Kjeksmestern Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Grafikken på det bildet var flott, om grafikken blir så flott i GT5 er jeg ei så sikker på. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Med tanke på hvor flink mange er med å "retusjere" bildene sine litt så venter jeg med å sikle over grafikken i GT5 til jeg sitter med spillet selv. Samt at Forza 2 ser ikke akkurat stygt ut det heller, spesielt om du har en maks tuna god bil med egene decals (designet selv) og rå maling. Er litt vondere å bænge en bil du har laget ditt personelige preg over. Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Blu-Ray= Mere lagrings plass. Den biten er vi vel alle enige i? Flere og flere spill har mere og mere HD cutsceenes og spill blir bare generelt større og større. Det kreves mye plass for et stort spill i full 1080p i hele spillet. Ingen tvil om det altså, og nå har X360 2 spill allerede som er på 4 plater begge to. Vel å merke så er begge rpg spill, med mye cutsceens i seg. Jeg tror at enda litt fremmover i tid, så vil X360 muligens få spill som er "mindre" eller som ikke har alt i 1080p. Eller selvf på flere plater da. Men det er min tro, tiden vil vise... Lenke til kommentar
cs_ Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Når det gjelder cutscenes så er det verdt å merke hvor mange cutscenes de har klart å presse inn i en double layer disc av Smash Bros Brawl. Tror ikke det er cutscenes det står på, er vel heller hvor godt de klarer å komprimere det de lager. Men vil tro at Microsoft før eller siden må bruke Blu-ray for å holde opp med PS3-spill. De fleste husker sikkert expansion pack til n64. Lenke til kommentar
Laland Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Det hender også at spill faktisk blir mindre, ved mer effektiv koding og bedre komprimering. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Når det gjelder cutscenes velger de aller fleste å bruke inengien renderde fremfor 1080p renderde fra eksterne kilder. Dette fordi inengien renderde cut scenes er raskere å laste inn, tar mindre plass, ser bra ut, mer flyt etc. Er selvfølgelig de som bruker pre renderde cut scenes men det krever og i og for seg en egen kodek for å kjøre det som igjen tar tid og plass. Tar forøvrig mer tid å skal lag en 1080p cut scene i 3D program fremfor å lage en in engien. I tillegg blir HDD mer og mer vanlig og ikke minst billigere. Selv om MS har sagt de aldri vil kreve at folk innstallerer spillene, så er det ikke utenkelig at de vil endre taktikk i fremtiden nå som blu-ray har vunnet. Dette gjør hele overtaket til blu-ray med tanke på plass mye mindre enn i dag, ettersom de da kan kreve at du innstallerer spillet eller deler av spillet og igjen bruker kun en plate. Dette er selvfølgelig kun spekuleringer fra min side men vi har en luring med i spillet som er kjent for å snu etter vindretningen. Syvertsen: Expansion pak? N64 hadde vel ikke noen tileggs produkter som ga dem mer plass på kasetten. Der var en Zip drive addon under oppløp men den kom aldri til Europa eller resten av verden (ble vel lansert i Japan om jeg ikke husker feil). Den expansion pakken man fikk med f.eks Donkey Kong var RAM påbygning for å takle spillets RAM krav, om jeg ikke husker feil. Plassmessig hadde de vel 550 Mb til rådighet per kasset (kan huske feil igjen da). Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Syvertsen: Expansion pak? N64 hadde vel ikke noen tileggs produkter som ga dem mer plass på kasetten. Der var en Zip drive addon under oppløp men den kom aldri til Europa eller resten av verden (ble vel lansert i Japan om jeg ikke husker feil). Den expansion pakken man fikk med f.eks Donkey Kong var RAM påbygning for å takle spillets RAM krav, om jeg ikke husker feil. Plassmessig hadde de vel 550 Mb til rådighet per kasset (kan huske feil igjen da). Tviler jeg veldig sterkt på at de hadde gitt, cartridger ble jo hindret litt av at de hadde så lite plass tilgjengelig. Jeg har ihvertfall aldri hørt om N64-spill på mer en 64 MiB. AtW Lenke til kommentar
Gormers Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 ER nok ganske sikkert at det var rundt 100 eller mindre, hvorfor skulle de ellers nesten alltid fjerne prerendrede cutscenes når et spill ble portet fra ps? Lenke til kommentar
Raidenball Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Blu-Ray= Mere lagrings plass. Den biten er vi vel alle enige i? Flere og flere spill har mere og mere HD cutsceenes og spill blir bare generelt større og større. Det kreves mye plass for et stort spill i full 1080p i hele spillet. Ingen tvil om det altså, og nå har X360 2 spill allerede som er på 4 plater begge to. Vel å merke så er begge rpg spill, med mye cutsceens i seg. Jeg tror at enda litt fremmover i tid, så vil X360 muligens få spill som er "mindre" eller som ikke har alt i 1080p. Eller selvf på flere plater da. Men det er min tro, tiden vil vise... Er du klar over at det kun finnes 3 spill tror jeg det er som som er 1080p? Og det vil ikke endre seg stort denne generasjonen. 1080p er rett og slett for krevende for dagens konsoller og derfor er også de som er det ganske enkle spill slik som Virtua Tennis 3. Og det er film som tar plass. Ikke 3D grafikk. Så lenge utviklere bruker real time film sekvenser, og det er nesten alt i dag, så vil det som oftest være mer enn nok plass. Og om man må bruke en plate ekstra så jo ikke det så ille. Tror faktisk heller de fleste vil synes det er positivt for da virker det som de får mer for pengene. Jeg bytter heller en plate( har enda ikke måtte gjøre det hittil etter over 2 år med 360) enn å betale dyre dommer for et format jeg har null interesse og nytte av. Verden klarer seg nok med DVD et par år til. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 (endret) Ja husker nok feil angående plassen på kassettene (64 Mib, 512 Mbit). Angående ekspansjons pakken var det 64DD som aldri ble lansert utenfor japan. Så det man kaller expansion pak er den tileggs RAM pakken som fulgte med spill som Donkey Kong 64 og som var påkrevd for å kjøre både det og f.eks Perfect Dark. Endret 22. februar 2008 av Bear^ Lenke til kommentar
axe_puzzle Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 (endret) Er du klar over at det kun finnes 3 spill tror jeg det er som som er 1080p? Og det vil ikke endre seg stort denne generasjonen. 1080p er rett og slett for krevende for dagens konsoller og derfor er også de som er det ganske enkle spill slik som Virtua Tennis 3. Vi skjønner jo hvor du står når det kommer til konsoller. 360 all the way. Kanskje derfor du ikke vet at det kommer noen 1080p spill til PS3 fremover? MGS4, GT5 pluss sikkert noen til. Så jeg vet ikke hvordan spillene for dine konsoller kommer til å se ut, men jeg tviler ikke på at PS3 klarer å takle 1080p spill om ikke nå så om ikke lenge. ikke det at 1080p er så jævlig viktig, men at det ikke vil endre seg er tull mener nå jeg.. Og om man må bruke en plate ekstra så jo ikke det så ille. Tror faktisk heller de fleste vil synes det er positivt for da virker det som de får mer for pengene. Jeg bytter heller en plate( har enda ikke måtte gjøre det hittil etter over 2 år med 360) enn å betale dyre dommer for et format jeg har null interesse og nytte av. Verden klarer seg nok med DVD et par år til. 1. Kan være jeg misforstår deg, men du mener folk føler de får mer for pengene for 2 DVD-plater enn 1 Blu-ray? 2. Vel, ikke det at det er sikkert at det blir slik. Men tipper nok at fremtidige store 360 spill må benytte seg av flere cd'er men ikke sikkert. Pluss: hvis du mener PS3 spillene er så dyrere pga Blu-ray får du sjekke igjen, for jeg føler prisene er de samme som både Wii og 360 spill, til og med DS! Pluss PS3 spill er sonefrie, så i teorien blir de billigere å handle over fra USA enn det dine 360 spill koster her i Norge... Så jeg gidder ikke betale dyre dommer for et gammelt format som er soneavgrenset på spill. 3. Verden klarer seg med DVD? Javel, da får du klare deg med DVD, så får vi andre se på HD film o.l. mens du ser på den grøtkvaliteten din. Endret 23. februar 2008 av axe_puzzle Lenke til kommentar
Raidenball Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Er du klar over at det kun finnes 3 spill tror jeg det er som som er 1080p? Og det vil ikke endre seg stort denne generasjonen. 1080p er rett og slett for krevende for dagens konsoller og derfor er også de som er det ganske enkle spill slik som Virtua Tennis 3. Vi skjønner jo hvor du står når det kommer til konsoller. 360 all the way. Kanskje derfor du ikke vet at det kommer noen 1080p spill til PS3 fremover? MGS4, GT5 pluss sikkert noen til. Så jeg vet ikke hvordan spillene for dine konsoller kommer til å se ut, men jeg tviler ikke på at PS3 klarer å takle 1080p spill om ikke nå så om ikke lenge. ikke det at 1080p er så jævlig viktig, men at det ikke vil endre seg er tull mener nå jeg.. Og om man må bruke en plate ekstra så jo ikke det så ille. Tror faktisk heller de fleste vil synes det er positivt for da virker det som de får mer for pengene. Jeg bytter heller en plate( har enda ikke måtte gjøre det hittil etter over 2 år med 360) enn å betale dyre dommer for et format jeg har null interesse og nytte av. Verden klarer seg nok med DVD et par år til. 1. Kan være jeg misforstår deg, men du mener folk føler de får mer for pengene for 2 DVD-plater enn 1 Blu-ray? 2. Vel, ikke det at det er sikkert at det blir slik. Men tipper nok at fremtidige store 360 spill må benytte seg av flere cd'er men ikke sikkert. Pluss: hvis du mener PS3 spillene er så dyrere pga Blu-ray får du sjekke igjen, for jeg føler prisene er de samme som både Wii og 360 spill, til og med DS! Pluss PS3 spill er sonefrie, så i teorien blir de billigere å handle over fra USA enn det dine 360 spill koster her i Norge... Så jeg gidder ikke betale dyre dommer for et gammelt format som er soneavgrenset på spill. 3. Verden klarer seg med DVD? Javel, da får du klare deg med DVD, så får vi andre se på HD film o.l. mens du ser på den grøtkvaliteten din. Hva har det at jeg poengterer at det nesten ikke finnes 1080p spill med at jeg er "360 all the way" å gjøre? Er jeg fanboy fordi jeg sier hvordan virkeligheten er? De aller fleste spillene er ikke 720p engang faktisk. Og hvis du tror at det blir mye mer 1080p i fremtiden når spillene blir bare mer og mer komplisert så kan jeg nesten garantere deg at du vil ta feil. Forøvrig har jeg både PS3 og 360, men ser ikke helt hvordan det har noe å si. 1. Jeg mener at Ola Nordmann tenker "jøss, spillet er på 3 cd'er, det må bety at det er et stort spill". Det er uansett ikke noe problem at et par spill av flere hundre er på flere plater? 2.Jeg sier ikke at spillene er dyrere (selv om det også ofte hender med PS3 spill vs 360 spill her), jeg sier at pga Blu-ray i PS3 så betaler man tusenvis av kroner ekstra. Og for oss som bryr oss null og niks om Blu-ray filmer så er det sure penger. 3.Jeg mente selvsagt spillverdenen klarer seg med dvd et par år til. Noe både PC, Wii og 360 beviser. Forøvrig så vil jo dvd filmer også gjøre det, vil ta minst 5-10 år før noe hd film format blir mer populært enn dvd. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Hehe, får en slik nostalgisk følelse av denne "dvd vs blu-ray" kjempingen. Husker i ovegangsperioden cd-dvd at folk kranglet så bustene føk om hva som var best, 2 CD-er eller 1 DVD. Og merkverdig nok overlevde vi på flere CD-er en stund lengere. Har liksom aldri had noe problemer med å skifte plate i spilleren. Synes folk gjør et forferdelig oppstyr av denne plasskrigen og blu-ray bedre enn DVD krigen. Greit det er fint med bedre plass men nå bruker nå X360 DVD og bedre blir det ikke. Vi skjønner jo hvor du står når det kommer til konsoller. 360 all the way. Kanskje derfor du ikke vet at det kommer noen 1080p spill til PS3 fremover? MGS4, GT5 pluss sikkert noen til. Så jeg vet ikke hvordan spillene for dine konsoller kommer til å se ut, men jeg tviler ikke på at PS3 klarer å takle 1080p spill om ikke nå så om ikke lenge. ikke det at 1080p er så jævlig viktig, men at det ikke vil endre seg er tull mener nå jeg.. Nå har nå X360 3 native 1080p spill og rundt 35 som sier de er 1080p (men er nok oppskallert slik GT5: Prologue var) så PS3 er ikke unik på den fronten. Kilde Til sammenligning har PS3 26 native 1080p i følge dem selv. Hvilken spill som er oppskallerbar 1080p er litt mer usikkert ettersom sony ikke merker spillet 1080p hvis det ikke er native. kilde Så det er ikke umulig å ha 1080p native på X360 spill eller oppskallert, selv om den bruker DVD. Er det noe spillselskapene er blitt flinke til så er det komprimerings teknikker. 3. Verden klarer seg med DVD? Javel, da får du klare deg med DVD, så får vi andre se på HD film o.l. mens du ser på den grøtkvaliteten din. Nå er det kun de spesielt intereserte lyd/bilde folkene som garantert blir å strømme til blu-ray de nærmeste dager, om de ikke allerede har gjort det. Jeg mistenker at det fremdeles blir å være en dominase av DVD en god stund fremover, dette fordi jeg tror ikke markedet blir å se vitsen i HD filmer når de er så fornøyd med kvaliteten på DVD. Jeg vet dog ikke hvilken filmer du henviser til angående grøtkvalitet men DVD filmene jeg spiller på min 37" flatskjerm via DVD (komponent) ser alt annet enn grøt ut i mine øyne. Jeg ser heller ikke vitsen med å skifte over til blu-ray enda. DVD samlingen min er meget stor som den er og jeg har enda ikke en PS3 (den kommer) men tror nok jeg fremdeles blir å holde meg til DVD en stund til. Er ikke utenkelig at jeg blir å kjøpe meg en blu-ray i ny og ne men jeg blir ikke å konvertere til storforbruker av blu-ray enda. DVD og dens kvalitet strekker godt til for meg. Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 GT5 Prologue er 1080p native, men den horisontale oppløsningen er på 1280. Altså 1280*1080p, for så å oppskaleres til 1920*1080p. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Da leste jeg feil på de nyhetene som sa at GT5:P ikke var native 1080p. Sto ingen ting om det du nettopp sa UrgeLoL. Tydelig at man aldri kan stole 100% på de kilder man leser. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Og merkverdig nok overlevde vi på flere CD-er en stund lengere. Har liksom aldri had noe problemer med å skifte plate i spilleren. MP på en DVD og SP på en annen er f.eks en veldig god løsning som passer bra for meg, og når jeg somregel bare spiller SP-spill en gang, så gjør det ikke noe for min del å bytte spill. Hadde selvfølgelig vært bedre å slippe å bytte, men det er ikkenoe problem i det hele tatt for min del. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 "Dårlige utviklere vil alltid takle 360 bedre enn PS3, det fins det da ingen tvil i verden om." Jobber selv som utvikler og har programmert en del 3D på fritiden. Det er erfaringsmessig lettere å gjøre avanserte ting i DirectX enn i OpenGl, og både DirectX og Microsofts utviklingsverktøy er generelt sett langt bedre dokumentert enn motpartens. Det sier seg selv at en dårlig utvikler gjør det bedre med enklere rammeverker, bedre dokumentasjon og høyere generell prossesseringskraft. Er du uenig i det? Det betyr ikke at utviklerne er dårlige?! Jeg har ingen erfaring innenfor dette området, men å påstå at de som tar i bruk et bedre og lettere utviklingsverktøy er dårlige, var å ta litt hardt i. Hvorfor kan ikke Sony gjøre det lettere for spillutviklere hvis de sliter? Hva er det som faktisk må til for at det skal gå? Hvis de ikke vil gjøre det lett for utviklerne, så er det jo dems tap. Ikke noe gøy at vi på 360 må få spill utsatt fordi de sliter med ps3-delen av spillet. Lenke til kommentar
prebenl Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 (endret) Det betyr ikke at utviklerne er dårlige?! Jeg har ingen erfaring innenfor dette området, men å påstå at de som tar i bruk et bedre og lettere utviklingsverktøy er dårlige, var å ta litt hardt i. Nok en gang: Jeg sier ikke at utviklerne er dårlige, jeg sier at de som er dårlige vil takle 360 bedre. Jeg benekter ikke at det finnes middels, gode og fantastiske utviklere i begge leirene. Hvorfor kan ikke Sony gjøre det lettere for spillutviklere hvis de sliter? Hva er det som faktisk må til for at det skal gå? Microsoft har mere fartstid med utviklingsverktøy. De jobber ikke bare mot konsollmarkedet, med har enorme satsinger med f.eks. .NET Framework og DirectX. Et annet aspekt er at PS3 har mer eksperimentell hardware. Det er et toegget sverd, på den ene siden fører det til nytenkning, på den andre siden fører det til økte kostnader og bestrevelser for utviklerne. Hvorvidt det er positivt eller negativt er veldig subjektivt, men at det gjør utviklingen vanskeligere er det ingen tvil om. Endret 29. februar 2008 av Geofrank Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå