uzzi Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 (endret) Hvordan er det med det? når jeg eier f. eks. 10% av aksjerne i en bedrfit så betyr det vell at jeg skal få 10% av overskudden også? får mann det hver mnd eller får mann det etter enden av året? Eller det bare det at skjerne stiger i verdig og en aksjer-eierne ikke får overskudden? har fått tilbud fra et sted der jeg jobber så derfor lurer litt innen for detta? Hadde vært hyggelig med litt raske tilbakemeldinger. Takker på forhånd. Endret 8. februar 2008 av uzzi Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Til vanlig bestemmer vel styret om dette skal betales ut som utbytte til eiere eller om pengene skal beholdes i firmaet (noe som igjen gjør at verdien av aksjene stiger). Burde vel gjerne vært postet i økonomi denne... Lenke til kommentar
uzzi Skrevet 8. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2008 Til vanlig bestemmer vel styret om dette skal betales ut som utbytte til eiere eller om pengene skal beholdes i firmaet (noe som igjen gjør at verdien av aksjene stiger). Burde vel gjerne vært postet i økonomi denne... OK, takk for et raskt svar. utbytte til eier? hva menes med det? hva burde jeg se nøye på eller holde øye med eller vite om når det gjelder å kjøpe seg inn i et selskap? Veit ikek så mye om systemet her på diskusjon.no heller så trodde at det beste plassen for detta spørs kunne være her.... hvor økonomi altså? prøvde å lete etter:p Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 (endret) utbytte til eier? hva menes med det? hva burde jeg se nøye på eller holde øye med eller vite om når det gjelder å kjøpe seg inn i et selskap? Veit ikek så mye om systemet her på diskusjon.no heller så trodde at det beste plassen for detta spørs kunne være her.... hvor økonomi altså? prøvde å lete etter:p La oss si at firmaet har et overskudd. Dette kan enten betales ut, feks om man har et overskudd på 1 million og det finnes 100 000 aksjer, så får eierene 10kr per aksje utbetalt. (Dette er sikkert veldig forenklet og noen må gjerne rette meg om jeg er på bærtur her). Hva du bør holde øye med er vanskelig å si. Det er alltid en sammenheng mellom risiko og hvor mye man kan regne med å tjene på noe slikt. Jeg har ikke kompetanse til å gi noen slike råd. Det er ikke det at du har feilpostet denne nødvendigvis, men du vil få bedre svar under økonomi. Under "forbruker" ligger det et gruppe som heter økonomi. Men ikke opprett en ny post der. Jeg har rapportert denne, så det kommer nok en snill moderator og flytter på den om litt. Endret 8. februar 2008 av Ekko Lenke til kommentar
pekle Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Utbytte blir normalt betalt ein gong i året (dersom det blir) Det er ingen automatisk samanheng mellom overskot og utbytte. Styret kan bestemme at bedrifta treng å bygge opp kapital for å investere meir seinare og da kan det hende det ikkje blir utbytte. På same måte kan dei og bestemme at utbyttet skal vere større enn overskotet slik at aksjekapitalen blir redusert. Verdien av aksjene blir typisk påverka av utbyttebetaling, dvs. dersom du får 10000 i utbytte blir teoretisk sett aksjene dine verdt 10000 mindre. Som eigar kan du og blir spurt om å vere med i emisjonar, dvs. at bedrifta "trykker opp" nye aksjar for å skaffe meir kapital. Da kan du enten betale din andel av emisjonen for å oppretthalde eigardelen din, eller la nokon andre ta din del, med den konsekvens at din eigardel blir mindre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå