Gå til innhold

Ingeniør på oljeplatform?


AlexX_89

Anbefalte innlegg

Noen som kan fortelle hva forskjellige type ingeniører på oljeplatform som har varierende arbeid dem kan drive med. Og ikke bare papir arbeid?

 

Har tenkt på mekanisk ingeniør, men vet ikke helt eksakt hva dem jobber med offshore.. Noen som har peiling?

 

Mvh Alex

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som kan fortelle hva forskjellige type ingeniører på oljeplatform som har varierende arbeid dem kan drive med. Og ikke bare papir arbeid?

 

Har tenkt på mekanisk ingeniør, men vet ikke helt eksakt hva dem jobber med offshore.. Noen som har peiling?

 

Mvh Alex

 

Tar jeg ikke helt feil driver mekaniske ingeniører for det meste med konstruksjonsberegninger, CAD, FEM, oljehydraulikk osv, eventuelt med prosjektering og valg av tekniske løsninger på et mer overordnet nivå for dem med endel erfaring. Det finnes selvsagt unntak, men de fleste stillinger av typen er primært sett landbaserte, og offshorearbeid begrenser seg da til oppfølging, installasjon, testing, oppstart og eventuelt sluttdokumentasjon.

 

Som nyutdannet blir det vanskeligere å komme seg permanent offshore jo høyere utdanning man tar ettersom de typiske, stillingene da ofte krever lang erfaring innen fagfeltet (da lederstillinger). Har selv siklet på en del siv.ing.-stillinger offshore, men det blir neppe aktuelt før om 5-10 år.

 

Når det gjelder spørsmålet ditt kan jeg bare si at de fleste ingeniør- og sivilingeniør-stillinger for en stor del dreier seg om papir-/PC-arbeid når man ikke er ute i felten og tar målinger, kontrollerer etc. Om du har et krav om at du må skitne til hendene i løpet av en typisk dag på jobben anbefaler jeg at du heller tar en videregående utdanning innen mekaniske fag.

Lenke til kommentar
Noen som kan fortelle hva forskjellige type ingeniører på oljeplatform som har varierende arbeid dem kan drive med. Og ikke bare papir arbeid?

 

Har tenkt på mekanisk ingeniør, men vet ikke helt eksakt hva dem jobber med offshore.. Noen som har peiling?

 

Mvh Alex

 

Tar jeg ikke helt feil driver mekaniske ingeniører for det meste med konstruksjonsberegninger, CAD, FEM, oljehydraulikk osv, eventuelt med prosjektering og valg av tekniske løsninger på et mer overordnet nivå for dem med endel erfaring. Det finnes selvsagt unntak, men de fleste stillinger av typen er primært sett landbaserte, og offshorearbeid begrenser seg da til oppfølging, installasjon, testing, oppstart og eventuelt sluttdokumentasjon.

 

Som nyutdannet blir det vanskeligere å komme seg permanent offshore jo høyere utdanning man tar ettersom de typiske, stillingene da ofte krever lang erfaring innen fagfeltet (da lederstillinger). Har selv siklet på en del siv.ing.-stillinger offshore, men det blir neppe aktuelt før om 5-10 år.

 

Når det gjelder spørsmålet ditt kan jeg bare si at de fleste ingeniør- og sivilingeniør-stillinger for en stor del dreier seg om papir-/PC-arbeid når man ikke er ute i felten og tar målinger, kontrollerer etc. Om du har et krav om at du må skitne til hendene i løpet av en typisk dag på jobben anbefaler jeg at du heller tar en videregående utdanning innen mekaniske fag.

 

Problemet er at jeg går siste året på allmennfag, med realfag. Har ikke særlig lyst til å begynne på ny linje skjønner du.

Lenke til kommentar
Noen som kan fortelle hva forskjellige type ingeniører på oljeplatform som har varierende arbeid dem kan drive med. Og ikke bare papir arbeid?

 

Har tenkt på mekanisk ingeniør, men vet ikke helt eksakt hva dem jobber med offshore.. Noen som har peiling?

 

Mvh Alex

 

Tar jeg ikke helt feil driver mekaniske ingeniører for det meste med konstruksjonsberegninger, CAD, FEM, oljehydraulikk osv, eventuelt med prosjektering og valg av tekniske løsninger på et mer overordnet nivå for dem med endel erfaring. Det finnes selvsagt unntak, men de fleste stillinger av typen er primært sett landbaserte, og offshorearbeid begrenser seg da til oppfølging, installasjon, testing, oppstart og eventuelt sluttdokumentasjon.

 

Som nyutdannet blir det vanskeligere å komme seg permanent offshore jo høyere utdanning man tar ettersom de typiske, stillingene da ofte krever lang erfaring innen fagfeltet (da lederstillinger). Har selv siklet på en del siv.ing.-stillinger offshore, men det blir neppe aktuelt før om 5-10 år.

 

Når det gjelder spørsmålet ditt kan jeg bare si at de fleste ingeniør- og sivilingeniør-stillinger for en stor del dreier seg om papir-/PC-arbeid når man ikke er ute i felten og tar målinger, kontrollerer etc. Om du har et krav om at du må skitne til hendene i løpet av en typisk dag på jobben anbefaler jeg at du heller tar en videregående utdanning innen mekaniske fag.

 

Problemet er at jeg går siste året på allmennfag, med realfag. Har ikke særlig lyst til å begynne på ny linje skjønner du.

 

Vel, selv ønsket jeg heller ikke å ende opp med en kontorjobb, og trodde mange ingeniør-/sivilingeniørutdanninger var mer "hands on", så jeg valgte den som virket mest interessant for meg. Et par år senere innså jeg at det sannsynligvis ville bli kontorjobb på meg til slutt, men da hadde jeg fått interesse for flere av områdene innenfor linja mi.

 

Så jeg tror at du ikke kommer til å plages ved å sitte på kontor mesteparten av tiden så lenge du finner noe du brenner for. :)

Endret av Darksouled
Lenke til kommentar
En del ingeniør- og sivilingeniørjobber er jo mye feltarbeid. Innsamling av data o.l. Gjelder bare å lete litt :)

 

Såklart, som jeg nevnte sitter man jo ikke nødvendigvis bare på kontoret og sturer, men i de overlegent fleste stillinger er det mest kontorjobb. :)

 

Får jeg spør om hva slags utdanning du har? Og hva du jobber med nå?? :)

Lenke til kommentar

På ein plattform er det ikkje så mange ingeniørar, det er hovudsakleg, som nevnt her oppe i forbindelse med prosjekter. Sjølv då er det mest oppfølging og mesteparten av jobben er på land framfor ein PC.

 

Ein ingeniør i industrien på land sit og mest framfor ein PC, men det finnes stillingar som har mindre PC-arbeid enn ein som jobbar mot offshore. Forutan fagfolkene er det mest planleggere, sjefar, avdelingssjefar, plattformsjefar og formenn som finnes der ute.

Lenke til kommentar
En del ingeniør- og sivilingeniørjobber er jo mye feltarbeid. Innsamling av data o.l. Gjelder bare å lete litt :)

 

Såklart, som jeg nevnte sitter man jo ikke nødvendigvis bare på kontoret og sturer, men i de overlegent fleste stillinger er det mest kontorjobb. :)

 

Får jeg spør om hva slags utdanning du har? Og hva du jobber med nå?? :)

 

Er nok ikke helt ferdig enda. Holder på med hovedprosjekt på Aker Kværner for tiden. Er (forhåpentligvis :) ) utdannet master i industriell teknologi som er en ganske generell utdanning rettet mot industrien. Kjenner derimot mange som har jobbet noen år, og vet sånn ca. hva det meste dreier seg om.

Lenke til kommentar

Hmm ble usikker nå ass..

 

Nytt spørsmål.

 

Jeg går siste året på allmennfag, med 3mx, 3 fy og 2kj. fikk fire i karakter på alle realfagene vk1.

Målet er og få jobb på oljeplatform. Hva ville dere tatt for noe slags utdanning for å komme på platform, hvis dere var i mine øyner? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Automasjons ingeniør uten tvil. Eller Bachelorgrad i Petroleum.

for dei som skal kverulere så er Automasjons ingeniør, en elektro ingeniør, som har spesialisering i Automasjon.

 

Liker du veldig godt naturfag og kjemi, så er Petroleum kanskje lurt for deg ?

Men for å bli automasjons ingeniør, hva skole tar jeg etter allmennfag da?

 

Tror ikke jeg har bra nokk snitt for å komme inn på petroleum gitt. Får se etter eksamen x)

Lenke til kommentar

AlexX: Tror det er ganske mange ingeniørhøgskoler som tilbyr elektro(nikk) med spesialisasjon innen automasjon. Søk på elektronikk på samordna opptak og gå inn på hjemmesidene til de aktuelle skolene for å se om de tilbyr rett type fag. Poengkravene varierer veldig, men har ikke vært særlig høy de siste årene.

Lenke til kommentar

De ingeniørene du snakker om er ikke ansatte i firma som har driftansvar for en rigg. De jobber for f.eks Aker, MH, Natoil e.l. Det er alltids en ingeniør som sitter fast på platform men den personen går som oftest i rotasjon med andre ingeniører der man er 1 år offshore, for så 2 & 3 år på land. Ville du hatt fast jobb på rigg har du større sjangs ved å ta fagutdannelse enn bachlor innen ett eller annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...