Helsinki Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Som tittelen sier skal jeg prøve å heve kjøpet på min 2,5 år gamle Packard Bell Easynote, kjøpt hos Expert. Første året virket ikke internett, men dette visste jeg ikke fordi vi ikke hadde internett der vi bodde. da jeg flyttet til Bergen for å studere oppdaget jeg at hverken det kablede, eller det trådløse nettet virket. Dette fikk jeg fikset på reklamason ( dog tok det over 2 mnd før jeg fikk den igjen, og den ble returnert uten laderen de hadde insistert på at jeg måtte sende med) så fikk jeg et virus, greit nok, min feil, men jeg kunne ikke formatere den fordi det hade ikke fulgt med CD-er, heller ikke var det slik at de kunne brennes ut fra pcn. Etter mange timer i telefonen til experts brukerstøtte, henvendte jeg meg direkte til pacard bell som sendte meg cdene omgåene og gratis. problemet var bare at når jeg fikk de viste det seg at cdrommen var ødelagt. Reklamasjon igjen, det tok da nesten 4 mnd før jeg fikk tilbake pcn pga misforståelser og feil informasjon fra deres side, fikk den igjen i oktober/november 2007. Slo den da på å sjekket at den virket, men la den så til side fordi min samboer hadde kjøpt seg en annen laptop som han ikke skulle bruke. Så i januar når vi kom hjem etter ferie begynnte jeg å bruke min pc igjen og det viser seg da at den er vanvittig treig. med en gang jeg slår den på virker den greit, men etter noen timer tar det flere minutter å laste ned en webside. I tillegg er Norton blitt rape gal og det går hverken an å avinntsllere det eller fornye abbonementet, og i tillegg slår den seg av av seg selv, ringte nå i uken Experts brukerstøtte og joda, de hadde ikke noe svar på dette, jeg måtte nok sende den inn til reparasjon. Mener selv at det er grunnlag for heving. Skal hvertfall prøve, regner med at de ikke kommer til å gå med på det uten videre, MEN så er spørsmålet hvor mye har jeg krav på å få igjen. Pcn var 2,5 år den 1. februar, den kostet 9.990. Hvordan blir regnestykket??? Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Heve kjøpet? Sjekk først dine rettigheter: § 26. Forbrukerens krav ved mangler Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28 b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30 c) kreve prisavslag etter § 31 d) kreve heving etter § 32 e) kreve erstatning etter § 33. § 27. Reklamasjon Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g. Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler. Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse. § 29. Retting og omlevering (avhjelp) Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren. Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving. § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader. § 32. Heving I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig. Så jeg tviler på at du vil få godkjent heving av kjøpet. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Det siste virker for meg problemer med norton, altså programvarefeil. Reinnstalasjon av packard bell er simpelt og man trenger ikke Recovery CD'r. Med LITT kunnskap over basis så er det F11 i oppstarten og man vil da kjøre det innebygde recoveryprogramet. Tipper det ville fikset problemet med norton. I forhold til heving av kjøpet så er det 3 ganger SAMME feil! Og her er ikke programvare relaterte problemer noe. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 I forhold til heving av kjøpet så er det 3 ganger SAMME feil! Og her er ikke programvare relaterte problemer noe. Hvordan kommer du til dette resultatet? Det at forhandler kun har to avhjelpsforsøk er vel bare en mulighet til å heve, og den er bare subsidiær og ikke primær hevingsregel. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 http://www.forsinkelsesrente.no/ Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 (endret) Slik jeg ser det her så kan ikke trådstarter kreve å få kjøpet hevet. For at hevingskriteriene skal være oppfylte kan selger kreve at maskinen har vært inne for reparasjon av de samme manglene to ganger. Slik jeg ser det er ikke dette tilfellet. Problemer relatert til programvare regnes heller ikke som en mangel, men brukerfeil. Trådstarter skulle heller ha forsøkt å heve kjøpet ved de to forgående servicene da maskinen var borte i henholdsvis to og fire måneder da dette regnes som urimelig lang tid. Skulle trådstarter allikevel få medhold om kreditering av maskin, så vil jeg anbefale at man ser bort fra forsinkelsesrente og bruksfradrag. Dersom selger krever å trekke kunde for bruksfradrag så blir dette så og si spist opp av forsinkelsesrenten kunden har krav på. Videre er kravene for å kunne trekke for bruksfradrag strenge. Dette må sees opp mot ubeleiligheten det har vært for kunden å hatt maskinen inne på service to ganger i så lange perioder. Kommer saken opp hos FTU og kunden får medhold vil jeg tro at selger blir nektet å trekke bruksfradrag samt at kunden får forsinkelsesrente fra dag én av kjøpssum. Endret 14. februar 2008 av Nuffern Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Slik jeg ser det her så kan ikke trådstarter kreve å få kjøpet hevet. For at hevingskriteriene skal være oppfylte kan selger kreve at maskinen har vært inne for reparasjon av de samme manglene to ganger. Slik jeg ser det er ikke dette tilfellet. Problemer relatert til programvare regnes heller ikke som en mangel, men brukerfeil. Trådstarter skulle heller ha forsøkt å heve kjøpet ved de to forgående servicene da maskinen var borte i henholdsvis to og fire måneder da dette regnes som urimelig lang tid. Skulle trådstarter allikevel få medhold om kreditering av maskin, så vil jeg anbefale at man ser bort fra forsinkelsesrente og bruksfradrag. Dersom selger krever å trekke kunde for bruksfradrag så blir dette så og si spist opp av forsinkelsesrenten kunden har krav på. Videre er kravene for å kunne trekke for bruksfradrag strenge. Dette må sees opp mot ubeleiligheten det har vært for kunden å hatt maskinen inne på service to ganger i så lange perioder. Kommer saken opp hos FTU og kunden får medhold vil jeg tro at selger blir nektet å trekke bruksfradrag samt at kunden får forsinkelsesrente fra dag én av kjøpssum. Skal faktisk si meg enig med deg, hadde det vært et visst samsvar mellom symptomene så hadde saken stilt seg anerledes, men slik saken er nå ser jeg vel 2-3 feil i løpet av 2,5 år, noe jeg ikke får til å henge på grep med avhjelp innen rimelig tid heller. (En har tross alt ikke mulighet til å avhjelpe i hopevis for hele maskinen levetid) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå