onslow123 Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Hvor varelageret skal ligge kjempes det om på bakrommet i alle bransjer. Skal det ligge i: - Butikken ute i distriktet? - Kjedehovedkvarteret i Oslo? - Importøren i Oslo? - Europahovedkvarteret i f.eks. Nederland? - Produsenten i Taiwan? Globaliseringen kommer til medføre flere sentrale varelager. Etterhvert om du bestiller et objektiv fra en norsk nettbutikk (eller for den saks skyld i en fysisk butikk) så kan det like gjerne bli pakket og sendt direkte fra produsenten i Taiwan eller Europalageret i Amsterdam. Lenke til kommentar
Darth Kjell Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Varelager ER en stor risiko da varene er dødkapital helt til de går ut døren, og ved store varelager risikerer man at enkelte varer ikke blir solgt til tiltenkt pris. Hvis man ikke greier å selge varen til dette, og må dumpe den til en pris som er så lav at man går i minus, kan man risikere at man må selge 10-50 varer til fullpris bare for å dekke inn den ene varen. Det ideelle er jo å enten har et varelager som har en hurtig omsettningsrate, eller å få varene sendt rett fra leverandørs lager til kundene. Dette er spesiellt risikabelt for bedrifter som selger elektronik/datautstyr. Her detter prisene hele tiden, og nye modeller kommer på løpende bånd. Hvis man ikke får solgt produktet rimelig raskt taper man penger. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Uansett, FotoVideo er oppe igjen, og jeg håper at de klarer å riste dette av seg, og igjen fremstå som en av norges mest kompetente fotohus. I følge rykter, så kommer den nye eieren til å legge ned butikken i Trondheim og Bergen, og kutte antall årsverk fra 70 til 20. Det er ganske drastiske kutt, men nødvendige. Det lover godt for videre drift. Men prisene bør de nok gjøre noe med. De er dyrere enn de fleste konkurrentene på veldig mye. Blant annet selger de EOS 1Ds Mark III til 10.000 kroner mer enn der jeg jobber, Powershot G9 til 500 kroner mer, en tusenlapp mer på nye 450D kit og Nikon D300, 1300 kroner mer på Olympus E-510 dobbeltkit (og dette er bare eksempler). Å leve på ryktet "billigst" holder bare en viss stund til folk forstår at prisene er skrudd kraftig opp. For dette er ganske dramatiske forskjeller. Slike forskjeller kan lett kjøre Fotovideo i grøfta igjen, ettersom service betyr lite for de fleste, om prisene er for høye. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Leiarane av Butikken i Bergen ville uansett ikkje fortsetje under FotoVideo, men halde seg utanfor kjeder: http://www.bt.no/lokalt/bergen/article506345.ece http://www.bt.no/lokalt/article506459.ece Lenke til kommentar
cmi Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Er hele fotovideo kjeden nede nå? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Er hele fotovideo kjeden nede nå? Nei. FotoVideo Oslo er på beina igjen. Var en tur innom igår. Hvis ikke det har skjedd noe nytt idag da. Tom Lenke til kommentar
cmi Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Var bare en som sa til meg at fotovideo i Trondheim var stengt Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Var bare en som sa til meg at fotovideo i Trondheim var stengt Det stemmer nok. Det ser ut som om det kan ordne seg i Bergen, men jeg har ikke hørt noe om Trondheim. Tom Lenke til kommentar
cmi Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 (endret) hmmm, ok, trodde ikke denne bedriften kunne gå så på raua Endret 14. februar 2008 av cmi Lenke til kommentar
GLN Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Tror at FotoVideo butikkene i Bergen ¨å Trondheim vil starte for seg selv, eller gå inn i en annen kjede, har lest det en plass. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Seks innlegg lengre opp til dømes ... Men det gjeld berre butikken i Bergen, veit ikkje kva som skjer med den i Trondheim. Lenke til kommentar
Jamm Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 (endret) Har noen tanker vedrørende "gjennoppstandelsen" til FotoVideo. En av årsakene til konkursen, i følge Roar, var lav US Dollar kurs. Er den blitt noe bedre etter konkursen? Skal man kjøpe litt foto utstyr, sparer jeg som kunde på å kjøpe en Tur-Retur billett til New York med hotell, opphold og taxi. Selv om jeg betaler "Sales Tax" og moms på varene har jeg spart penger. For ikke å nevne opplevelsen med shopping i f.eks. NY. Når forhandlere her på berget begynner å klage når kundene velger å kjøpe fra andre steder er det er sykdomstegn som Importørene må ta på sin kappe. Importørene er blinde når de tror at vi her på berget trekker "nisseluen" ned over øynene og godtar alt. Med dagens internett baserte shopping bør importørene stikke fingeren i jorda å innse virkeligheten. Det er ikke sikkert at FotoVideo, som nå gjennoppstår, vil overleve i virkelighetens harde verden uten at Importørene innser sin besøkstid og gjør at marginen på kjøp/salg blir til å leve med. Edit: Alle ledd av vare kjeden må jeg som kunde betale. Som Norsk kunde bli kjeden ganske lang, Produsent - Europa Import - Scandinavia Import - Norsk import - Forhandler. Der blir mange "Glasshus" og kontorer som jeg skal finansiere. Mistenker at kundene "Over There" har et par mindre "Glasshus" og kontorer å finansiere. Endret 16. februar 2008 av Jamm Lenke til kommentar
Darth Kjell Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Du må ikke glemme at de i Norge skal ha norsk lønn, ikke amerikans minstelønn. Nå har man også MYE lengre reklamasjonsrett på mange produkter i Norge. Dette gjør produktene litt dyrere. Å si at elektro-bransjen tar for høy fortjeneste på produkter blir litt feil. Alt er dyrere i Norge enn i resten av verden. Tror du en banan er rimelig i Norge i forhold til i Latin-Amerika? Lav dollarkurs er ikke noe stort problem i seg selv. Det er noe man bare må ta med i beregningene. Problemene starter hvis valutakursen svinger kraftig og uforutsigbart. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 @Jamm: Du har både et og flere poeng her, selv om forklaringen faktisk i de fleste tilfeller primært to andre forhold. Husk at omtrent alle aktører i foto og videomarkedet er Japan, Korea, Taiwan baserte. Forhold nr 1 er at det skjer en prisdiskriminering av det Vest-Europeiske markedet hos omtrent alle verdensomfattende aktører. Markedet oppfattes jevnt over som mer betalingsvillig enn f.eks. det amerikanske. Husk ellers at svært få av aktørene har europeiske importører, men jevnt over har en europeisk avdeling (datterselskap). Det er disse som setter prisen i det europeiske markedet. Det er en del unntak, f.eks. de fleste komponenter til data. Forhold nr 2 er at mer og mer av salg mellom Østen og Europa skjer i Euro. I og med at Euro etterhvert har blitt en mye sterkere valuta enn dollar, virker dette også negativt. Når det gjelder frittstående importører, har vel de ikke mye de skulle ha sagt - de kan klage til den europeiske "avdelingen" av produsenten (uten at det hjelper tror jeg. De "norske avdelinger" av produsenten gjør nok heller dette bevist så lenge bortfallet ikke er særlig stort. Realiteten er nok at det fremdeles er relativt liten andel av totalt salgsvolum som skjer fra f.eks. USA. Lenke til kommentar
Jamm Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Lav dollarkurs er ikke noe stort problem i seg selv. Det er noe man bare må ta med i beregningene. Problemene starter hvis valutakursen svinger kraftig og uforutsigbart. Tror ikke at de Norske Importørene betaler i US Dollar til det Europeiske mellomleddet. Tror heller ikke at det kontoret i Nederland, som ikke produserer noe annet enn papir, betaler de Asiatiske produsenten med US Dollar heller. Et Europeisk og Scandinavisk Import mellomledd er det jeg som kunde som holder liv i. Når prisforskjell inklusiv frakt og moms på et enkelt objektiv (Nikkor AF-S 200-400/4VR) blir opp mot 16.000.- på en USA versjon mot en Norsk er der noe som er fundamentalt feil. Tror ikke at det er den Norske forhandleren som sitter igjen med disse 16.000.- Ser man prisen på Data utstyr har ikke de Norske forhandlere noe å gremmes for. Hvorfor er da Foto utstyr så forskjellig? Der er vel ikke noen som kjøper en farge laser printer i USA for å spare penger? Lenke til kommentar
Jamm Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 (endret) @Jamm:..... Forhold nr 1 er at det skjer en prisdiskriminering av det Vest-Europeiske markedet hos omtrent alle verdensomfattende aktører. Markedet oppfattes jevnt over som mer betalingsvillig enn f.eks. det amerikanske. Husk ellers at svært få av aktørene har europeiske importører, men jevnt over har en europeisk avdeling (datterselskap). Det er disse som setter prisen i det europeiske markedet. Det er en del unntak, f.eks. de fleste komponenter til data ....... Et prisdiskriminert og et mer betalingsvillig Vest-Europeisk marked burde være "gull" verd og gi merfortjeneste for produsenten. Hvorfor blir ikke da dette markedet prioritert ved lansering av nye modeller? Dersom jeg som produsent tjente bedre på hver enhet solgt til Norge enn USA, ville jeg levert 100 til Norge og 1 til USA. Edit: Selvfølgelig er volumet av en helt annen dimensjon "Over There". Ser man på dagens status på f.eks. Nikon D3 er det Hong Kong Ebay som sitter med lager beholdning. Som produsent med størst fortjeneste på salg til Vest-Europa blir det feil plass å ha varer tilgjengelig. Endret 16. februar 2008 av Jamm Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 @Jamm:..... Forhold nr 1 er at det skjer en prisdiskriminering av det Vest-Europeiske markedet hos omtrent alle verdensomfattende aktører. Markedet oppfattes jevnt over som mer betalingsvillig enn f.eks. det amerikanske. Husk ellers at svært få av aktørene har europeiske importører, men jevnt over har en europeisk avdeling (datterselskap). Det er disse som setter prisen i det europeiske markedet. Det er en del unntak, f.eks. de fleste komponenter til data ....... Et prisdiskriminert og et mer betalingsvillig Vest-Europeisk marked burde være "gull" verd og gi merfortjeneste for produsenten. Hvorfor blir ikke da dette markedet prioritert ved lansering av nye modeller? Dersom jeg som produsent tjente bedre på hver enhet solgt til Norge enn USA, ville jeg levert 100 til Norge og 1 til USA. Edit: Selvfølgelig er volumet av en helt annen dimensjon "Over There". Ser man på dagens status på f.eks. Nikon D3 er det Hong Kong Ebay som sitter med lager beholdning. Som produsent med størst fortjeneste på salg til Vest-Europa blir det feil plass å ha varer tilgjengelig. Volumet er langt fra av en annen dimesjon "Over There". USA har ca 300 mill innbyggere, mens den vestlige del av Europa (inklusive Spania/Italia) har ca 350 mill innbyggere. Hele Europa eksklusive Russland har over 500 mill innbyggere. USA har også større andel med svært lav inntekt enn Vest-Europa. Men det sitter vel fremdeles igjen at USA er et land, og Europa er mange. Hvilket marked som blir prioritert, det varierer nå sterkt. Når det gjelder PC-hardware er det ofte enklere å få tak i dette tidlig i Norge/Europa. Blir altså prioritert. Så dette variere ofte fra produkt til produkt, selv om særlig japanske firma har en tendens til å fokusere først på USA. (Canon, Nikon, Sony). Økonomisk ville det nok i dag være lurere å prioritere det europeiske markedet, f.eks. er det europeiske markedet større enn hele Amerika for Canon. Det er europeiske er jevnt over mer opptatt av nye produkter, kommer det som en god nr 3 etter Japan og Sør-Korea. Forutsetningen din med å levere 100 til Norge og 1 til USA fungerer nok svært dårlig. Da er det ens svært stor risiko for at USA markedet er tapt for lang tid framover. I tillegg prøver produsentene å oppfylle etterspørselen så nær 100 % som mulig i alle markeder. Når det gjelder "lagerbeholdning" og tilgjengelighet av nye produkter i ulike markeder er det alltid en viss "gjettekonkurranse" for produsenten. Internasjonalt klarer man ofte ikke å tilfredstille mer enn 20 - 30 % av potensiell etterspørsel de to/tre første månedene. Fordelingen av produktet skjer da på bakgrunn av erfaring fra tidligere, interne avtaler og kontrakter med store salgsaktører, noe som ofte ender med mangel i enkelte markeder. At Hong-Kong sitter med "noe lager" er helt logisk i forhold til produksjonssted for Nikon D3. Og det kan skyldes andre ting også, rett og slett at man har bommet på fordelingen. Ebay er ellers ubrukelig til å vurdere "lagerbeholding" internasjonalt. Andelen av handelen med kameraer som foregår på Ebay er nok bare noen små prosenter (om så mye) av totalhandel innen segmentet. Ellers glemte jeg et vesentlig moment i forrige post. Betydelig strengere forbrukerrettigheter i Europa slår nok også ut i pris. Ser at prisforskjellen mellom Amazon og Netshop er ca 4 000 kr på identisk D3 hus (inklusive mva) Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Tror ikke at det er den Norske forhandleren som sitter igjen med disse 16.000.- Det kommer jo litt an på forhandleren, hvor mye de velger å gi til seg selv i ren fortjeneste. Vi kan ta det dyreste kameraet vi selger der jeg jobber, Canon EOS 1Ds mark III som et eksempel. Innkjøpsprisen på dette kameraet direkte fra Canon Norge er 47.000 kroner pluss moms. Det blir 58.750. Om vi tar min arbeidsplass som eksempel, så selger vi det til 59.950 kroner. Fortjeneste? 1.200 kroner. Man kan ikke akkurat si at forhandleren tar seg grådig betalt i dette tilfellet. Men så har vi butikkene som velger å ta seg godt betalt, delvis på grunn av rykte. En av Norges største fotokjeder/butikker, pluss en av de største mest reinspikka proffbutikkene tar 70.000 kroner for kameraet. 11.200 i ren fortjeneste. Så før man velger å klikke seg inn på Ebay, så kan det være greit å sjekke flere steder i Norge enn de største som har rykte på seg for å være billigst. Forskjellen kan være ganske enorm. Så noen av forhandlerne har nok skylden for høye priser. Det kan virke som noen av de jobber bevisst for å prøve å presse prisnivået i Norge oppover rett og slett fordi de er store nok til å kunne gjøre det, og fordi de har et gammelt, utdatert rykte om å ha gode priser. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Leiarane av Butikken i Bergen ville uansett ikkje fortsetje under FotoVideo, men halde seg utanfor kjeder:http://www.bt.no/lokalt/bergen/article506345.ece http://www.bt.no/lokalt/article506459.ece Noe godt kommer i alle fall ut av denne situasjonen. Det er mange av oss med hukommelse som strekker seg lenger bak enn FotoVideo som savner gamle Ur & Foto. Snart kan vi kanskje få en butikk med de samme gamle folkene (som i og for seg også har jobbet for FotoVideo, samt eid aksjer). De hadde aldri lurt folk til å kjøpe Sigma 17-70 i steden for standard Nikon-kit med Nikkor 18-70 fordi det er "så mye bedre". Det var en butikk som alltid strakk seg langt for kunden, og gav dem råd etter hva som var best, ikke hva de tjente mest på. Jeg husker en gang jeg skulle kjøpe meg en enkel blitsreflektor av typen man fester med borrelås. Den kostet ca 300 kr. Plutselig kom den bak disken på at han hadde sett noe slik ligge et sted på lageret med en annen prislapp. Etter 5 minutter kom han tilbake med et helt make produkt, men med annet design på esken som også var litt falmet. Prislappen var håndskrevet, og lød på 99 kr. -Supert, tenkte jeg. 1/3 av prisen for et helt make produkt, kun fordi esken som likevel skulle kastes var litt falmet. -Ja, takk, svarte jeg. -Da sier vi det, kom det fra bak disken. -Siden den har ligget på lageret så lenge, så synes jeg du skal få den for halv pris. PMnormal var i god humør når han gikk ut i Nygaten med det produktet han var villig til å betale 300 for til 1/6 av prisen, kr. 49,50. Det kaller jeg en betjening som er på kundens side. Når den dagen kommer at Ur & Foto åpner dørene så er det med et hjertelig velkommen tilbake fra meg. Lenke til kommentar
Jamm Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 .........At Hong-Kong sitter med "noe lager" er helt logisk i forhold til produksjonssted for Nikon D3. Og det kan skyldes andre ting også, rett og slett at man har bommet på fordelingen. ......... Ellers glemte jeg et vesentlig moment i forrige post. Betydelig strengere forbrukerrettigheter i Europa slår nok også ut i pris. Ser at prisforskjellen mellom Amazon og Netshop er ca 4 000 kr på identisk D3 hus (inklusive mva) Med dagens logistikk systemer bør det ikke være mulig å "bomme". Virker nesten som det er "krig" mellom de forskjellige distributører. Hvor mange ledd er det som skal "mates" mellom f.eks Nikon som produsent og forbruker i USA? Hvor mange ledd er det som skal "mates" mellom F.eks Nikon som produsent og forbruker i Norge? Når de Norske forhandlerene må sitte på gjerde å vente på nye modeller som selges for full musikk i andre verdensdeler så gjør importørene disse lojale forhandlerene en bjørnetjeneste. Når så prisen i tillegg blir vesentlig høyere bør importørene ta sin del av slike problemer som FotoVideo havnet i. Som forbruker ville jeg rett og slett være dum dersom jeg ikke satte meg på flyet over dammen for å få varen umiddelbart til en lavere pris. Med de 16.000.- jeg ville spart på kun et objektiv kunne jeg har reist et par turer til dersom det ble behov for reparasjon. De Europeiske forbruker rettighetene er ikke så mye bedre enn USA. Ta de listene som Amerikanske forbruker myndigheter utgir som pålegger produsentene å gjøre forbedringer på produsentens kostnad. Der er ikke mange av de punktene som de Europeiske Myndigheter pålegger produsenten. Kan ta et par eksempel. På symaskinen til kona begynnte det og gnistre fra hovedbryteren, vi måtte selv betale reparasjonen. Tilfeldigvis er kona medlem av et Amerikansk syforum, denne hovedbryteren var de Amerikanske forhandlerene blitt pålagt å skifte på alle solgte maskiner. På snøscooteren min er der i USA et direktiv som krever at variatoren skal skiftes på alle solgte modeller med denne typen variator. Vi i Norge har aldri hørt om noe slikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg