AlexX_89 Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 De ingeniørene du snakker om er ikke ansatte i firma som har driftansvar for en rigg. De jobber for f.eks Aker, MH, Natoil e.l. Det er alltids en ingeniør som sitter fast på platform men den personen går som oftest i rotasjon med andre ingeniører der man er 1 år offshore, for så 2 & 3 år på land. Ville du hatt fast jobb på rigg har du større sjangs ved å ta fagutdannelse enn bachlor innen ett eller annet. Det var da som f***, hva annen type bachelor utdanning kan jeg få jobbe offshore med? Som er relevant for meg. Lenke til kommentar
Dobain Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 De ingeniørene du snakker om er ikke ansatte i firma som har driftansvar for en rigg. De jobber for f.eks Aker, MH, Natoil e.l. Det er alltids en ingeniør som sitter fast på platform men den personen går som oftest i rotasjon med andre ingeniører der man er 1 år offshore, for så 2 & 3 år på land. Ville du hatt fast jobb på rigg har du større sjangs ved å ta fagutdannelse enn bachlor innen ett eller annet. Det var da som f***, hva annen type bachelor utdanning kan jeg få jobbe offshore med? Som er relevant for meg. bachelor innen petroleum...? så begynne som felt ingeniør i et eller annet service selskap. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Jeg vil tippe at de som har bachlor innen petrolium sitter å regner på land. Du kan f.eks har bachlor innen mekanikk og få stilling som driftsingeniør (vist du er ekstremt heldig) Lenke til kommentar
turbz Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Automasjons/Mekatronikk/Kybernetikk ingeniører vil nok ha størst sjangs for å havne offshore Lenke til kommentar
AlexX_89 Skrevet 15. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2008 Automasjons/Mekatronikk/Kybernetikk ingeniører vil nok ha størst sjangs for å havne offshore Nice, da skal jeg se litt mer på det.. Er det noen av dere som jobber offshore? Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Vi er på jakt etter en mekanisk ingeniør nå og oljebransjen er en stor kundekrets Har blitt lovet 10.000,- skattefrie kroner om jeg finner en Lenke til kommentar
V_B Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Headhunting av ingeniører er ikke uvanelig nå til dags. Men regner vel med at den stillingen er Onshore, da offshore stillinger ikke burde være for vanskelig å fylle opp. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Headhunting av ingeniører er ikke uvanelig nå til dags. Men regner vel med at den stillingen er Onshore, da offshore stillinger ikke burde være for vanskelig å fylle opp. Er litt begge deler og innebærer mye reising... Vanskelig å få tak i Lenke til kommentar
AlexX_89 Skrevet 16. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2008 Headhunting av ingeniører er ikke uvanelig nå til dags. Men regner vel med at den stillingen er Onshore, da offshore stillinger ikke burde være for vanskelig å fylle opp. Er litt begge deler og innebærer mye reising... Vanskelig å få tak i Akkurat. Tenkter første valget blir mekanisk ingeniør eller automasjons ingeniør, mest sannsynlig på HiB.. Men for en ingeniør som jobber på land. Hvordan er arbeids dagene hans? er vel ikke 2 uker på 4 uker av Lenke til kommentar
AlexX_89 Skrevet 16. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2008 Pappa jobber også offshore, samt 3 av onklene mine. Det er hovedsakeligsett pappa som har mast/inspirert meg om ingeniør utdanning, å jobbe offshore. Jeg snakka med han nå, og han sa at hvis jeg virkelig ikke liker så mye papirarbeid, så burde jeg ta mekaniskingeniør utdanning og søke jobb som subsea offshore.. Er det mulig? Hva jobber en subsea med? Lenke til kommentar
turbz Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Det foregår mye under havoverflaten eller subsea om du vil. Her finnes det alt fra sveising til roboterstyring til overflatebehandling osv osv... Ja det er mulig å få jobbe offshore som maskiningeniør å jobbe med "ting" under havoverflaten Lenke til kommentar
AlexX_89 Skrevet 17. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2008 Det foregår mye under havoverflaten eller subsea om du vil. Her finnes det alt fra sveising til roboterstyring til overflatebehandling osv osv... Ja det er mulig å få jobbe offshore som maskiningeniør å jobbe med "ting" under havoverflaten Altså med andre ord, er det ikke dumt å bli maskin ingeniør ??? Lenke til kommentar
turbz Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Det foregår mye under havoverflaten eller subsea om du vil. Her finnes det alt fra sveising til roboterstyring til overflatebehandling osv osv... Ja det er mulig å få jobbe offshore som maskiningeniør å jobbe med "ting" under havoverflaten Altså med andre ord, er det ikke dumt å bli maskin ingeniør ??? Ingen ingeniørutdanninger er dumme! Som nevnt tidligere tror jeg kanskje du har større muligheter for å havne offshore i mer automasjonsretning, men er du bestemt nok på å havne offshore klarer du det nok uansett hvilken ingeniørutdanning du velger. Jeg kjenner faktisk til 2stk dataingeniører (programmerere java o.l) som er offshore og herjer som ingeniør Lenke til kommentar
AlexX_89 Skrevet 18. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2008 Det foregår mye under havoverflaten eller subsea om du vil. Her finnes det alt fra sveising til roboterstyring til overflatebehandling osv osv... Ja det er mulig å få jobbe offshore som maskiningeniør å jobbe med "ting" under havoverflaten Altså med andre ord, er det ikke dumt å bli maskin ingeniør ??? Ingen ingeniørutdanninger er dumme! Som nevnt tidligere tror jeg kanskje du har større muligheter for å havne offshore i mer automasjonsretning, men er du bestemt nok på å havne offshore klarer du det nok uansett hvilken ingeniørutdanning du velger. Jeg kjenner faktisk til 2stk dataingeniører (programmerere java o.l) som er offshore og herjer som ingeniør Mhm. Ja, da blir det Bergen kanskje x) Regner det mye der ell? haha Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 ingeniør er aldri dumt! får deg jobb uansett kva du finner på å ville drive med. (til en viss grad for dei som skal kverulere;)) Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 (endret) Er det best å gå elektro for å bli automasjonsingeniør siden man da har bedre grunnlag? *Mine innlegg* EDIT: Mente elektro. Endret 20. april 2008 av KnewtFan Lenke til kommentar
Dobain Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Jeg vil tippe at de som har bachlor innen petrolium sitter å regner på land. Du kan f.eks har bachlor innen mekanikk og få stilling som driftsingeniør (vist du er ekstremt heldig) Da tipper du ikke helt rett. Det finnes haugevis med petroleum ingeniører offshore i servicebransjen. Lenke til kommentar
TomTucker Skrevet 3. januar 2013 Del Skrevet 3. januar 2013 Dette er tråden jeg også trenger. Mekanisk ingeniør, greit nok, men hva med fordypningen? Hvor stor andel har den å si på arbeidsvalg og nødvendighet? Begynner på HIG, Mekanisk ingeniør, med fordypning i industrielt design. Jeg finner svært lite om fordypningen på nett. Noen som har info? Garantert noe man burde ha bruk for i offshore, både under og over vann ? Lenke til kommentar
caver911 Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Jeg har fagbrev i kjemi og prosessfag, samt ingeniør innen prossesfag, analyttisk kjemi og bioteknologi. Er det mulig å få en offshore jobb som ikke krever for mye fysisk arbeid? Dvs innsamling og rapportering, planlegging og eller annet relevant. Når det gjelder helsecertifikat, hva inbefatter dette? Hvis man har en smertesykdom vil dette ha innvirkning? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå