Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Akvarium i kabinettet

Anbefalte innlegg

Blei so inspirert av alle dei fæncy modifikasjonane som folk driver med her på forumet, og tenkte "noke sånt hadde våre artig å prøve seg på!".

Men for å i det heile tatt begynde på noke sånt, måtte det være unikt! Eg tenkte og tenkte, til eg tilfeldigvis fekk auge på akvariumet eg har ståande i stova...

So eg laga ei kjapp tegning i paint, og ser faktisk en mulighet for å klare noke sånt, men ikkje i nærmaste framtid seff :p

Noken idea? Trur dåkke her på forumet det lar seg gjøre? :)

post-102375-1202421316_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ska du faktisk få lov til!

Dei fiskane eg har sett meg ut kjem på kr 20 per stk, er små og blå.

Har funne glassbeholdar på dyrebutikken i byn, så det blir igrunn det å lage ramma og lage plass til akvraiumet som blir det vanskelige..

Og so treng eg innspel på breie kabinett :)

Lenke til kommentar

Det du må tenke på er at de fleste fisker ikke takler særlig høyere temperatur en 24-28 grader. I tillegg har du selve vann volumet i akvariet. Svært få om noen trives i akvarier som holder mindre enn 10 liter. Selv en enslig kampfisk vil ikke trives i 10 liter. I tillegg må du tenke på å ha filter i akvariet og ordne strøm til den

Lenke til kommentar

Den type fisk eg har sett meg ut, er ca 1 cm... Den vil få god plass i det akvariet eg har sett meg ut :)

Og med tanke på høge temperaturer trur eg vannkjøling på det meste av komponenter vil senke tempraturer ganske greit. Blir nok ingen monster pc som produserer masse varme uansett, kun en show-off pc :)

Filter er ikkje noke man trenger i et såpass lite akvarium.

Lenke til kommentar

Hehe, dette minner litt om mitt eget prosjekt :)

Jeg gikk dog veien utenom å ha ekte levende fisk i tanken, både fordi det autoamtisk betyr at du må stelle med både dyrene og tanken ofte, rense osv. samt at du trenger tross alt termostat for å holde temperaturen riktig, kontroll for oksygentilføresel osv. osv. Det blir heller ikke helt riktig i mtt hode å integrere levende dyr (selv om det bare er fisk) i et kunst/casemod-prosjekt. Kjeledyr er kjeldyr liksom, så jeg synes ikke det blir helt riktig å bruke levende dyr bare for en ekstra wow-faktor i et kabinett som om de var et ekstra sett med neonlys... men det er bare meg. Folk får leve etter sitt eget morskale kompass, og jeg skal ikke korsfeste folk som tenker anderledes enn meg :)

Men som sagt - tenk gjennom på at det hele blir veldig mye mer komplisert med en gang du skal ha levende dyr i tanken - bare av rene praktiske grunner altså.

Jeg legger ved to bilder og en videofil jeg laget en stund tilbake i tid da prosjektet mitt (Transcendence^2 - Phobos) var tidlig i utviklingen. Det har kommet et godt stykke lengre nå, men jeg har dessverre ikke noe mer up-to-date bilder tilgjengelig akkurat nå. Det kommer en worklog på det før eller siden, når jeg nærmer meg ferdig. (ETA - when its done, som Blizzard liker å si ;) )

Det ligger nå blåfarget "glass-grus" i bunnen også, av typen du finner i interiør-butikker for pynting i vinduskarmer i glass osv. Gjør at tanken får en "bunn", gjemmer boblerøret, og gjør at boblene blir mere diffuse i stedet for 3 klare søyler som du ser i det gamle bildet. Eller så har resten av framdriften i prosjektet hovedsakelig gått til resten av maskinen. Jævlig mye manuellt arbeid involvert i å lage krom-finishen, om man skal ha den helt perfekt ;)

EDIT sorry folkens, det gikk visst ikke å legge opp video på forumet, den godtok ikke filtypen, så jeg la med et ekstra bilde i stedet.

post-4879-1202424194_thumb.jpg

post-4879-1202424199_thumb.jpg

post-4879-1202424320_thumb.jpg

Håper det kan bidra med inspirasjon til andre casemoddere :) Bare ikke lag en carbon-copy av designet mitt så blir jeg glad hehe =P

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Trur folk har misforstått en del angåande den type fisk eg har tenkt meg :)

På lik linje med en gullfiskbolle er det ikkje noke rensing, pumper og anna dill dall som må til. Det er nok å skifte vatn 1 gang i uka, noke som eg gjere med mine nåværande fiska (som forøvrig har det meget godt).

Så for 5-6 små fiska på rundt 1 cm, skal det i en sånn glassbeholder være rikeslig plass. Har vertfall sett det funke i praksis i en dyrebutikk :)

Lenke til kommentar

Fakta er at desto mindre et akvarium er desto mindre stabilt er det. Det er letter å holde stabile forhold i en 720 liter enn i en bolle på noen få liter. Mange mener også det er "dyreplageri" Det er en grunn til at enkelte land faktisk har forbud mot boller. De mener fisk lever under uverdige forhold med så liten plass å bevege seg på.

Lenke til kommentar

Jeg må bare si at mine uttalelser ikke på noen måte er basert på ekspertise. Jeg bare trodde at algefiler og luft-kontroll så og si var et must på alle akvarium. Jeg er ikke mye fiske-menneske selv, foruten når de ligger på tallerkenen ;) Godt mulig at det fungerer greit uten filter/pumpe også.

Og om fisken har det greit oppi der, det må du spørre fisken om :)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Stigma: Fiskene blir vel ikke "mer verd" om de står på pynt i stua en om de er del av casemod?

Verdt og verdt... Det har vel mest med at jeg personlig synes det er litt respektløst å bruke et kjeledyr som pynt i praksis. Andre levende ting bør man vel generellt sett behandle som man selv ville bli behandlet, innenfor rimelighetens grenser.

Det sagt så er fisken med all sansynlighet for dum til å vite hvor den er, så så lenge den blir tatt godt vare på så skal jeg holde kritikk til et minimum. Jeg skal som sagt ikke påtvinge mitt personlige verdisyn på andre - og det er i det hele tatt litt OT i forhold til diskusjonen, så la oss droppe det.

-Stigma

Lenke til kommentar
Jeg er ikke mye fiske-menneske selv, foruten når de ligger på tallerkenen ;)

-Stigma

Hva i alle dager ser du på for å få tiden til å gå under all bootingen som følger med overklokking? ;-)

Panzerloco: Vil anbefale deg f. eks en aquabox istedenfor bolle. Så kan du jo fylle den med f. eks reker. I den er det filter, og "dagslys" + blått nattlys. Koster mellom 400 og 500 kr komplett. Denne er nok heller ikke et drømmehjem for de fleste fisk, men de får det nok bedre der enn i en bolle.

Endret av Tropetor
Lenke til kommentar

Fakta er at desto mindre et akvarium er desto mindre stabilt er det. Det er letter å holde stabile forhold i en 720 liter enn i en bolle på noen få liter. Mange mener også det er "dyreplageri" Det er en grunn til at enkelte land faktisk har forbud mot boller. De mener fisk lever under uverdige forhold med så liten plass å bevege seg på.

Så la fisken svømme gjennom vannkjølinga da, så får den seg et par turer om dagen :):)

Lenke til kommentar

Det er ingen problem og ha neontetra (tror det er det han har sett seg ut) i en liten 10L bolle. Men det som er, er at neontetra er en steamfisk, og trenger litt strøm i vannet, samtidig som du trenger varmekolbe for og holde rett temperatur hele tiden. Det jeg ville anbefalt i en slik løsning i kabinettet, er små gullvisk, 1 eller 2 stk. Disse lever helt fint i små akvarium, uten verken filter eller noe. De er ikke like kresene på slikt.

Men husk og aldri bytte ut mer enn 1/3 del av vannet. For fiskene venner seg til verdiene i vannet en gang. Og av og til to, men skjeldent flere.

Tror ikke detter er noe problem, og lagt fra dyreplageri. Driver selg med fiks, og har en god del fisker.

Stå på, dette blir morsomt :)

Lenke til kommentar

Nei! FY!

Dette er rett og slett dyremishandling!

1: Det finnes ikke fisker som er så små at de kan ha ett verdig liv i denne størrelsen.

2: Forestill dere å måtte bo i en ristemaskin 24/7, uten mulighet for å kunne gå ut av den. Sånn vil det være for fisken.

Og det er ikke noe som heter "små gullfisk". Gullfisk er koi og kan bli 50 cm lange.

Neon Tetra er stimfisk, det vil si at det skal være i grupper på 10 eller fler.

Fisk, i motsetning til reker og snegler, har nervenettverk som gjør at de kjenner SMERTE. Å putte en fisk i noe som dette er noe jeg ser på som tortur, rett og slett tortur.

Ville dere gjort dette mot en hund eller katt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...