H-kon Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 (endret) Kjøpte en Acer 5012WLMI for ca 2 år siden. I høst begynte batteriet å bli veldig dårlig, (ca 20 min på batt) og like etterpå begynte det å bli umulig å kjøre maskinen via strøm-inntaket da selve pluggen i maskinen begynte å bli dårlig, nesten løs innvending. Sendte inn maskinen og de tok den i mot uten å mukke. Det var 12 Jan. butikken sendte inn maskinen den 14. Acer hentet maskinen på posten sitt godssenter den 21. Acer har visst eget reklamasjons og reperasjons senter, så de bruker ikke Infocare og den slags, men statusen på Onsdag var at ingenting hadde skjedd, og i går ringer de meg for å bekrefte at ingenting faktisk hadde skjedd. Jeg ga butikken en frist til Mandag om å fortelle meg hvor lenge jeg skal vente. Butikken har tilbydt meg å låne en stasjonær PC i mellomtiden, men siden jeg har 6 stykker av de fra før av har jeg ikke særlig behov for å låne en Så, etter hvor lang tid kan jeg kreve omlevering eller heving av kjøp? Ser de fleste bruker "innen rimelig tid" og jeg klarer ikke helt å finne definisjonen av dette noen steder. Endret 15. februar 2008 av H-kon Lenke til kommentar
Loko Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Normal reparasjonstid nå er vel mellom 3-6 uker. De fleste her vil nokk være enig i at når det har gått 4 uker og nærmer seg 5 uker så bynner rimelig tid å nærme seg veldig kjapt. dessverre så er det underkapasitet på verksted i norge for tiden, og spesielt nå rett etter jul hvor det er veldig stor pågang. Lenke til kommentar
H-kon Skrevet 12. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2008 Fint om noen kunne hjelpe meg kjapt. Fått tilbud om lånepc i dag, men får beskjed senere i dag om hvor lang tid det tar å reparere min maskin. De har enda ikke startet reperasjonen pr i dag. Kan jeg kreve omlevering eller heving av kjøp i dag? Lenke til kommentar
Loko Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Du har vel ikke krav på noe før tiden som er gått er urimelig, men vil være god service og få omlevert hvis dem veit at det tar 2-3 uker til. Lenke til kommentar
H-kon Skrevet 12. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2008 Du har vel ikke krav på noe før tiden som er gått er urimelig, men vil være god service og få omlevert hvis dem veit at det tar 2-3 uker til. Hei Loko. Takk for svar Hva er "urimelig" i tidsperspektiv? De regnet med at de måtte bytte hovedkort så tviler på om det er rett inn og rett ut men det får jeg eventuellt svar på ca 16 i dag. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Du har vel ikke krav på noe før tiden som er gått er urimelig, men vil være god service og få omlevert hvis dem veit at det tar 2-3 uker til. Hei Loko. Takk for svar Hva er "urimelig" i tidsperspektiv? De regnet med at de måtte bytte hovedkort så tviler på om det er rett inn og rett ut men det får jeg eventuellt svar på ca 16 i dag. Som han sa så ligger rimelig tid som regel i perspektivet rundt 4 uker. Lenke til kommentar
H-kon Skrevet 14. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2008 Du har vel ikke krav på noe før tiden som er gått er urimelig, men vil være god service og få omlevert hvis dem veit at det tar 2-3 uker til. Hei Loko. Takk for svar Hva er "urimelig" i tidsperspektiv? De regnet med at de måtte bytte hovedkort så tviler på om det er rett inn og rett ut men det får jeg eventuellt svar på ca 16 i dag. Som han sa så ligger rimelig tid som regel i perspektivet rundt 4 uker. Vel, fikk nettopp telefon fra butikken om at maskinen er tilbake. De skal ha 2500,- for å ha byttet batteri samt for å blåse den ren. Batteri kunne jeg ha ordnet for 1100,- inkl mva og frakt samt å blåse den ren kunne jeg ha gjort selv med en flaske luft til 100,- fra komplett. Blir oppgitt her. Fikk ingen opplysninger om at det ville være reperasjonskostnader her ved innlevering. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Det er ikke et overslag for reparasjonskostnader? eller er det noe du faktisk må betale? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Har du ikke blitt opplyst kan de ikke kreve betaling, men jeg ville jo ha anbefalt å sjekke om du signerte noe når du leverte inn? Hva angår batteriet så vil jeg mene at du har reklamasjonsrett på det, men jeg tar det nesten for gitt at noen vil skyte meg for den påstanden. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Han har reklamasjonsrett på batteri ja, men batteriet fungerte jo. Dog i kun 20 minutter. Om det er en mangel er en annen sak. Batterier har jo som kjent begrenset levetid. Noen som har noen dommer på hvor mye et batteri kan svekke seg i løpet av en gitt periode? Lenke til kommentar
H-kon Skrevet 14. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2008 Du har vel ikke krav på noe før tiden som er gått er urimelig, men vil være god service og få omlevert hvis dem veit at det tar 2-3 uker til. Hei Loko. Takk for svar Hva er "urimelig" i tidsperspektiv? De regnet med at de måtte bytte hovedkort så tviler på om det er rett inn og rett ut men det får jeg eventuellt svar på ca 16 i dag. Som han sa så ligger rimelig tid som regel i perspektivet rundt 4 uker. Vel, fikk nettopp telefon fra butikken om at maskinen er tilbake. De skal ha 2500,- for å ha byttet batteri samt for å blåse den ren. Batteri kunne jeg ha ordnet for 1100,- inkl mva og frakt samt å blåse den ren kunne jeg ha gjort selv med en flaske luft til 100,- fra komplett. Blir oppgitt her. Fikk ingen opplysninger om at det ville være reperasjonskostnader her ved innlevering. Det er en sum de krever av meg. 2487,50 for å være eksakt. Har heller ikke skrevet under på noenting, har kun levert inn maskinen for reperasjon. Fikk en kvittering for innlevert maskin, men det står ingenting der som dekker det som de prøver å hanke inn nå. Har ikke reklamert på batteriet da dette er en ting som man må forvente får en redusert kapasitet ved bruk, har reklamert på selve strøm-kontakten på maskinen som det ikke ser ut til at de har gjort noenting med, men det får jeg vite i morgen. Glemte kvitteringen hjemme i dag så får ikke sjekket det før ved lunsj tider i morgen. Lenke til kommentar
H-kon Skrevet 15. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2008 Vel, kan komme med en oppdatering. Skal i allefall aldri handle noenting verdt mer enn 299,- på OBS i Lillestrøm noe mer. Plutselig var ikke maskinen ferdig alikevel, og summen de krever er hvis de skal reparere. dvs, bytte batteri (som jeg ikke har krevd) og for å blåse den ren. Ikke fikse den aktuelle feilen m.a.o. OBS! prøver å få meg til å ordne opp for dem med Anovo samt Acer (som bruker Anovo). De (Obs) fraskriver seg alt ansvar når det gjelder produktet de har solgt og virker ikke interessert i å hjelpe meg. Først var jeg grei og snill, samt ga de et tilbud. Vi deler summen 50/50 gyldig t.o.m i dag fra min side så er saken ute av verden, men dette takket de nei til. Da ble jeg forbanna. Viste de §30 i Forbrukerkjøpsloven (Etter råd fra Forbrukerrådet) noe de ga blaffen i for å si det rett ut. Har allerede snakket med forbrukerrådet som er på min side i denne saken heldigvis, så nå blir det å utforme en offisiell klage som de tar seg av. Maskinen driter jeg egentlig i akkurat nå, kan kjøpe meg mange flere her her og nå om det så var, nå er det en prinsipp-sak hvor jeg mener at selger må stå ansvarlig for produktene de dytter ut døra, og ikke bare legger ansvaret på produsent eller kunde. Enda jeg sier at det ikke er mitt ansvar å rydde opp i forhold til leverandør skal de ha meg til å ordne opp for de. Går det ann å redigere tittelen på denne tråden? Nå er ikke den så aktuell lengre ettersom jeg kommer til å opprette en offisiell klage mot Coop OBS! Irriterer meg grenseløst at det er så få som faktisk tar ansvar for de de selger. FKloven burde ha vært ende strammere. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Han har reklamasjonsrett på batteri ja, men batteriet fungerte jo. Dog i kun 20 minutter. Om det er en mangel er en annen sak. Batterier har jo som kjent begrenset levetid.Noen som har noen dommer på hvor mye et batteri kan svekke seg i løpet av en gitt periode? trodde jeg svarte deg på dette i går, men må ha glemt det: Takket være Panter og hans etterspørsel etter noe i forbindelse med næring, så fant jeg denne dommen: http://www.forbrukertvistutvalget.no/index...?Saknr=20070392 Lenke til kommentar
H-kon Skrevet 15. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2008 Han har reklamasjonsrett på batteri ja, men batteriet fungerte jo. Dog i kun 20 minutter. Om det er en mangel er en annen sak. Batterier har jo som kjent begrenset levetid.Noen som har noen dommer på hvor mye et batteri kan svekke seg i løpet av en gitt periode? trodde jeg svarte deg på dette i går, men må ha glemt det: Takket være Panter og hans etterspørsel etter noe i forbindelse med næring, så fant jeg denne dommen: http://www.forbrukertvistutvalget.no/index...?Saknr=20070392 Det er ikke batteriet jeg har reklamert på. Det er selve kontakten på pc siden hvor det er vanskelig å bruke maskinen når den hele tiden hopper på og av batteri/nettspenning. Denne er løs i laptopen. Siden batteriet er snart gåent samtidig som det er vanskelig å fore maskinen med strøm fra veggen så er ikke laptopen særlig mobil lengre. Det er en craptop Sitter og fyller inn skjemaet til Forbrukerrådet nå. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Det er ikke alltid at laderkontakt-problemer går på garanti eller reklamasjon, da det i veldig mange filfeller er kunden som har forårsaket slike problemer. Det gjør dem ved feks å ha laptopen på fanget hvor så ladekontakten blir liggende i press mot låret feks. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Tråden flyttes til forbrukerrett. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Det AVGJØRENDE i denne saken her er ikke om hvorvidt det er en mangel eller ei, men om følgende del av forbrukerkjøpsloven er fulgt: § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader. De aller fleste kjeder har et ark kunde signerer på når de leverer inn sin service hvor dette opplyses om. Er dette IKKE gjort, så har trådstarter en god sak. Lenke til kommentar
H-kon Skrevet 18. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2008 Det AVGJØRENDE i denne saken her er ikke om hvorvidt det er en mangel eller ei, men om følgende del av forbrukerkjøpsloven er fulgt:§ 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader. De aller fleste kjeder har et ark kunde signerer på når de leverer inn sin service hvor dette opplyses om. Er dette IKKE gjort, så har trådstarter en god sak. Det har ikke skjedd i saken her. Har ikke skrevet under på noenting. Står kun at det kan være et gebyr på 250 kroner når feil ikke er funnet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå