Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvilken Victorinox lommekniv til praktisk bruk?

Anbefalte innlegg

Lurer på en lommekniv til alsidig bruk som bare kan slenge i lomma til enhver tid uten å være til überbry, og lurer jo da på en Victorinox Swiss Army knife. Har kikket lenge på en Victorinox SwissChamp, men så har det begynt å dukke opp variasjoner da, kanskje mest i Collectors Edition klasse, men like fult. Noen som har erfaring med hvor stor kniv man kan kjøpe hvor den fremdeles fremstår som praktisk, og noen som vet om butikker i Norge som fører de store SwissChamp variasjonene?

Victorinox SwissChamp

Victorinox SwissChamp XLT

Victorinox SwissChamp XAVT

XAVT får man tak i til drøye 3000 kr her i Norge, men den er vel beyond usable+? Mulig den er McGyvers våte drøm, men om jeg ikke orker å bære rundt på den og ikke kan holde den i hånda så er HELE poenget borte. Klassikeren SwissChamp kan jeg få for 600 kr over disk, men SwissChamp XLT finner jeg ingen steder.

1.jpg

Bildets opphav

Et utvalg kniver fra Victorinox

Den i midten er en SwissChamp. Helt til høyre er en SwissChamp XXLT (forgjengeren til XAVT?), og mellom dem ligger en SwisChamp XLT. Selv syntes jeg det ser ut til at "komfortgrensen" ved bruk går mellom Classic og XLT, men er det noen som har "hands on" erfaring med dette? Er INGEN vits å kjøpe en kniv til flerfoldige hundre-, og ikke minst tusenlapper, om den ikke blir brukt. :p Greit å ha en liten dose essensielt verktøy i lomma, er det som er tanken her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har den nest største midterste av de knivene og har knapt brukt den en eneste gang. Jeg velger lett leatherman PST eller PSTII og går med den i lommen daglig.

Jeg føler den er kraftigere og bedre å jobbe med. Den veier litt, men er ganske slank, synes victorinox blir litt klumpete. Eneste gangene jeg har savnet victorinoxen er når jeg har hatt en flaske vin jeg ikke får opp.

Ser de har kommet med nye pocketutgaver av leatherman, juice elelr noe slikt. Verdt å sjekke ut.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

@Ekko:

XLT altså? Hvor fikk du tak i den? Den er for stor og klumpete?

Skal kikke litt på Leatherman også, ingen dum tanke. Juice ser jo ut til å være et knallverktøy. Måtte blitt en Leatherman Juice xe6 isåfall da. :hmm: Eneste haken med det er jo at den igjen koster drøye 1200 kr. Samtidig veier den faktisk mindre enn den klassiske SwissChampen, og da selfølgelig langt mindre enn de andre. Men til over tusingen hadde jeg håpet på et bit-spor må jeg innrømme.

@bjorna:

Ålreit størrelse på den eller?

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar

Begynner å se et mønster her nå.. Kan det være sånn at XLT ble erstattet av XXLT som igjen er erstattet av XAVT som betyr at om jeg vil ha en kniv større enn SwissChamp så må jeg kjøpe monsterkniven? For det er veldig lite aktuelt.. Begynner å se ut som om den X-serien SwissChamp kniver var Collectors Edition alle sammen?

Hvor fikk du tak i din XLT =Iko=? Hvor lenge siden er det du kjøpte den?

Lenke til kommentar
@Ekko:

XLT altså? Hvor fikk du tak i den? Den er for stor og klumpete?

Jeg synes det. Den veier vel kanskje omtrent det samme, men som sagt synes jeg leatherman er ganske slank og legger seg pent ved siden av mobilen i lommen. Andre leatherman slik som wave blir for store, de er glemmesak.

Jeg skal ikke si at det er akkurat den utgaven der av victorinox, men den er omtrent like bred. Kjøpte den for ganske mange år siden, sikkert over 10 år siden, husker faktisk ikke hvor. Leatherman kjøpte jeg da jegvar i millitæret for 8 år siden og den har jeg hatt med meg nesten hver dag.

Den jeg kjøpte i militæret fulgte det faktisk med en belteholder med bitset+overgang for montering av bits på leatherman. Det har jeg aldri brukt, ligger i skuffen hjemme, blir for klumpete å dra på.

Og det er forresten overraskende ofte det er greit med en god tang.

EDIT: Jeg var inne og så på hva som er på knivene og er ganske sikker på at det er Swisschamp jeg har, ikke XLT slik jeg sa først.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Har den gamle versjonen av Leatherman Wave selv, men den gidder jeg rett og slett ikke ta med meg, derfor jeg kikker på alternative løsninger selv. En god tang er det ingen som skal kimse av, helt klart, men jeg må orke å ha den i lomma ellers er det som sagt bare tull å betale masse for enda en sak som skal ligge i skuffen.

Så Swisschamp er i overkant stor og tung den også ja? Da er XLT -> helt uaktuelt. Jeg få stikke i butikken og kjenne litt på en Swisschamp og et par Leathermans. Andre multiverktøy-i-lommeformat forslag?

Lenke til kommentar

Eneste jeg vet er at leatherman er veldig god kvalitet. Jeg regner med victorinox ol. har samme kvalitet, det kan jeg ikke gå god for. Det er lite som er mer irriterende enn å bruke 200 kr på noe billige greier som blir tregt og hengslete etter noen mnds bruk. Men skjønner det jo som at du har tenkt å bruke litt på dette.

At swisschamp er for stor og tung varierer vel litt. Vet ikke vekten på ting, men tror ikke den er så mye tyngre enn leatherman PST. Den er ikke så mye større heller, men den har en mer klumptete form. Dette har jo både sine fordeler og ulemper, men i en bukselomme ville jeg valgt leatherman som sagt. Jeg synes også den er bedre å holde i når det gjelder å bruke verktøyet.

Du kan også se på hva du har bruk for. Jeg bruker utelukkende tang, kniv, skrujern og syl. Hehe, nå tok jeg opp leathermannen og så at det eneste som var igjen da var filen og boksåpneren, de har jeg knapt brukt. (Jekker flasker med "skaftet", bruker ikke åpneren til det)

Skulle jeg ha byttet noe mot swisschamp ville det vært sag eller saks. Som oftest dekker kniven for saksen, og det er ikke så mange gangene jeg har hatt behov for å sage noe (selv om den sagen på victorinoxen river gangske bra)

Om man snur det andre veien, hva er det på victorinoxen man jeg ikke trenger:

Large blade

Small blade

Can opener with small screwdriver

Bottle opener with large screwdriver & wire stripper

Scissors

Pliers with wire cutter

Wood saw

Fish scaler with hook disgorger & ruler

Metal saw with metal file & nail file

Magnifying glass

Reamer with sewing eye

Phillips screwdriver

Corkscrew

Hook

Wood chisel

Fine screwdriver

Mini screwdriver

Ball point pen (ikke god å bruke og blir gjerne fort ødelagt (ihvertfall i forhold til hvor lenge du skal ha kniven)

Straight pin

Toothpick

Tweezers

Key ring

Dette er selvsagt etter synsing og hvilket bruksområde man har.

Lenke til kommentar

Gode tanker Ekko, må kikke litt mer på dette. Helt enig med deg i at det er helt bak mål å betale 200 kr for no skrot. Leatherman har jo 25-30 års garanti på alt sitt verktøy og Victorinox livstid (samme sak i mine øyne), så stoler jo på at begge deler holder mål kvalitetsmessig.

Blir en Leatherman Juice xe6 eller en Victorinox Swisschamp på meg. Da blir spørsmålet hvordan de føles i lomma og om det er verdt 600 kr for ei tang ved siden av Vawen min. Trenger bare noe jeg kan ha med meg 99% av tida nå, Vawen er stort sett med når det er sannsynlig at den blir brukt, men det kan fort være verdt det.

Stikker på butikken nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...