Magnusha Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Hei! Har et Nikon D50 kamera med SB-600 og kitlinsa på 18-55mm. Driver å prøver meg frem med blitsen, men får den ikke helt til å fungere. Noen ganger blir personene veldig hvite i ansiktet når jeg retter blitsen rett i ansiktet dems, hvis jeg vrir på den så blir det noen ganger skygger. Hva er det optimale stillingen å bruke blitsen innendørs? Hadde vært fint med en liten guide. Hvordan innstillinger skal jeg bruke osv? Trenger jeg å dra ned det hvite dekslet foran blitsen? Takker for alle svar Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Du kan prøve å rette blitsen opp i taket, slik at du får et mykt lys over motivet. Du kan prøve å bruke et såkalt "bounce card". Detaljert video finner du her Anbefaler deg å se den! Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Det er ingen enkel optimal stilling, du justerer retning og styrke avhengig av hvordan du vil at bildet skal se ut. Dersom du vil ha mykere lys må du reflektere blitzen fra noe, typisk tak eller vegg. Du kan også bruke diffusor eller softbox foran. Dersom personene blir for hvite kan det kanskje hjelpe å stille på hvitbalanse, dersom det er for mye lys må du justere lysmålingen eller dempe blitzen. Den litt råe rett-i-fleisen-estetikken har blitt mer populær i det siste. strobist.com har en del tips om blitzbruk. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 (endret) Hmm. Du bør kanskje sette blitzen til TTL-modus? Å skru manuelt på blitzen er gøy men vanskelig. Det er sånt som vi gjør etterhvert som vi blir flinkere! Endret 8. februar 2008 av jpsalvesen Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Det er ingen enkel optimal stilling, du justerer retning og styrke avhengig av hvordan du vil at bildet skal se ut. Dersom du vil ha mykere lys må du reflektere blitzen fra noe, typisk tak eller vegg. Du kan også bruke diffusor eller softbox foran. Dersom personene blir for hvite kan det kanskje hjelpe å stille på hvitbalanse, dersom det er for mye lys må du justere lysmålingen eller dempe blitzen. Den litt råe rett-i-fleisen-estetikken har blitt mer populær i det siste. strobist.com har en del tips om blitzbruk. Hvitbalansen hjelper minimalt på overeksponert ansikt. Kan kanskje gi en rødt fargestikk der det er utblåst, men tviler på at det kommer til å om noe ansikt Men skjønner, om det ikke er altfor ille så man man skru om temperaturen litt så h*n ikke blir så blek, men da vil også resten av bildet lide. Beste vil vel være å bruke fargemetning selektivt i ps eller undereksponere en versjon av rawfila i konverteren og smelte de samme, men resultatet blir ikke perfekt. Hmm. Du bør kanskje sette blitzen til TTL-modus? Å skru på manuelt på blitzen er gøy men vanskelig. Det er sånt som vi gjør etterhvert som vi blir flinkere! TTL modus funker ja, AA funker også mener jeg å huske. Jeg husker jeg brukte [TTL][bL], fordi jeg syns det ga best resultat på forskjellige distanser fra motivet. Hva det faktisk er har jeg ikke snøring på. Vet kun at M er manuelt og at de andre er Automatiske, forskjellene har jeg ikke snøring på. Kanskje jeg burde sette meg inn i det såjeg fikk mer nytte av blitsen min Unasett, trådstarter, om du føler menyen er litt klumsete på SB-600, så råder jeg deg til å ikke se på¨baksiden av et SB-800. Ikke prøv det heller. For beklager, men det er to verdener. i alle fall for meg som hadde SB-800 først, og skjøpte SB-600 for å ha trådløs blitsstyring før jeg fikk D200. Det er så forskjellig at man kunne tro det var to forskjellige systemer. Mulig jeg bare fristet deg nå, men pytt pytt, kanskje du blir mer ivrig etter å spare opp til en SB-800 blits Forresten blir blitslys avfyrt uten softboks (Snakker ikke om dropseska som følger med SB-800) ikke bra uansett. Sett den opp i taket eller mot en vegg, med litt høyere kraft enn det du har om du retter den motpersonen. Sjansen for å få bedre bakgrunn er da også MYE større. Håper det hjalp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå