Gå til innhold

Gembird SIS-PM


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det ikke slik at skjøteledninger og grenuttak ikke er lov å bruke som "permanent løsning" ?

 

Dersom man programmerer en slik som dette til f.eks å slå av aparater som står i standby modus osv, vil jo dette si at den brukes som en permanent løsning.

 

Ser at det også er en del diskusjon om styring av diverse elektriske komponenter hjemme i forbindelse med denne tråden, vil bare minne om at dersom du "leker" med 230 nettet hjemme, kan du risikere å:

-Grille deg selv.

-Brenne ned huset.

-Få avkortning i forsikringer dersom huset skulle brenne ned.

 

Ikke det at det er spesielt vanskelig, mange av oss har jo allerede moddet mye mer avanserte systemer i våre datamaskiner og svakstrømsanlegg. Men det kan være en ide å ikke la fristelsen ta overhånd, eller i alle fall få opplegget utført og godkjent av fagfolk. Jeg betviler ikke at mange av oss sikkert kunne klart det fint selv, og like godt som en elektriker, problemet er bare at det er veldig synn når du står med brann og vannskader i halve huset og forsikringsselskapet nekter å betale.

Lenke til kommentar
De to enhetene på den første linken vil jeg påstå er defekte eller grovt feildesignede. Vanlige apparater skal ikke bruke så mye effekt når de står i hvilemodus. Men sett at en er så uheldig å ha en av de to defekte enhetene der, eller ennå værre 4 stk kabelTV-konvertorer av den verste sorten (med hele 27,5 watt i hvile) og la oss skalere opp hviletiden fra 16 timer i døgnet til 23 timer i døgnet. Da vil enheten betale seg selv ned på 5320 timer eller 231 døgn. Fortsatt at dingsen ikke bruker noe effekt selv og at det er varm sommer (~18 - 25°C) 23 timer i døgnet alle disse 231 døgnene.

 

Man skal med andre ord sette ganske syke forutsetninger for regnestykket skal betale inn dingsen på under et år.

 

Regner man med litt mer normale forhold som 4 enheter med 2W standby 16 timer i døgnet så vil den betale seg inn etter "bare" 4560 varme sommerdøgn. Eller ca 12,5 år med karibisk klima.

 

I Norge bruker mange elektrisk oppvarming store deler av året så da kommer varmen til nytte mye av tida. Nedbetalingstida blir dermed vesentlig forlenget i et Norsk klima. Økonomisk lønnsomhet er altså ikke noe argument for å kjøpe den. Det er og blir et tapsprosjekt i vårt klima.

 

Nja. Jeg er uenig. Jeg ser at min PC trekker 20W i idle. Jeg vil da anta at en tilsvarende HTPC vil trekke det samme idle (altså avskrudd, men tilkoblet strømnettet). I stereobenken har jeg også en Xbox, en Xbox 360, en ps2, en switch, en gjennomsnittlig forsterker, en TV, en Harmony, en NES og en SNES. Tilsammen vil alle disse trekke en del strøm i idle, jeg vil tippe godt over 50W, kanskje så mye som 80W. I tillegg vil jo switchen og Airporten ikke ha noe bruksområde når alt der er skrudd av, så disse ekstra W'ene kan man også spare. Normalt kan man som regel si at alt dette skal være avslått mellom 02-07 og 09-15 på hverdager... Nå kan vel dette kanskje være et ekstremtilfelle, men det finnes en del mennesker som har en del konsoller og annet AV-utstyr i en TV-benk som ikke er i bruk når man sover og er på jobb/skole.

Lenke til kommentar
Kunne tenke meg å se en trådløs wifi variant hvor du kunne sentralisere alle stikkontaktene i huset på maskinen.

 

Å ha et program hvor man kan styre alle stikkontaktene i huset med timere etc., vil gjøre at man får et smartere strømforbruk og vi nerder kan gi vårt bidrag til å redde verden. Forretningsidé folkens?

 

Nobø har ett slik system som er veldig enkelt å bruke. Hovedenheten heter "Orion 700". Jeg har denne selv på mine varme ovner. Der velger jeg soner, tider etter ukesprofiler. Kan stille hver dag inn på halvtimen. Jeg kan også overstyre hva som skje meget kjapt og lett uten å måtte endre noen andre innstillinger.

 

Hovedenheten kommer med ferdig kabel, som man kan fjerne hvis man ønsker installsjon på vegg.

 

På min Nobø varme ovner så her jeg dyttet i en mottaker, som har maks og min temp.

 

Der jeg ikke har Nobø ovner, så har jeg 2 andre muligheter. Èn enhet som jeg plugger i stikk kontakten, og èn annen jeg kan kople til bak stikk kontakten i boksen.

 

De to sistnevnte kan egentlig brukes til å styre hva som helst, da begge takler 16 A som standard.

Lenke til kommentar
Nja. Jeg er uenig. Jeg ser at min PC trekker 20W i idle. Jeg vil da anta at en tilsvarende HTPC vil trekke det samme idle (altså avskrudd, men tilkoblet strømnettet). I stereobenken har jeg også en Xbox, en Xbox 360, en ps2, en switch, en gjennomsnittlig forsterker, en TV, en Harmony, en NES og en SNES. Tilsammen vil alle disse trekke en del strøm i idle, jeg vil tippe godt over 50W, kanskje så mye som 80W. I tillegg vil jo switchen og Airporten ikke ha noe bruksområde når alt der er skrudd av, så disse ekstra W'ene kan man også spare. Normalt kan man som regel si at alt dette skal være avslått mellom 02-07 og 09-15 på hverdager... Nå kan vel dette kanskje være et ekstremtilfelle, men det finnes en del mennesker som har en del konsoller og annet AV-utstyr i en TV-benk som ikke er i bruk når man sover og er på jobb/skole.

 

Nå er det litt forskjell på standby og idle. Standby er når aparatene er slått av, men ikke koplet vekk strøm, slik man kan gjøre med en bryter på de fleste TVer.

 

Idle er når f.eks. PCen står på, men ikke arbeider med noen oppgaver. F.eks. hvis du starter PCen, og ikke rører den på ett par timer. Etter oppstarten, så er den "idle"

Lenke til kommentar
Enheten har i skrivende stund en veiledende pris på 29 Euro. Dette er en litt stivere pris enn hva slike enheter vanligvis koster, men tatt i betraktning de kronene du vil spare på strømregningen ved å benytte deg av programvaren, går det trolig opp.

Standby-enheter trekker normalt rundt 2W. La oss alle 4 programmerbare kontaktene har slike enheter tilkoblet og at de er i aktiv bruk 8 timer i døgnet og i standby 16 timer i døgnet. Si videre at energikostnaden er 40 øre/kWh og at det er varm sommer hele året sånn at man ikke får noen nytteverdi av varmen. For å spare 29 euro, 234 kr etter dagens krus, med den dingsen må den altså slå av de fire standby-enhetene helt i 4570 døgn eller 12,5 år. Forutsatt at dingsen bruker null watt selv og at det som sagt er sommer hele året. Jeg er med andre ord ganske skeptisk til det økonomi-regnskapet.

Hvis man i stedet bruker den til f.eks. å programmere en varmeovn blir nok regnestykket litt annerledes. Har selv programmert når varmeovnen skal slås av og på (bruker en sånn programmerbar timer en får billig på Biltema og Clas Ohlson) men denne paser ikke alltid til våre noe skiftende studiedager (må iblant overstyre programmene). Men med en slik en hadde det nok blitt noe enklere.

Lenke til kommentar
Er elektriker selv og sier at dette høres veldig farlig ut. Skjøteledninger som overbelastes tar fyr, og det man vil regulere er lys og spesiellt varme. Aldri plugg en ovn i en skjøtelending!! Og at denne enheten har vern mot overbelastning er bare tull. Det er en grunn til at det heter sikringsskap, for det er ett skap. Skal vedde på at denne dingsen har en rekke glassikringer i seg, noe som ikke beskytter overlast etter noen europeiske forskrifter. Dere gjør som dere selv vil, MEN, husk på at 6 av 10 branner starter pga elektrisitet. Selv om brannvesenets uttrykkninger er 20% tørrkoking. Det er en naturkraft i stuen, så vær forsiktig.

Siden jeg kjeder meg litt, skal jeg utdype litt i denne samtalen som allerede er off-topic.

 

Hvis en elektriker sier at dette høres farlig ut, har han ikke mye innsikt i faget sitt. Jeg er selv utdannet elektriker med påbyggning på teknisk fagskole, og jobber som skipselektriker. For at denne enheten skal kunne starte en brann, må den ha dårlig kontakt internt i stikkontakten. En 1,5mm" ledning som denne som ligger åpent og alene er godkjent for 13A (var 15A før 2004), men det er medberegnet STOR sikkerhetsmargin. ledrene er godkjente for 19A over tid.

 

Det som er mere sannsynlig er at en brann starter i selve stikkontakten i veggen, og det skal egentlig ikke kunne skje hvis installatøren gjør en skikkelig jobb (som de dessverre ikke alltid gjør). Det kalles et selektivt anlegg, og går ut på at riktig sikring slår seg ut når det blir en overbelastning. F.eks. at stuesikringen slår seg ut, og ikke hovedsikringen. Oppgaven til sikringene i tavlen er å beskytte ledningene mot større støm enn det de tåler.

 

Jeg skal ikke si at denne Gembirden er av super kvalitet, men antar at det er ekte saker fra et relativt seriøst firma. Derimot, skjøtledninger, påvegg-stikkontakter og liknende materiell som man får kjøpt på biltema og nille og rimi har CE godkjenning. Problemet med det er at det ikke er tilstrekkelig for fast installasjon i huser, bare for bil/båt/campingvogn. Skal det være godkjennt for en installasjon, skal det ha FG-godkjenning (Forsikringsselskapenes Godkjenningsnemnd). Og når det gjelder trommel-skjøteledninger, disse skal tromles helt ut før de belastes. Det er ikke lov å klamre skjøyteledninger, de skal ligge løst (du kan bruke strips ;))

 

Og at 6 av 10 branner starter pga elektrisitet er ikke helt riktig bilde. Har vært borti at en skolebrann i et nybygg ble anklaget for å være en elektrisk feil. Etter senere undersøkelse viste deg seg at det elektriske anlegget enda ikke var koblet til i denne bygningen. Det blir ofte sånt at hvis de ikke finner utav det, får det elektriske skylden.

 

Og avsluttningsvis kan jeg gå litt inn på topic igjen; Ja, det går an å bruke denne til mange fancy funksjoner, men det finnes langt bedre, mere praktiske og også billigere løsninger på stømsparing etc..

Lenke til kommentar
Nja. Jeg er uenig. Jeg ser at min PC trekker 20W i idle. Jeg vil da anta at en tilsvarende HTPC vil trekke det samme idle (altså avskrudd, men tilkoblet strømnettet). I stereobenken har jeg også en Xbox, en Xbox 360, en ps2, en switch, en gjennomsnittlig forsterker, en TV, en Harmony, en NES og en SNES. Tilsammen vil alle disse trekke en del strøm i idle, jeg vil tippe godt over 50W, kanskje så mye som 80W. I tillegg vil jo switchen og Airporten ikke ha noe bruksområde når alt der er skrudd av, så disse ekstra W'ene kan man også spare. Normalt kan man som regel si at alt dette skal være avslått mellom 02-07 og 09-15 på hverdager... Nå kan vel dette kanskje være et ekstremtilfelle, men det finnes en del mennesker som har en del konsoller og annet AV-utstyr i en TV-benk som ikke er i bruk når man sover og er på jobb/skole.

 

Nå er det litt forskjell på standby og idle. Standby er når aparatene er slått av, men ikke koplet vekk strøm, slik man kan gjøre med en bryter på de fleste TVer.

 

Idle er når f.eks. PCen står på, men ikke arbeider med noen oppgaver. F.eks. hvis du starter PCen, og ikke rører den på ett par timer. Etter oppstarten, så er den "idle"

 

Beklager mitt feilaktige ordbruk. Bytt ut alle steder jeg har skrevet "idle" med "i standby"

Lenke til kommentar

De har faktisk en bluetooth versjon med 10 m rekkevidde.

 

http://www.gmb-online.nl/eGMB/item_view.aspx?id=2757

 

Uansett det mest praktiske jeg kunne tenke meg å bruke noe slikt til var å slå av og på varme. Serveren koblet til en termometer og et egenutviklet program som slår av og på og sørger for helt riktig temperatur. Hvis temperaturen ikke er jevn så tilbake til pcen og redesign programmet. Et strømstyringsystem bør jo ta hensyn til utetemperatur også for å kompensere for høyre varmetap når det er kaldt.

 

Alle andre strømsystemer er jo bortinatten overpriset. Over 2000 kr for en total uintelligent fjernkontroll som ikke kan kobles til pc og 600 kr pr ovn i påbygning (eks fra Adax).

 

Over ble det nevnt at det fantes billigere og bedre løsninger uten at det ble nevnt.

Lenke til kommentar
Og når det gjelder trommel-skjøteledninger, disse skal tromles helt ut før de belastes.

 

Det er ikke 100% korrekt. Det er ikke noe problem å bruke den når all kabel er på trommel heller. Men man må da være oppmerksomme på å lese hva som står på trommelen. Man kan da bare belaste den med 1000W og ikke 3600W som man kan når den er helt ute.

 

Har man en av nyere dato, så har de autosikring (liten knapp i midten) som løser ut hvis man overbelaster. Sitter man derimot med en eldre modell, så er det lureste ALLTID å ta av all kabel. Ved overbelasting her, så vil kabel og trommel (hvis av plast) smelte, og kortslutte, og eventuelt i verste fall lage brann.

 

Men slike skjøte trommler skal kun brukes i korte perioder. Permanente skjøteledninger er IKKE lov. Inkludert de forgreningene man kjøper på Nille osv.

 

Og siden permanente skjøte ledninger IKKE er lov, så er egentlig ikke utstyr slike som denne som er skrevet om her, teknisk heller ikke lov.

 

Men hva er permanent? 1 uke, 1 måned, 1 år? (brukes den over tid på samme sted så er det permanent, og da burte man egentlig legge opp ekstra kontakter man kan bruke i stedet på lovlig vis.

Lenke til kommentar
Men hva er permanent? 1 uke, 1 måned, 1 år? (brukes den over tid på samme sted så er det permanent, og da burte man egentlig legge opp ekstra kontakter man kan bruke i stedet på lovlig vis.

I følge inspektøren fra brannvesenet som besøker vår arbeidsplass årlig, så ser de på skjøteledning som en permanent løsning i det den festes til gulv/vegg/tak. De bryr seg ikke om bruksformålet så lenge kabel og grenutak ligger løst på gulvet. Gitt at utstyret blir brukt forsvarlig..

Endret av C-angel
Lenke til kommentar
Og når det gjelder trommel-skjøteledninger, disse skal tromles helt ut før de belastes.

Det er ikke 100% korrekt. Det er ikke noe problem å bruke den når all kabel er på trommel heller. Men man må da være oppmerksomme på å lese hva som står på trommelen. Man kan da bare belaste den med 1000W og ikke 3600W som man kan når den er helt ute.

Jeg ville ikke belastet en sammenrullet trommel med mer enn 100W.

 

Kabelen på trommelen fungerer som en dobbeltspole. De to lederne fase og motfase fungerer som motspoler og gir høy vameutvikling per meter kabel. Når kabelen er på trommelen så slipper ikke varmen ut så lett heller. Trommelen kan svi seg.

 

Har man en av nyere dato, så har de autosikring (liten knapp i midten) som løser ut hvis man overbelaster. Sitter man derimot med en eldre modell, så er det lureste ALLTID å ta av all kabel. Ved overbelasting her, så vil kabel og trommel (hvis av plast) smelte, og kortslutte, og eventuelt i verste fall lage brann.

Knappen er vel bare en automatsikring som fungerer helt likt om kabelen er rullet på trommel eller ikke. Altså ikke noe beskyttelse mot varmeutviklingen på grunn av spoleeffekten eller at varmen ikke slipper ut så lett.

 

Men slike skjøte trommler skal kun brukes i korte perioder. Permanente skjøteledninger er IKKE lov. Inkludert de forgreningene man kjøper på Nille osv.

 

Og siden permanente skjøte ledninger IKKE er lov, så er egentlig ikke utstyr slike som denne som er skrevet om her, teknisk heller ikke lov.

 

Men hva er permanent? 1 uke, 1 måned, 1 år? (brukes den over tid på samme sted så er det permanent, og da burte man egentlig legge opp ekstra kontakter man kan bruke i stedet på lovlig vis.

Med permanent tror jeg det menes som fast installasjon. F.eks ved å spikre den på veggen.

post-3851-1202562934.jpg

Lenke til kommentar
Jeg ville ikke belastet en sammenrullet trommel med mer enn 100W.

 

Kabelen på trommelen fungerer som en dobbeltspole. De to lederne fase og motfase fungerer som motspoler og gir høy vameutvikling per meter kabel. Når kabelen er på trommelen så slipper ikke varmen ut så lett heller. Trommelen kan svi seg.

 

Knappen er vel bare en automatsikring som fungerer helt likt om kabelen er rullet på trommel eller ikke. Altså ikke noe beskyttelse mot varmeutviklingen på grunn av spoleeffekten eller at varmen ikke slipper ut så lett.

 

Der tar du nok feil. Bruker ofte slike tromler på jobben, og de er merket hva de er godkjent for med på rullet og avrullet kabel. Det normale er 1000w med all kabel på. Ikke noe farlig det. Disse trommelene bruker gummi kabel som tåler en del mer enn vanlig kabel.

 

det er ikke en autosikring som er på trommelen, sa feil navn. Det er termisk vern, som beskytter trommelen mot overoppheting.

Lenke til kommentar
Men hva er permanent? 1 uke, 1 måned, 1 år? (brukes den over tid på samme sted så er det permanent, og da burte man egentlig legge opp ekstra kontakter man kan bruke i stedet på lovlig vis.

I følge inspektøren fra brannvesenet som besøker vår arbeidsplass årlig, så ser de på skjøteledning som en permanent løsning i det den festes til gulv/vegg/tak. De bryr seg ikke om bruksformålet så lenge kabel og grenutak ligger løst på gulvet. Gitt at utstyret blir brukt forsvarlig..

Høres sykt ut for meg, jeg har hengt opp skjøteledingene til pc, skjermer, høytalere, netverk osv for å forenkle renhold og gjøre det enklere å holde oversikt, er enda mer relevant på et kontor hvor du leier folk til å vaske og de holder god avstand til alt som ligger på gulvet.

Men ville kansje komme unna, kabel ligger løst i store kroker og kontaktene er hengt opp med snor så de er ikke festet :)

 

Ellers er dette en ganske genial boks, kunne du styrt den med et program som sjekket netverks status?

Tenker på å restarte router hvis du ikke kommer på nett og kunne restarte en server som har hengt seg.

Lenke til kommentar

Elektrikker,

 

OBS se etter dette før du kjøper (katta i sekken).

 

* Har du Jordet stikk der du bruker denne, strømmene må ledes et sted(ps: på se at jordingen er i orden i huset, det må en elektrikker til for det).

* Mange hus i dag har fortsatt ujordet stikk i huset

* Har du overspenningsvern i sikringskapet. ("Grov vern" som tar de større strøm pikene).

* Gembird SIS-PM er et "fin vern" tar spennings topper med mindre strøm.

* Den har ingen nettverks til koblig slik at den blir beskyttet pikene kan komme innher også. (nevnt tidliger)

* Har du jordet stikk og ikke grov vern vil alle overspenninger gå i gjennom dette vernet.

 

Advarsler :

 

* Ikke plugg store belstninger i denne det vil si (varme ovner, større vifter o.s.v)

* Desto mer grenkontakter desto større risiko for brann.

* Den er kun beregnet for 10A amp kurs ikke plugg denne i 16A amp kurs (nevnt tidligere).

* Det står at den dekker 20000 Euro innefor gitte rammer i følge testen på HW finn ut hvilke rammer som må til. Finnes sikkert i manualen (dette tar jeg med en klype salt).

 

 

Det kan se ut som jeg disser slike vern men så lenge du har alt annet i orden så vil jeg også bruke disse for å beskytte utstyr.

Endret av MirMic
Lenke til kommentar

AndersT2: Jeg må bare bøye meg for det du skriver.

 

Elektrikker, OBS se etter dette før du kjøper (katta i sekken).

 

* Har du Jordet stikk der du bruker denne, strømmene må ledes et sted(ps: på se at jordingen er i orden i huset, det må en elektrikker til for det).

Strøm skal normalt IKKE ledes til jord. Jord skal være ubelastet. Alle hus skal ha fungerende jord. Dersom det ikke er det så bør huseieren og beboerne være bekymret for langt mer enn bare dette grenuttaket.

 

* Mange hus i dag har fortsatt ujordet stikk i huset

Det stemmer. Det anbefales at man bruker jordet stikk til PC og annet men det er strengt tatt ikke supernødvendig.

 

Advarsler :

* Ikke plugg store belstninger i denne det vil si (varme ovner, større vifter o.s.v)

Det med ovner er jeg helt med på, men vifter trekker svært lite effekt. En vanlig PC-vifte trekker normalt rundt 2W. Jeg har en gulvstående diger vifte her for å kjøle meg selv ned på varme sommerdager. Den har et maksimalt forbruk på 40W. Ikke akkurat noe å advare for.

 

* Desto mer grenkontakter desto større risiko for brann.

* Den er kun beregnet for 10A amp kurs ikke plugg denne i 16A amp kurs (nevnt tidligere).

Som nevnt tidligere så spiller det ikke noen rolle om sikringen er på 10, 16 eller 1000A så lenge man ikke trekker mer enn 10A gjennom denne grenkontakten.

Lenke til kommentar

Simen1

 

Det er streng tatt ikke nødvendig med jord, hmm høres litt rart ut å ha overspenningsvern som denne i en ujordet stikk. Det vil ikke virke så bra? hvor skal overspennigene da ta vei ved feil.

 

Strøm skal normalt IKKE ledes til jord. Hmm vi lever ikke i en idiel verden det skjer feil.

 

Man burde ha jord for å bruke Gembird SIS-PM for å få utnyttet sikkerheten i en slik enhet.

 

Det jeg mente med 10A det er det den tåler. Går noen ut over det og ødelegger utstyr i grenkontakten kan det bli vansklig og dekke skadene. (Mest sansynlig vil de interne sikringene gå før det og det ingen stor risiko men den er der.

Lenke til kommentar
Simen1 Det er streng tatt ikke nødvendig med jord, hmm høres litt rart ut å ha overspenningsvern som denne i en ujordet stikk. Det vil ikke virke så bra? hvor skal overspennigene da ta vei ved feil.

Overspenning skal kortsluttes bort. Zenerdioder er det enkleste eksemplet på overspenningsvern jeg kommer på. I denne grenfordeleren er det nok snakk om en langt mer avansert type overspenningsvern med transistorer/tyristorer osv.

 

Strøm skal normalt IKKE ledes til jord. Hmm vi lever ikke i en idiel verden det skjer feil.

Jepp. Som sagt så er normaltilstanden at det ikke ledes strøm til jord.

 

Man burde ha jord for å bruke Gembird SIS-PM for å få utnyttet sikkerheten i en slik enhet.

Man ikke ha jord for å utnytte sikkerheten i enheten. Men det er jo alltids kjekt å ha jord.

 

Det jeg mente med 10A det er det den tåler. Går noen ut over det og ødelegger utstyr i grenkontakten kan det bli vansklig og dekke skadene. (Mest sansynlig vil de interne sikringene gå før det og det ingen stor risiko men den er der.

Jepp, der er vi helt enige. Med andre ord: så lenge man trekker under 10A (2300W) fra den så spiller det ingen rolle om sikringa på kursen er 10, 16 eller 1000A.

Lenke til kommentar
Jepp, der er vi helt enige. Med andre ord: så lenge man trekker under 10A (2300W) fra den så spiller det ingen rolle om sikringa på kursen er 10, 16 eller 1000A.

 

Nå skal jeg ta på meg pirkebrillene.

 

Anta man har en sikring på 1000A som du sier, man har en belastning på 8A så padda blir ikke overbelastet. Men så skjer det en kortslutning i enheten/eller i selve padda. Ledningene innad i padda skaper så stor resistans at strømmen ikke kommer opp i 1000A.

Resultat: Padda, ledninger og hele sulamitten brenner opp UTEN at noen sikring går.

Det vil da være en potensiell sikkerhetsrisiko å bruke utstyr som ikke er spesifisert for mer enn 10A på en kurs som kan levere mer enn dette.

 

På 10A og 16A er det nok ikke noe fare for dette, da ledninger spesifisert for 10A normalt sett klarer å operere på 16A, og dersom kortsluttningsstrømmen blir større enn dette vil sikringen slå ut. En kobler jo f.eks lamper som bare trekker 0,3A på 16A kurser, men det vil ved korstluttning vil strømmen bli så stor at sikringen kobles ut. Om kortsluttningsstrømmer derimot kommer opp i 1000A kan være tvilsomt.

 

Men å koble "vanlige" husholdningsenheter, ledninger og padder på en kurs som ikke har annne for for overbelastningsvern enn en 1000A sikring ville jeg nok ikke gjort.

 

Om man derimot har ledninger og koblinger som også tåler 1000A vil ikke en kortsluttning med en så stor kortsluttningsstrøm føre til at enhetene brenner opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...