Gå til innhold

Sinnsyk høy temperatur på CPU i ny pc fra komplett. Feil-måling?

Anbefalte innlegg

kjøpte meg pc fra komplett, ferdig oppsatt. Slik som dette:

Intel core 2 duo, E6850

8800gtx gpu

xfxnforce 680i motherboard

Og noe kingston minne, 2gb ca.

Alt pent satt inn i et antec 900 kabinett.

Startet opp, og alt virker, har ikke gjort noe overklokking, alt står til "ikke overklokking"

Vifter går pent og pyntelig (untatt toppvifta, som ikke er koplet til tror jeg) men de 2 i front, den bak, og GPU-vifta går bra. Satt til å være "temperatur-styrt"

Så åpnet jeg expert-panelet, og fikk et lite sjokk. Måling på CPU viser 128 grader Celsius! (ja, sjekket så det ikke var fahrenheit.)

WOW, det kan jo IKKE være bra? Og det kan vel forhåpentligvis ikke være riktig heller???

Edit,, sjekket Temperatur i Nvmonitor nå, og der står System temp 28grader C, GPU 55 grader c, og CPU 128 grader C!!! What?

nForce-vifta viser ca 5000 rpm, mens CPU vifta viser 878 rpm... som jo ikke er så mye... Men den forandrer seg ikke, så jeg er ikke sikker på om den måler i det hele tatt?

Nå har pc stått på i hele dag, og jeg kan ikke se noe problemer, som jeg jo burde hvis den tempen hadde vært korrekt? eller?

mvh

Endret av sirandrew214
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkleste måten er å åpne opp kabinettet og kjenne på kjøleribben til cpukjøleren. Hvis den er glovarm, så har du svaret på spørsmålet ditt(noe er seriøst galt).

Kabinettet er nok ikke plombert av komplett, sant? Hvis den er det så er det bare å kjøre en runde OCCT på 30min, hvis PC-en skrur seg av, så er det sikkert grunnet temperaturen. Uansett, PC-en skal skru seg av før den når 128 grader, så det er nok feil avlesning fra sensor...

Endret av camxer
Lenke til kommentar
Ok, så kjøleribben skal være Kald, lunken eller varm, men ikke glovarm? Eller?

Nei, ikke plombert, så jeg kan nok skru opp for å kjenne/fixe.

Takker.

Ok, tok av dekslet, og hvis du med "kjøleribbene på prosessoren" mener de som vifta blåser igjennom, og sitter utenpå prosessoren, så var de kalde, kanskje lunkne her og der. Men langt ifra varme.

Og jeg fant forøvrig ut at viften på toppen av kabinettet gikk.. :D BRrrrrrr sa det da jeg skulle teste med pekefingeren.

Endret av sirandrew214
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

128 desimalt er 0x80 hex, 10000000 binært.

Mao. en tilfeldig byte i ett register/minne.

Utrolig mye slett programmering/testing av diverse utilities. :thumbdown:

Jeg anbefaler trådstarter å slettr dette d**tprogrammet - "xpert-not" - og heller konsentrere seg om å bruke PC-en. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...