Gå til innhold

Hvilken windowsversjon til ny gamerpc?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har bestilt og bare venter på en del nye komponenter til PC-en min nå, og har begynt å lure på om jeg skal bytte OS nå som jeg uansett får ny systemdisk.

Fra før har jeg en P4 3.2GHz pc med 4GB ram og ati x800xt skjermkort, og her kjører jeg norsk windows xp pro 32bit versjon.

I den nye PC-en får jeg en core quad prosessor og 4GB ddr2 ram og et PowerColor Radeon HD 3870X2 skjermkort.

Vil en windows xp av samme type som den jeg har nå støtte den nye PC-en fullt ut? Jeg tenker da ikke på ramen(som jeg vet ikke blir å telle helt og holdent i windows), men quad-kjernene og hastighetene ellers?

Om jeg må gå opp til 64bit windows xp, vil jeg da få mye problemer med programstøtte og drivere?

Drivere til lydkort, videokamera og alskens rart man har? Eller problemer med dvd-brennere og slikt?

Ville vært kjekt å få en liten pekepinn på forhånd om hva man må forberede seg på av problemer, og om jeg må installere en annen versjon av xp enn den jeg allerede bruker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det meste av drivere finnes til vista 64bit, men for litt mer obskure drivere for videokamera og sånt hadde jeg sjekket om det finnes vista 64bit drivere å laste ned fra produsentens hjemmeside eller noe sånt før du bestemmer deg. Men det er helt klart mange fordeler med 64bit så hvis du mangler drivere for 1 eller 2 småting bør ikke det være grunn nok til å gå 32bit (eller enda værre, xp) for en ny maskin etter min mening.

Endret av Crossfire
Lenke til kommentar

Hmmm, da prøver jeg i første omgang med en 64bit installasjon av vista da. om det fungerer tilfredsstillende så lar jeg den være.

Får vel kanskje sjekke om det finnes noen drivere til videokameraet også før jeg setter igang.

Men en annen ting, når vista 64 er installert, så er det vel såpass med drivere i den at den kommer seg på nett av egen maskin, eller må jeg knote for å få den på nett og?

Lenke til kommentar

Hehe, det er vel mye som tyder på at det ikke finnes noen vista-driver til det kameraet, for på hjemmesidene til jvc så finnes ikke en eneste artikkel om det, men siden det er firewire så burde det da gå greit å overføre likevel? er ikke FW en standard i seg selv, som er uavhengig av hvilken produsent det er på selve cam'et?

Lenke til kommentar

Jeg tok en råsjans og installerte x64 av Vista jeg, og vet dere? Det funker knirkefritt så langt!

Har dog ikke prøvd å koble til videokameraet enda, men ellers så har alt fra minnekortlesere til eksternt lydkort og et GAMMELT Microsoft digitalt lydsystem fungert 4sek etter USB ble plugget inn..

Mye som tyder på at Vista har et ufortjent dårlig rykte.

En annen ting er at jeg hadde ingen som helst problem med å bare koble til sata-dvd og harddisk og trykke på powerknappen, det første som møtte meg var en geekbios, og så begynte Vista å installere seg :)

GULL!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...