Gå til innhold

Bildekvaliteten på digitale videokameraer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor mange CCD brikker kameraet har sier mest om bildekvaliteten. Mange mellomklasse kameraer har 1/6" CCD brikker som gir greit resultat til hjemmebruk. Skal du drive seriøs filming bør du satse på ett kamera med 3 CCD brikker. 3CCD systemet separerer lyset som kommer inn i kameraet til rødt, blått og grønt for å gjøre fargegjengivelsen renere

og skarpere.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg fikk meg en overraskelse i sommer ved test av et Canon-kamera. Sammenlignet et nytt med et eldre og det gamle hadde vesentlig bedre kvalitet tiltross or at den nye modellen var en "videreutvikling" - nærmere bestemt 3 generasjoner nyere i samme serie.

Jeg kommer i allefall ikke til handla kun ut fra specs. oppgitt i reklame.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

VIKTIG ved kjøp av digitalt videokamera:

- STØRRELSEN på CCD-brikken(e)

- Manuelle kontroller (blender, lukker, fokus, hvitbalanse)

- Manuelt lydnivå

- Optisk bildestabilisering

- Linse (du vil ha best mulig både vidvinkel og tele)

UVIKTIG ved kjøp av digitalt videokamera:

- ANTALL PIKSLER på CCD-brikken(e)

- Digital zoom

- Touchscreen

EKSEMPEL: Canon's XL-1 går for å være markedets beste semi-profesjonelle kamera. Det har 3*1/3" store CCDer, med 160K piksler på hver av brikkene. Sony's DCR-TRV950 har 3*1/4" store CCDer, med 1070K piksler på hver av dem. De fleste profesjonelle vil si XL-1 gir et bedre bilde enn TRV950, men det er selvfølgelig litt forskjellig. Poenget er i hvert fall at antall piksler spiller så godt som ingen rolle. Les tester for å finne ut hvor bra hvert kamera er!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...