Gå til innhold

Erfaringer på databutikken.com?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Noen som har erfaringer (gode/dårlige) rundt kjøp av utstyr fra databutikken.com? Jeg bestilte den 3 januar 2002 en laserprinter (Brother HL-1440) og idag 5 dager senere er den på vei! De hadde den ikke på lager men har klart å få den fra leverandør og sendt ut til meg på 5 dager, noe som er bra! Er strålende fornøyd foreløpig. Pakkesporing er også genialt! Noen som har erfaringer? Hvor lang tid tar det fra de sender ut pakken til den kommer fram? Pakken er på rundt 10 kg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare be og håp på at det ikke er problemer med printeren, for ellers kan det hende du endrer inntrykk ganske fort.

 

Det er kjentsak att leverandører er kjappe til å levere, men treige til å ordne i problemer med utstyr de leverer. Noen er bedre enn andre, databutikken.com har så langt nektet for meg at de har mottat retur forespørsel, som jeg har sendt cirka 3 ganger nå, blir spennende å se hva de skriver imorgen. Jeg bestilte utstyr i romjula, og fikk maskinvaren rimelig for levert, spesielt med tanke på bemanningen de fleste bedrifter har i høytids dager. Det viste seg ganske kjapt at det var feil i epox 8kha+ hovedkortet de leverte, noe som selvsagt er veldig skuffende. Greit nok tenkte jeg, det skal vel være en enkel prosess å sende dette tilbake slik at de kan utbedre feilen. Men for å få lov til å sende defekt utstyr tilbake, må man få et retur nummer. Hvis ikke du får dette, men allikevel returnerer det, får du pakken tilbake uten at de i det hele tatt tar en titt på det. Det skulle vise seg at bare det å motta dette "retur nummeret", var en prosess i seg selv. Jeg sitter her nå, nesten en uke etter at jeg sendte en retur forespørsel, og enda har jeg ikke motatt dette hellige retur nummeret. Med tanke på tidsfrister som skal overholdes under visse omstendigheter, virker det for meg skremmende at databutikken.com i praksis kan ignorere retur forespørsler. Med den konsekvens at de muligens kan nekte deg retur rett. Retur fristen som står skrevet i angrefristloven, er på 10 dager. Hvordan kan jeg få levert det tilbake, når databutikken.com nekter meg det ? Så lang tid det har tatt til nå, får meg samtidig til å lure hvor lang tid hele prosessen vil ta, og når jeg kan ta ibruk den nye pc'en jeg allerede har betalt for.

 

Det er slik når man går til anskaffelse av bestilte varer ellers, hvor det i ettertid viser seg å være mangler av større art, har kunden visse rettigheter. Som blant annet omhandler prisavslag, for å kompensere for forsinkelsen som oppstår, pågrunn av mangelen i varen/varene som er levert. Det er selvfølgelig ikke kjøper som skal tape på mangler i varer som leverandør har levert.

 

Databutikken.com krever blant annet at du betaler frakt kostnadene for retur av varer med mangler. Nå har man riktignok mulighet å "bestille" fraktlapp, som de kaller det, for at de skal ta på seg den kostnaden. Men det hele virker for meg, som en taktikk for å slippe unna de som eventuelt ikke har fått med seg dette. De sier blant annet på sine hjemmesider, at de ikke kan tilbakebetale dette pågrunn av "administrative" årsaker.. høres pent ut men..

 

neinei.. uansett hvem du bestiller fra, gjør det med omhu, og ha for all del ikke dårlig tid.

 

Av anbefalinger fra "erfarne" webshoppere har jeg fått anbefalt psdata og multicom, så får du ha det i bakhodet når du bestiller. La ikke pris avgjøre hvor du bestiller, men også servicen og bedriften totalt.

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-09 00:26, maggun skrev:


neinei.. uansett hvem du bestiller fra, gjør det med omhu, og ha for all del ikke dårlig tid.


Av anbefalinger fra "erfarne" webshoppere har jeg fått anbefalt psdata og multicom, så får du ha det i bakhodet når du bestiller. La ikke pris avgjøre hvor du bestiller, men også servicen og bedriften totalt.



Da vil jeg stille deg dette spørsmålet: Hvem skal man stole på? Finnes det en webshop som alle liker, eller vet er bra? Noen liker den webshoppen, andre ikke osv. osv.....

Hva skal jeg se etter hos en webshop for å vite, jeg mener virkelig VITE at den er bra? Vanskeligt valg spør du meg.

Lenke til kommentar

Du får bare velge en du selv har følelsen for. Men se på systemet de har for retur av defekte varer også videre, og forsikre deg om at det ikke vil ta for lang tid. Min situasjon er et eksempel på slett kundebehandling, tar gjerne imot saklig kritikk på dette, men tviler på det sterkeste at det finnes.

 

For meg virker det også betryggende at bedriften er innen håndsrekning, men dette trenger ikke å bety noen ting. Du kan oppleve like dårlig kundebehandling hos en lokal leverandør, og kansje tilogmed bedre med leverandører som opererer aldri så langt unna. Så gjør litt forarbeid, og sørg for å gjøre alt etter forskriftene, så du har mulighet til å tilbakelevere defekte/angre varer.

Lenke til kommentar

Et par frekkiser til maggun siden returavdelingen til databutikken.com tydeligvis har sølt sirup på gulvet i jula.

 

Send kortet tilbake og hev kjøpet. Ring en annen webshop i morgen tidelig og bestill et nytt.

 

En litt mer kinky en. Du kan prøve å få til en avtale med databutikken.com om at du kjøper et nytt hk som de sender deg umiddelbart. For så å få pengene refundert for det du sender i retur og da hever kjøpet på. Da slipper du å vente til de har reparert / testa osv. Dette har jeg selv gjort en gang men med en annen webshop. Kjenner ikke rutinene til databutikken.com, har ikke handlet der selv.

 

Til slutt: Om du sliter med å få noe så bagatellmessig som et retur nummer. Ring, ikke mail dem.

 

Rune.

Lenke til kommentar

Jeg blir litt forvirret her. Noen har gode ærfaringer, andre sier at samme butikken "suger". Hvordan skal jeg finne den mest seriøse butikken?

Har handlet i noen av webshoppene,og med bare gode resultater, men når jeg ser på hva som blir skrevet om de samme butikkene her på forumet så blir jeg litt oppgitt. Kan ikke handle hos alle butikkene for å få ærfaringer, om dere forstår hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Bare fortsett å kjøp der du har gode erfaringer fra. Men ha det i tankene at du muligens må returnere varer en gang. Da har webshoppene visse vilkår som de setter, som for meg virker urimelige hos enkelte. Les de, og forstå de, og bestill med den kunnskapen du har om returer osv. Dette er sinnsykt viktig dersom du har en større ordre. bestiller du vifter og pasta så blir det sjeldent problemer.

Lenke til kommentar

Det gikk over en MÅNED før jeg fikk alle mine komponenter levert fra Databutikken.com! Og dette var lenge før julerushet! Hørte ingenting fra dem mens jeg ventet, ikke så mye som et pip. Eneste tilbakemeldingen var disse automatiske e-postene du får når du undrer på hvor pokker varene dine blir av.

Så jeg vet ikke jeg...

 

Og nå har jeg problemer med HK'et mitt. Men det er kjøpt hos Komplett.no...

 

Man vet aldri, og vanskelig skal det være.

Lenke til kommentar

Hei igjen.

 

Nå har jeg sjekket sporingen på posten og printeren ankommer mitt postkontor imorgen =) Det tok altså 8 dager for databutikken.com å fremskaffe varen fra leverandør + å sende den til meg! Kjempebra! Nå håper jeg den fungerer, for ellers kan et h.... bryte løs... Foreløpig terningkast 6 til databutikken.com!

Lenke til kommentar

Datorbutiken får terningkast 3 av meg.

 

Bestillte alle komponenter som skulle til for å bygge en komplett datamaskin. Det gikk en uke uten at varene ble sendt. Avbestillte orderen, bestillte på nytt (500-700 kr billigere). Gikk vel tilsammen i overkant av to uker før jeg fikk varene mine. Ikke hatt noen problemer med noen av komponentene, så kan ikke uttale meg om returordningen dems....

 

Mvh

 

Lars

Lenke til kommentar

Da har jeg fått min laserprinter Brother HL-1440 hjem! Det tok totalt 6 dager fra jeg bestilte på databutikken.com til den var framme! Og den virker som den skal, så databutikken.com får terningkast 6 for denne gang! Meget bra med tanke på at de måtte bestille opp varen fra leverandør. Alt dette på 6 ukedager er meget bra! Kan anbefales!!!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-11 10:30, johanch skrev:

Å vente 6 dager i stedet for å betale 600 kr mer for samme laserprinter på Elkjøp synes jeg er ventetiden verdt! Printeren fungerer prikkfritt!


 

---> Vel, hadde du brukt itbutikken eller psdata så hadde du fått den for 4 dager siden.

 

Ikke alt som glimrer er gull.

Lenke til kommentar

Hm... Har du sjekket...? For det første selger ikke PSdata denne printeren... Litt dumt å trekke fram dem da kanskje...? Og ITbutikken har en leveringstid på denne printeren på samme antall dager som databutikken.com, men de ligger litt høyere i forhold til pris... Mitt kjøp glimret i alle fall i gull... =) hehe... Bedre research neste gang du kommer med slike påstander takk.

Lenke til kommentar

Har personlig bestilt av fleire ulike web-shopar: Databutikken, PS-Data, Flexi-Data og IT-butikken.

 

Seinast har eg erfaring fra DataButikken, der dei har så spesielle retur-reglar (kan ikkje sjå at desse kan stemma overeins med norske lovar), så her berre gav eg opp, og solgte det eg hadde kjøpt vidare (med tap)...

 

PS-Data har eg berre positive erfaringar med. Har handla med dei i mange år, og dei har vist seg å vera den mest service-vennlige bedrifta eg har handla med.

 

Flexi-Data og IT-Butikken har eg bestilt brennarar og CD-R plater hjå. Har aldri hatt problem med noko av det eg har fått derifra, så eg har ikkje noko grunnlag til å kritisera desse butikkane.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg bestilte PC-en min fra datorbutiken.no. (med unntak av CPU-kjøler selvsagt) Det tok 5 dager før hentelapp/anvisning kom i posten.

 

Da jeg så at komplett.no hadde XP-prosessorer, avbestilte jeg T-bird 1,4GHz.

 

Jeg vet at det er "mange" som har hatt problemer med datorbutiken men for min egen del gir jeg dem terningkast 12 (med 2 terninger)pga. hyperkort leveringstid etter avbestilling av prosessoren (1 eller 2 dager etter). Det vil si at varene kom 3-4 dager etter bestilling/kontraordre :grin:

 

Ved retur, vet jeg ærlig talt ikke hvor lang tid de bruker.

 

Alle delene jeg har bestilt var i tipp topp stand.

 

Datorbutiken lenge leve.... :smile:

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Sveinl på 2002-01-11 22:44 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-11 23:59, johanch skrev:

Hm... Venter et svar fra S][eridan... Hva har du å si til ditt forsvar...?
:grin:


 

Et godt tips er ofte å sjekke erfaringsdatabasen til hardware.no før man handler. Der kan du bla se at Datorbutiken ligger helt elendig ann - dette hadde kanskje hatt en innvirkning på ditt valg av nettbutikk.

Et annet godt argument for å bruke itbutikken fremfor datorbutiken er at de også gir deg 2 års garanti samt at de følger angreretten - noe datorbutiken IKKE gjør.

 

For å avslutte så kan jeg også informere dem om at itbutikken sender allt som bedriftspakker - dvs at du faktisk hadde hatt printeren dagen etter den kom på lager.

 

Igjen - service og gode garantiløsninger er i de fleste tilfeller LANGT mer verdt enn 100 kr. Spesielt når det er snakk om en printer som gjerne har en levetid på 3 år eller mer.

 

Ikke alt som glimrer - er gull.

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: S][eridan på 2002-01-12 10:50 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...