Cosmo med K Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Hei.. igjen.. ;P Jeg har nå tatt en 3-årig yrkesfaglig utdannelse, altså GK, VK I og VK II. 1) Har jeg mulighet til å ta fler år uten kostnad på videregående skole? Ettersom jeg har et ganske dårlig snitt fra GK Elektro, bare 3,6 noe som gir 36 konkurransepoeng. 2) Kan jeg ta grunnkurs på nytt og om snittet fra det nye grunnkurset gir mer konkurransepoeng enn fra mitt tidligere GK, vil det da telle og gi meg mer konkurransepoeng? Altså, kan jeg nå etter å ha fullført GK, VK I og VK II gå tilbake til GK (Allmenn), fullføre et år med det, øke snittet mitt og dermed få høyere konkurransepoeng? Grunnen til at jeg er inne på denne tanken er fordi om jeg må ta i hjelp alle muligheter for å få ekstra poeng til å søke må jeg ta veldig, veldig mye som privatist. Bl.a. MASSE realfag som er veldig vanskelig. Lenke til kommentar
Lyngfisk Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 1) Du har rett til 5 år med vgs. Du kan ikke ta allmennfaglig studieretning mer. Siste kull med allmenn går ut i år. Dette er pga. kunnskapsløftet. Eventuelle karakterer du får på studiespesialisering (nye allmenn) vil komme på et nytt vitnemål, ikke det du har fra før. Dessuten vil karakterene fra GK Elektro telle uansett, som ble skrevet i den andre tråden din. Jeg ser nesten ingen annen løsning enn å ta opp fagene som privatist, eller samle flere poeng ved å ta realfag og fullføre førstegangstjeneste. Hvilket studium er det du vil inn på egentlig? Lenke til kommentar
Cosmo med K Skrevet 8. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2008 1) Du har rett til 5 år med vgs. Du kan ikke ta allmennfaglig studieretning mer. Siste kull med allmenn går ut i år. Dette er pga. kunnskapsløftet. Eventuelle karakterer du får på studiespesialisering (nye allmenn) vil komme på et nytt vitnemål, ikke det du har fra før. Dessuten vil karakterene fra GK Elektro telle uansett, som ble skrevet i den andre tråden din. Jeg ser nesten ingen annen løsning enn å ta opp fagene som privatist, eller samle flere poeng ved å ta realfag og fullføre førstegangstjeneste. Hvilket studium er det du vil inn på egentlig? Profesjonstudiet i psykologi, eventuelt bachelor-grad utdannelse eller årsstudiet. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 1) Du har rett til 5 år med vgs. Med mindre de har endret på noe de siste årene så har du 5 år på deg til å få en utdannelse, når du har fått en utdannelse har du ikke krav på flere år. (Utdannelse = fagbrev eller Studiekompetanse) Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Ueland: Du har rett til utdanning selv om du har studiekompetanse, så fremt det skaffer deg flere poeng (realfag- eller fordypning). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå