Den Polse Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 (endret) Topic sier mye av planen. Har en gammel Dell Dimension 8600 som jeg har dytta bak tven i stua som fungerer som stuepc. Som nybegynner så lurer jeg på et par ting før jeg setter i gang og muliggens herper noe som fungerer middelmådig. Hovedgrunnen for å kjøre linux på den er rett å slett at jeg er nysgjerrig og pcen er som sagt temmelig gammel og treig, så et operativsystem som tar mindre av ressursene og ikke trenger å reboote like ofte høres fint ut. Dell har sine egne hovedkort etter hva jeg har skjønt, vil dette være et problem med tanke på installering av Linux? (drivere etc) Og hvilken distro bør jeg velge? Eller rettere sagt, hvilken distro har et bra GUI og er relativt enkel og bra uten at jeg vil tilbringe kvelden ruggende i fosterstilling fordi ingenting funker og jeg føler meg teit? Etter hva jeg har lest så høres det ut som Ubuntu vil være et bra valg siden jeg ikke har vært noe særlig bortpå linux enda. Hadde vært fint med noen råd her. Som sagt er denne kobla til Tven og stereoanlegget, til tven gjennom en DVI -> HDMI kabel. Regner med at det ikke vil være noe problem siden det finnes bra Nvidia drivere til Linux. PCens specs: P4 2,4 GhZ Northwood 1024 MB RD ram MSI Geforce NX6600 GT 250 GB WD IDE Endret 8. februar 2008 av Den Polse Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Siden pcen er litt gammel vil nok linux støtte all hardware på den maskinen, prøv ut ubuntu hvis den går greit på hardware og er rask nok på maskinen så skal nok ubuntu fungere greit. Ubuntu er en god nybegynner distro med mye gui og mange brukere. Lenke til kommentar
atlef Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 (endret) Prøv og gjerne Linux Mint, det er avart av Ubuntu, med bedre multimedia støtte og driver støtte "ut av boksen," enn det Ubuntu kommer med. Kjører den selv på min gamle maskin, xp2500+, 1gb ram og geforce 6600gt. Ypperlig til mitt bruk. Se link i sig. atlef. Endret 8. februar 2008 av atlef Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Høres ut som en helt OK boks for langt tyngre oppgaver enn det du tenker på det der ... Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 (endret) En lett distro til disse spesifikkasjonene P4 2,4 GhZ Northwood 1024 MB RD ram MSI Geforce NX6600 GT 250 GB WD IDE Hadde prøvd Mint, er nok den letteste for dem som aldri har prøvd Linux. Mint er hovedsakelig Ubuntu gjort klar for streaming av flash, spilling av krypterte DVD-er, avspilling av de fleste formater, etc. Også har de laget et par ekstra programmer som kan være veldig fine. Ubuntu kan enkelt installere mye av dette med Automatix (et program som kan lastes ned fra automatix.com og installeres som gjør installasjon av slikt mye lettere). Endret 9. februar 2008 av tamarin Lenke til kommentar
Den Polse Skrevet 9. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2008 Flott, takk for alle svar, da blir det vel Mint Automatix høres veldig praktisk ut. Fin den introduksjonen til Linux i siggen din tamarin. Lenke til kommentar
atlef Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Hold deg langt unna Automatix, det er heller ikke nødvendig da det meste er tilgjengelig i pakkebehandleren eventuelt getdeb eller softwareportalen til Linux Mint. Lykke til med installasjonen og overgangen til LinuxMint. atlef. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 (endret) DenPolse: Hadde helt glemt å legge ut et par linker i siggen min, la ut et par nå som kan være interressange for deg. En brukerguide til Mint som går igjennom installsjon og litt bruk av operativsystemet og en til Ubuntu som i stor grad vil funke helt fint i Mint. Hadde vært kult om du legger du ut en liten post i tråden om hvordan det gikk og hva du synes av brukervennligheten etter at du har testet Mint. Håper ting går smertefritt med tanke på hw-deler og slikt atlef: Er libdvdscc of w32codecs (pakker for å spille av DVD filmer og diverse andre formater) i noen av pakkebrønnene til Ubuntu? Er vel stort sett det som nye Linux-brukere kommer til å lete etter. Er en stund siden jeg har brukt Ubuntu noe særlig, men da jeg begynte var det ikke så lett å installere java, flash, videospiller til Firefox og codecs til lyd og videoformater, men mye av dette har blitt betrektelig lettere i flere distroer og er allerede tlgjengelig etter installasjon i noen som i f.eks Mint. Endret 9. februar 2008 av tamarin Lenke til kommentar
Den Polse Skrevet 10. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2008 Skal poste en update når jeg har kommet i gang, blir vel på mandag Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå