Gå til innhold

Teoretisk: Selvmord foran din bil

Anbefalte innlegg

Hvis du kjører i lovlig hastighet, og en selvmordskandidat hopper fram fra en busk.

Kan du da dømmes for noe som helst?

Jeg snakker altså ikke om en uaktsom fotgjenger, men en bevisst handling fra en person som er lei livet, og gjemte seg bak en busk til du er for nær til å stoppe.

Har ikke opplevd eller planlagt dette selv. Men jeg er nysgjerrig.

Det er vel grenser for hvor "aktsomt" man kan kjøre, uten å kjøre i første gir hele tiden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du kjører i lovlig hastighet, og en selvmordskandidat hopper fram fra en busk.

Jeg snakker altså ikke om en uaktsom fotgjenger, men en bevisst handling fra en person som er lei livet, og gjemte seg bak en busk til du er for nær til å stoppe.

Har ikke opplevd eller planlagt dette selv. Men jeg er nysgjerrig.

Det er vel grenser for hvor "aktsomt" man kan kjøre, uten å kjøre i første gir hele tiden?

Jeg tror man blir dømt for det.

Høres rart ut, men jeg tror ingen av lovparagrafene sier at hvis det er en bevisst handling fra den rammede så slipper man unna.

Blir vel regnet som uaktsomt drap ellerno :)

Lenke til kommentar

Hvis drapet er uaktsomt, er man pr. definisjon uten skyld.

Hva er da vitsen med å bli dømt for det?

Jeg mener at uaktsomt drap er når du glemmer å slå av ovnen og det blir brann og noen dør av brannen. Da har du gjort noe galt: glemt å slå av ovnen.

Å kjøre bil er ikke galt (medmindre du stemmer SV). At noen kaster seg foran nevnte bil er jo deres egen feil. Ingen har vært uaktsom.

Straffer de bilisten fordi emoen mest sannsynlig allerede er død? NOEN må jo sone, og hvis smeden allerede er død, MÅ man jo rette bakeren. Logisk?

Lenke til kommentar

I min tid som matros på turist-båt, sto jeg en gang å venta på en buss med pensjonister som skulle på cruise. De var nesten 2 timer forsinka fordi det var noen som hadde hoppa forran bussen dems for å ta selv-mord. Fikk i ettertid høre all den hjelp sjåføren hadde fått, og han ble ABSOLUTT ikke annklaget for no. Man venter ikke at det detter fotgjengere ned fra gang-bruer over E18.

Lenke til kommentar
Tviler på at man kan få noe somhelst straff for det. Jeg vet om en som kjørte over ei dame som gikk midt ut i veien uten å se seg for. Hun havna i rullestol, og det var HUN som ble straffet og måtte betale skadene på bilen :roll:

WOW, brutalt :ohmy: Men dette kan vel ikke gjelde hvis en senil person gjør akkurat det samme, eller barn og syke? Har fra kjørelæreren min hørt at når det gjelder syklister (hvis de ikke ser seg for, og krysser veien) som blir ufrivillig truffet av en bil pga syklistens uaktsomhet, så vil syklisten være erstatningsansvarlig for den skaden som kom på bilen, samtidig som føreren av bilen mister førerkortet.

Vet du om den personen som kjørte over damen fikk beholde førerkortet, sjeefen?

Endret av Oly
Lenke til kommentar

Han hadde visst ikke mulighet for å unngå ulykken, og damen hadde bare løpt ut i veien uten forvarsel. Så han fikk beholde førerkortet. Det er jo selvklart værre om han ikke så henne eller ikke reagerte med å bremse. Det er flere tilfeller der sjåfører krasjer pga noe uungåelig som fører til at bilen hans dreper noen andre. Men ingen av disse mister førerkortet eller blir straffet på noen måte. Så lenge det kan bevises at du ikke hadde mulighet til å unngå ulykken og det ikke var din egen feil på noen måte så skal du jo ikke kunne bli straffet ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Tviler på at man kan få noe somhelst straff for det. Jeg vet om en som kjørte over ei dame som gikk midt ut i veien uten å se seg for. Hun havna i rullestol, og det var HUN som ble straffet og måtte betale skadene på bilen :roll:

Om du ikke gir en link som bekrefter at denne damen måtte betale for skadene på den bilen så tror jeg ikke på det rett og slett.

Lenke til kommentar

Hm.. det er en stund sia så jeg vet ikke om det finnes noen artikkel om det på nettet.

Men jeg ville aldri sagt det bare for kødd, hva ville meningen vært med det liksom?

Og tenkt deg om, hvis noen er uforsiktig og driter i å se seg for når de løper midt ut i veien, og bilen blir skadet for maange tusen kroner. Skal liksom bileieren betale for dette av egen lomme?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Hm.. det er en stund sia så jeg vet ikke om det finnes noen artikkel om det på nettet.

Men jeg ville aldri sagt det bare for kødd, hva ville meningen vært med det liksom?

Og tenkt deg om, hvis noen er uforsiktig og driter i å se seg for når de løper midt ut i veien, og bilen blir skadet for maange tusen kroner. Skal liksom bileieren betale for dette av egen lomme?

Nei, forsikringen skal betale.

Lenke til kommentar

En slik sak kommer jo veldig an på vitner vil jeg tro. Hvis en bussjåfør kjører på noen, så er det jo mange passasjerer bak i som kan bekrefte at dette ikke var sjåføren sin skyld på noen måte. Men hvis jeg kjører på en person ut i en skog der ingen andre ser meg, så kan jeg bare si "han hoppa ut i veien". Og hvis jeg faktisk ville drepe noen kan jeg si det samme.

Lenke til kommentar
Men politiet har nok sine metoder som kan vise om du prøvde å avverge ulykken eller ikke. Du slipper nok ikke unna med å bare si at han løp foran bilen din og du rakk ikke bremse :p

I et tilfelle der det ikke eksisterer vitner til hendelsen vil nok politiet etterforske saken grundig. Bare en enkel bakgrunnssjekk på avdøde (var han suicidal eller bare ute for å hente posten?) og på bilisten (er han tidligere straffedømt?) kan fortelle en hel del. I tillegg vil man selvsagt undersøke tekniske spor på ulykkesstedet.

Kan man så straffes for å kjøre på en selvmordskandidat som hopper fram fra en busk slik at du ikke har noen mulighet til å stanse i tide? Lovverket sier at man som bilist skal kunne stanse for enhver påregnelig hindring. En selvmordskandidat som hopper fram fra en busk er ikke påregnelig og i prinsippet vil man ikke kunne straffes.

Lenke til kommentar
i prinsippet vil man ikke kunne straffes.

Man blir i de fleste tilfeller siktet etter §3 med død eller grovt skadeverk som følge.

Det endelige utfallet har mye å gjøre med hvem man får med å gjøre i rettsvesenet og

om advokaten er verdt lønnen sin.

Endret av Skummel_Fyr
Lenke til kommentar
Hvis drapet er uaktsomt, er man pr. definisjon uten skyld.

Hva er da vitsen med å bli dømt for det?

Jeg mener at uaktsomt drap er når du glemmer å slå av ovnen og det blir brann og noen dør av brannen. Da har du gjort noe galt: glemt å slå av ovnen.

Å kjøre bil er ikke galt (medmindre du stemmer SV). At noen kaster seg foran nevnte bil er jo deres egen feil. Ingen har vært uaktsom.

Straffer de bilisten fordi emoen mest sannsynlig allerede er død? NOEN må jo sone, og hvis smeden allerede er død, MÅ man jo rette bakeren. Logisk?

Hva faen? Så alle som tar selvmord er emoer?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

KJørte hjem sent en kveld og der lå det jommen en full gubbe midt i svingen og ikke ville leve mer. Så først ut som det lå noe nedfall fra et tre eller liknende der, gatelysene på stedet virket ikke og det var venstre-kurve.

Hadde jeg brukt gubben som fartsdump ville da kommunen fått skylden? Jeg mener siden de ikke var flinke til å bytte lysene i gatelysene, hadde det vært lys ville jeg jo sett dette med en gang.

Jeg fikk stoppet i god avstand, heldigvis og fikk denne fyren ut av veibanen, ventet lenge for å sjekke at han ikke gikk og la seg ned igjen. Ser ut som om han gikk hjem og la seg igjen da det ikke stod noe om dødsfall i avisene i dagene som fulgte.

Lenke til kommentar

Uten vitner tror jeg faktisk du kan havne noen år i buret.

Var ute for en lignende (men heldigvis ikke så alvorlig, men det kunne fort gått langt verre) situasjon for noen år siden:

En syklist dundrer over veien på rødt og rett i siden på bilen min. Jeg har grønt. Han har rødt og kommer ned en lang bakke i stooor fart. Resultat: 2 prikker på førerkortet og fet bot i posten til meg. Og blodsøl på - og bulker i - døra mi.

Heldigvis var det to vitner som så situasjonen (politiet gadd selvfølgelig ikke å snakke med dem før de sendte bot til meg, men politipatruljen på stedet (det var skikkelig oppstyr med ambulanse og greier - syklisten skadet seg kraftig) tok heldigvis navnene deres når det skjedde).

Er du bilfører tror jeg du generelt regnes som skyldig til det motsatte blir bevist. I mitt tilfelle gadd de jo ikke engang å ta en telefon til vitnene før de fylte ut boten og jeg havnet i strafferegisteret.

Etter at jeg klaget og de snakket med vitnene ordnet heldigvis ting seg. Uten dem måtte jeg bare ha godtatt sitausjonen og kanskje tilogmed endt opp med å betale erstatning til drittsekken (som på toppen av det hele var frekk nok til å anmelde meg (!!))

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Vet faren til en kanerat av meg kjørte ned å drepte en kar.

Kort beskrivelse: Han kommer kjørende i 60´sonen, en mørk og regnfull høstkveld, plutselig tipper det bare en kar ut i veien, som han med møtende vogntog ikke rakk å bremse for.

Når politiet blei han anklaget for å ha kjørt i ruspåvirket tilstand (før prøver var tatt)

Men når saken kom opp, så blei han frikjent på begge punkter.

"Straffen soner" han ved søvnløse netter, psykiske problemer og depresjoner, selvom dette er 14 år siden..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...