Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Urimelig høy strømregning?

CurSe

Anbefalte innlegg

Leier en hybel her i Tromsø og betaler strøm ved siden av selve husleien, men nå begynner jeg å stusse på om det er noe rart på gang. Av ting som bruker mest strøm her på hybelen så er det nok datamaskinen, oppvarming og en plasma-tv, men når jeg nå ser at strømregningen endte på 800kr så skurrer det veldig siden den aldri har vært så høy før. Selve hybelen ligger på rundt 20kvm.

I løpet av denne måneden har jeg brukt 1225kwh med en khw-pris på 0.651kr og dette høres ut til å være helt på jordet. Har samtidig vært litt borte 5-6 dager forrige måned og da har alt av varme vært skrudd ned til ett minimum. Kan uansett si litt om strømvanene mine:

- Varmekablene på badet er skrudd av mellom 14:00-21:00 hver dag utenom helgene

- PC-en står som oftest på fra 21:00-05:00 hver dag(600w PSU hvis jeg ikke husker feil)

- Tv'n er kanskje på en 2-4t hver dag, varierer en god del(Pioneer 428XD)

- Xbox360 og Playstation3 brukes litt nå og da, men ikke hver dag

- Oppvarmingen på selve hybelen står på 20 grader, men i den laveste modusen hvis man kan kalle det det. Har en I-knapp og II-knapp hvor II-knappen er den som gir mest effekt, men jeg bruker I-knappen.

- Komfyren brukes stort sett daglig til middag

Høres dette rimelig ut? I mine ører høres dette helt fantastisk dyrt ut så jeg lurer på om dette virkelig kan stemme. Strømregningen har økt en del etter at jeg fikk den nye tv'n, men jeg har særdeles vanskelig for å tro at den skal øke strømregningen med nesten 300kr måneden når jeg ikke er en så aktiv bruker av den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

800,- i strømregning høres helt vanlig ut for min del? Husk at kilowattprisen er høyere om vinteren enn om sommeren, og at du derfor med samme forbruk ofte går opp i regning allikevel.

Eller, er dette KUN for 1 måned og ikke for et kvartal? Det vanlige er strømregning pr kvartal...

Lenke til kommentar

Det hørtes alvorlig høyt ut. 500,- pr måned for en liten hybel hørtes også alvorlig høyt ut for den saks skyld.

Jeg har kvartalsregninger som også inkluderer nettleie på ca 1500,- for en leilighet på 55 kvadratmeter, hvor oppvarming og varmtvann går på denne strømregningen den og...

Her har vi 2 pcer stående på konstant, belysning på hele tiden, bryr oss egentlig ikke særlig om strømsparing eller noe...

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
- Oppvarmingen på selve hybelen står på 20 grader, men i den laveste modusen hvis man kan kalle det det. Har en I-knapp og II-knapp hvor II-knappen er den som gir mest effekt, men jeg bruker I-knappen.

Hva er dette? Oljeovn med termostat? Mange Watt?

Jeg betaler strømregning annenhver måned. Har lagt på ca 1000,- pr måned siste 2-3 månedene. Det er da et lite rekkehus. Har det vert veldig kaldt i det siste kanskje?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861

Betalte selv 1200kr (400kr/mnd) i strøm nylig. Jeg har ett rom som bare er nermere 15kvm, men en del fellesareal med de andre. Synes det var mye når jeg sammenlignet med noen andre hybelboere, men det kommer jo ofte ann på hvor mange man deler evt fellesareal med, og som nevnt er vinteren dyr.

Hvis man deler område så varmer man jo på en måte samme areal, men deler det på flere, mens på ett rom på 20kvm så må jo du kun varme for deg selv, men du foretrekker sikkert samme temperatur som om du skulle delt det med 5 stk.

Velvel...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hørtes mye ut, jeg har en leilighet på 60 kvadrat, med oppvaskmaskin, vanskemaskin, fryseskap og alt det andre vanlige elektriske utstyret, og jeg hadde strømregning på 800 kr mnd. Du kan jo ringe til strømleverandøren din, jeg har opplevd at de har rotet med regningene mine.

Lenke til kommentar

Etter min mening er det helt idiotisk å betale for strøm når man bor på hybel. Jeg har alltid funnet meg en hybel med inkl. strøm, fordi det rett og slett er irriterende å måtte betale mer i nettleie enn strømforbruk av den enkle grunn at man nesten ikke bruker strøm når man bor i hybel.

Etter min mening er det helt idiotisk å betale for strøm når man bor på hybel. Jeg har alltid funnet meg en hybel med inkl. strøm, fordi det rett og slett er irriterende å måtte betale mer i nettleie enn strømforbruk av den enkle grunn at man nesten ikke bruker strøm når man bor i hybel.

Lenke til kommentar

1225 kWh/mnd høres jo mye ut for en liten hybel på 20 kvm.

Du kan jo på en enkel måte sjekke at det ikke er noen som "stjeler" strøm fra deg:

Skru av alt av elektrisk utstyr hos deg (varmeovner, PC, lys, varmekabler, varmtvannstank etc). Da bør strømmåleren slutte å gå rundt..

Du kan jo også sjekke forrige måned, kanskje den var uvanlig lav? Det kan jo hende at du (eller nettleverandøren) har slurvet ved måleravlesningen. Er det måleravlesning hver mnd?

En ting som er kjekt å være oppmerksom på, er at nettleverandørene pleier å være "taktiske" når de fordeler dine forbrukte kWh på de forskjellige pris-periodene. Hvis du ser på regninga vil du nok se at i periodene med høy energipris har du flere kWh pr. dag enn i en periode med lavere energipris. Tallet vil jo svinge litt, men jeg føler at de ofte er ekstra kreative når de fordeler dette.

En måte å komme rundt dette på er å lese av måleren ofte, f.eks. en gang pr. uke. "Alle" nettleverandører har en internettløsning for måleravlesning, så det ikke koster en SMS for hver gang.. Man kan lese av måleren så ofte man bare gidder.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...