Andyax Skrevet 18. februar 2003 Del Skrevet 18. februar 2003 Hei!! Jeg lurer på hva man må se etter når man vil finne ut hvor bra bildekvalitet det er på kameraet. Jeg har hørt at 520 linjer horisontal oppløsning er bra. Har det noe med bildekvaliteten å gjøre? Hilsen Anders. Lenke til kommentar
shortCut Skrevet 19. februar 2003 Del Skrevet 19. februar 2003 Hvor mange CCD brikker kameraet har sier mest om bildekvaliteten. Mange mellomklasse kameraer har 1/6" CCD brikker som gir greit resultat til hjemmebruk. Skal du drive seriøs filming bør du satse på ett kamera med 3 CCD brikker. 3CCD systemet separerer lyset som kommer inn i kameraet til rødt, blått og grønt for å gjøre fargegjengivelsen renere og skarpere. Lenke til kommentar
Andyax Skrevet 19. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2003 Det kameraet jeg ville kjøpe hadde: 1/4.7" Advanced HAD™ CCD Imager, 1.0 Mega Pixel Gross Er det bra bildekvalitet. Hva betyr egentlig 1/4.7"? og hva er forkjellen mellom det og 1/6"? Takk for svarene :smile: Anders Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 19. februar 2003 Del Skrevet 19. februar 2003 Det er rett og slett størrelsen i tommer. Lenke til kommentar
Storeulv Skrevet 12. mars 2003 Del Skrevet 12. mars 2003 Jeg fikk meg en overraskelse i sommer ved test av et Canon-kamera. Sammenlignet et nytt med et eldre og det gamle hadde vesentlig bedre kvalitet tiltross or at den nye modellen var en "videreutvikling" - nærmere bestemt 3 generasjoner nyere i samme serie. Jeg kommer i allefall ikke til handla kun ut fra specs. oppgitt i reklame. Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 27. mars 2003 Del Skrevet 27. mars 2003 VIKTIG ved kjøp av digitalt videokamera: - STØRRELSEN på CCD-brikken(e) - Manuelle kontroller (blender, lukker, fokus, hvitbalanse) - Manuelt lydnivå - Optisk bildestabilisering - Linse (du vil ha best mulig både vidvinkel og tele) UVIKTIG ved kjøp av digitalt videokamera: - ANTALL PIKSLER på CCD-brikken(e) - Digital zoom - Touchscreen EKSEMPEL: Canon's XL-1 går for å være markedets beste semi-profesjonelle kamera. Det har 3*1/3" store CCDer, med 160K piksler på hver av brikkene. Sony's DCR-TRV950 har 3*1/4" store CCDer, med 1070K piksler på hver av dem. De fleste profesjonelle vil si XL-1 gir et bedre bilde enn TRV950, men det er selvfølgelig litt forskjellig. Poenget er i hvert fall at antall piksler spiller så godt som ingen rolle. Les tester for å finne ut hvor bra hvert kamera er! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå