av reklamasjoner, og det er utrolig hvor mye rart kunden kommer tilbake med! Mye av det er brukerfeil, men en del er også produktfeil, og da får man selvfølgelig ny vare.. Skjønner meg ikke på butikker som nekter kunde ny vare når det opplagt er noe galt med produktet, butikken taper jo ikke på det uansett(får ny vare/sum refundert ifra grossist).. Lenke til kommentar
bar1 Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Ikke bra selger det der. Vi får håpe det bare er en råtten potet i bingen Jeg har både Samsung S630 og Canon Ixus 950. Må si at i de fleste situasjon så tar S630 like bra bilder som 950. Når det gjelder kvalitetsinntrykk, responstid (oppstart, bilde til bilde, blitz), bilder ved bruk av digital zoom og videokvalitet er 950 bedre (men ikke kr 1500 bedre). Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Skjønner meg ikke på butikker som nekter kunde ny vare når det opplagt er noe galt med produktet, butikken taper jo ikke på det uansett(får ny vare/sum refundert ifra grossist).. Er jo ikke alltid det er opplagt dog. Lenke til kommentar
Hotvedt Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Neinei, men når jeg får tilbake for eksempel en kaffemaskin som nekter å lage kaffe, da får selvfølgelig kunden en ny en, eventuelt sender vi den inn til serviceverksted.. Mange som skylder på kunden med en gang, og det blir for dumt.. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Poenget mitt er bare at selgere er selgere uansett hvor de jobber, og de ser det som sin primære oppgave å selge. Litt som "kunderådgivere" i banker altså... (ja, jeg har en mørk historie som selger) Da tror jeg det forteller mer om deg enn de fleste selgere i seriøse forretninger . Om man gir feil informasjon, så blir man lett avslørt, og da mister man de kundene. Ja, jeg vet at min oppgave er å selge, men jeg vet at jeg selger mer ved å være oppriktig og ærlig, enn å prøve å lure folk. Mulig noen ikke klarer å skape såpass stor tillit hos folk til at de ved å være ærlige faktisk selger ting, og derfor må lure folk i stedet. Men jeg vet at de som skaper tillit hos andre, over tid selger mye mer enn selgere som må ty til ufine metoder. Noen av disse har sikkert såpass mangelfull kunnskap at de bare prater svada på en slik måte at det høres fornuftig ut. For eksempel så er jeg for tiden veldig glad i å selge at kamera som jeg oppriktig mener er meget bra for mer avanserte brukere. I følge Anew burde jeg nok ikke solgt dette kameraet, ettersom butikken jeg jobber i, har 60-70 kroner fortjeneste på det. Men enden på visa, er at minst en av de som kjøpte dette kameraet i ettertid har sendt et titalls venner til oss for å handle kamera ettersom vi ga riktig og god service. Hadde vi solgt han et dårligere kamera, med høyere fortjeneste, hadde vi nok mistet flesteparten av disse "ekstra-kundene". Tidligere i dag anbefalte jeg en kunde sterkt å velge D40 fremfor D40x. Den aktuelle kunden ville ikke hatt noen bruk for de fire ekstra megapikslene. Det hadde hun sikkert ikke forstått, men hun blir jo veldig fornøyd når hun faktisk blir anbefalt å kjøpe noe som er litt billigere, fordi det er like bra for henne. Jeg vet at jeg selger mye fordi jeg er ærlig... og om jeg "lurer" folk, så er det rett og slett enten en misforståelse eller at jeg har en motsatt oppfatning av et eller annet enn det kunden har. Det er ytterst sjelden at vi mistolker en kundes behov, slik at han/hun kommer innom og er misfornøyd med kameraet. Skjer vel et par-tre ganger i året? Men da bytter vi det selvsagt i noe som passer kunden bedre. Så kommentarer som at det er bedre å kjøpe på nettet, på bakgrunn av at folk som ikke vet hele sannheten uttaler seg, blir helt unødvendige i dette tilfellet. Nei, dette er ikke personhets mot noen enkelte, men mot den "gruppen" av uærlige selgere som finnes der ute. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 (endret) Nja, etter hva jeg har erfart så har de ikke stort mer å komme med enn å peke hvor du finner varen i butikkhyllene. Mye bedre og mer korrekt informasjon her på forumene. Tror du må bytte butikken du handler hos Det finnes faktisk seriøse butikker i de fleste kategorier. Men noen ganger er man uheldig, og tror at størrelse og utseende faktisk betyr noe (de største butikkene med penest innredning er ikke alltid best på andre ting). Expert og andre større kjeder har veldig varierende kvalitet på selgere, men de mer seriøse faghandlene har stort sett mye mer kunnskap og service å skilte med. Og jeg hører utrolig mye rare påstander fra kunder som har brukt forum for å få tips til hva de skal kjøpe. Angående netthandel og returrett, så er den genial. Men du kan ikke bestille for eksempel 5 kamera, prøve alle og så sende de tilbake uten å måtte betale for alle kamera og vente på refusjon for de fire du sender tilbake, samt å betale frakten tilbake. Antakeligvis blir du svartelistet av nettbutikken også. I en butikk kan du prøve alle kameraene før du kjøper (noe av det viktigste, spesielt ved kjøp av kamera og speilrefleks, er å prøveholde og prøveknipse litt). Du vil, ved kjøp av et kamera på netthandel, aldri vite om du ville blitt mer fornøyd med andrevalget. Og angående service, så skjer det veldig ofte at en kunde har et problem der vi trykker på én knapp og kunden får et fungerende kamera igjen, sekunder etter de leverte det inn. Hadde samme person kjøpt kamera på nett, hadde de sendt kameraet tilbake til nettbutikken, ventet 3-4 uker på å få det tilbake, og måtte betalt 4-500 kroner i feilsøkingsgebyr samt frakt og så videre. Ja, det er mange fordeler ved å handle i butikk, spesielt om man handler hos en seriøs aktør Og faktisk så er flere butikker like billige eller billigere enn nettbutikkene for tiden. Endret 8. februar 2008 av Super8 Lenke til kommentar
Anew Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 (endret) Poenget mitt er bare at selgere er selgere uansett hvor de jobber, og de ser det som sin primære oppgave å selge. Litt som "kunderådgivere" i banker altså... (ja, jeg har en mørk historie som selger) Da tror jeg det forteller mer om deg enn de fleste selgere i seriøse forretninger Jeg gidder ikke å engasjere meg i en butikk vs. nett-debatt. Det syns jeg er komplett uinteressant. Imidlertid var eksempelet mitt hentet fra Fotovideo, som de fleste vel vil hevde er/var en seriøs butikk med kompetente selgere? Du husker vel at vi hadde en flere D80-kjøpere her på forumet, som var blitt lurt av Fotovideo til å erstatte kitobjektivet med en Sigma 17-70 mot et mellomlegg? Mao. er faghandel definitivt ingen garanti for gode råd - med mindre man definerer "fotofaghandelen" som "et lite hull i veggen på Karl Johan" da... Endret 8. februar 2008 av Anew Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Du husker vel at vi hadde en flere D80-kjøpere her på forumet, som var blitt lurt av Fotovideo til å erstatte kitobjektivet med en Sigma 17-70 mot et mellomlegg? Joda, men så har jo FotoVideo gått konkurs også da. Var da mitt poeng om å være ærlig mot kundene så dårlig? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Du husker vel at vi hadde en flere D80-kjøpere her på forumet, som var blitt lurt av Fotovideo til å erstatte kitobjektivet med en Sigma 17-70 mot et mellomlegg? Joda, men så har jo FotoVideo gått konkurs også da. Var da mitt poeng om å være ærlig mot kundene så dårlig? Synes ikke det - jeg trives med ærlige selgere; særlig når de klarer å trekke frem noe positivt med alle merker de selger. FotoVideo var fæl til å til å pushe Canon og Sigma før; men jeg sitter selv med en følelse at de hadde skerpet seg betraktelig det siste året. Synd at de ble litt "stormannsgale". Tom Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 (endret) Jepp! I fotobutikker blir du forsøkt lurt trill rundt på mye mer sofistikerte måter og med mye finere ord. Fotovideoselger: Denne Sigma 17-70 til bare 1000 kroner ekstra kjører bulldozer over Nikons 18-70. Hehe, du får sagt det... Men forskjellen er jo at de i fotobutikken faktisk VET at det er en forskjell, noe de på Expert ikke gjør... Fikk lyst å tulleringe ned til nermeste elkjøpt butikk jeg nå! Så at de solgte noen nikon og canon kameraer, og noe objektiver, se om de har peil .... bare passe på at jeg ikke treffer noe som kan det, da blir det pinlig Endret 8. februar 2008 av Mr. Olsen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå