Evju Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Hei. La meg først si at jeg ikke er særlig kravstor, men savner bakhøytalere i stua mi. Har i dag dette systemet, kjøt på Elkjøp (ikke mobb), men ønsker å forbedre dette, særlig for film og tv, men setter pris på å høre på god musikk også Kan jeg bygge på det jeg har nå, eller må jeg skaffe meg noe helt nytt? Hva trenger jeg i så fall? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Hvilket budsjett har du? Og er du bestemt på om du vil ha 5.1, eller er 2.1 og eventuelt 2.0 også aktuelt? Lenke til kommentar
Evju Skrevet 7. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2008 Hvilket budsjett har du? Og er du bestemt på om du vil ha 5.1, eller er 2.1 og eventuelt 2.0 også aktuelt? Har ikke kommet så langt til å sette opp budsjett, da jeg faktisk er så grønn at jeg ikke vet hvor mye sånt noe koster. Nå har jeg jo to eksterne høytalere (pluss tv-høytalere) fra før av (ingen subwoofer), men savner bakhøytalere. Det blir vel fort 5.1? Har for øvrig en temmelig liten stue. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 De høyttalerene bør du kunne bruke om igjen som bakhøyttalere, det skal kunne gå bra. Hva ting koster avhenger av hvor bra du vil ha det, bare for å gjøre det vanskelig Men du må regne med 2-3000 til surroundreciever, og ca 2000 til front og centerhøyttaler + 2000 til subwoofer kanskje. Du sier stua er liten; hvor liten er den, og har du plass til gulvstående høyttalere? Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Du kan for eksempel kjøpe denne receiveren, denne høyttaler-pakka også kommer nødvendige kabler i tillegg da. Det blir i grunn bare digital kabel mellom receiver og lydkilde, høyttalerkabler og subwoofer-kabel. Lenke til kommentar
Francesca_ Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 DU har jo også Dynavoice F-6 pakke eller XTZ pakke fra surround.no. Blir litt dyrere enn argon pakken hvis du skal ha med sub også. Jeg skal kjøpe en av disse pakkene, men vet ikke hvilken. Forsterker er jeg enda usikker på, og tenkte jeg skulle gå til innkjøp av en liten xtz sub en gang i fremtiden. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Den er fin den pakka også. Lenke til kommentar
Evju Skrevet 10. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2008 Du sier stua er liten; hvor liten er den, og har du plass til gulvstående høyttalere? Det er en veldig liten stue (liten leilighet i Oslo). Ca 3x2 meter bare. Det blir naturligvis ikke noen hardcore-hjemmekino det her, med andre ord Siden jeg har så liten stue, vilel det jo være veldig kjekt med små høyttalere. Det jeg ser for meg at jeg kan kjøpe er: - Surround-receiver - Senterhøyttaler - To bakhøyttalere De to fronthøytalerne jeg har i stereoanlegget mitt nå kan jeg bruke videre. Receiver er ikke så nøye foreløpig, jeg vil først se om jeg faktisk kan finne noen høyttalere som kan passe inn i stua mi. Senter- og bakhøyttalere er det som er spennende. Det er ikke plass til stående bakhøyttalere, men kanskje jeg kan ha et par stykker på stativ. Dette Yamaha-systemet ser ut til å være ganske midt i blinken, bortsett fra at senterhøyttaleren blir for bred for hylla jeg har tenkt til å sette den i. De blir kanskje litt massive de to andre høyttalerne også. Prisen er veldig fin da Ønsker helst ikke å bruke mer enn ca 2000 på de tre høyttalerne (helst mindre), så tenkte jeg å legge ca 2500 i receiver også. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Jeg må bare si at det PianoCraft anlegget du har i dag er vel noe av det beste man får av slike ferdiganlegg/mircoanlegg. Lenke til kommentar
fhl Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Hvis jeg var i din situasjon, ville jeg ha utvidet det eksisterende anlegget med en god subwoofer. Til film synes jeg det er viktigere enn senter- og bakhøyttalere. Frode Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Han kan jo begynne med å bruke litt penger på en god receiver, og bruke den i stereo, til han får bedre råd. Så kan han bygge ut med bakhøyttalere og senter og subwoofer etterhvert. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 (endret) Jeg er enig i det. Legg heller 4500 i en skikkelig reciever enn i tre "middelmådige" høyttalere og en reciever av samme kaliber. Se litt på bruktmarkedet hvis budsjettet er trangt, det er mitt råd. Hvis du ikke bryr deg stort om HDMI switching og HD-lyd og de greiene der, så finnes det ytrolig mange gode løsninger på bruktmarkedet for deg. Høyttalere kan du også finne der Skal lete litt nå, så editer jeg posten her hvis ingen svarer først. EDIT: et par linker til ting som er verd å se på: JBL Nortridge E-20 (nye) JBL Northridge EC25 (nye) JBL Balboa senterhøyttaler Panasonic SA-HE9 Diverse høyttalere (se særlig på B&W DM602 S3, virkelig gode høyttalere) B&W DM602 Dali Concept høyttalere B&W LCR60 S3 senterhøyttaler Marantz SR-7200 Onkyo TX-DS575X Denon AVR-2803 Yamaha RX-V650 Endret 11. februar 2008 av Bluum Lenke til kommentar
Evju Skrevet 12. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2008 (endret) Det var en flott liste Bluum! Synes særlig den Yamaha-receiveren ser veldig spennende ut (siden jeg har Yamaha fra før av). Men høyttalere, hvorfor må de være så store? De er ikke særlig fruevennlige Jeg lurer rett og slett på om stua er for liten for surround i det hele tatt. Bakhøyttalerne må plasseres omtrent oppå sofaen, og det er vel ikke veldig gunstig? Per nå har jeg jo mulighet til å bygge ut med subwoofer uten å bytte receiver. Har selvfølgelig litt dårlig plass til den og, så jeg lurer på hvordan det er å ha en subwoofer under sofaen? Kan den i så fall være liggende? Vil en subwoofer gi meg en kraftig forbedret filmopplevelse? Hva tror dere om Yamaha FSW150 f.eks.? Endret 12. februar 2008 av Evju Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå